Argentine childhoods in the context of the pandemic. Analysis of their experiences through drawings, dreams and stories
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4599Keywords:
Childhood, Mental Health, Pandemics, Social Isolation, Psychological Effects, Emotions, Social Factors, Psychoanalysis, UnconsciousAbstract
Introduction: In the pandemic and post-pandemic context, the vulnerability of children to the development of mental health problems was pointed out. In this study we explore the experiences of children from the Argentine coast, through the analysis of stories and drawings. Method: Stories and drawings produced during the pandemic were collected. 36 productions of children between 5 and 9 years old were selected. A projective analysis, based on the psychoanalytic bibliography on graphic tests was carried out. Results: The productions evidenced feelings of constriction in the family environment, conflicts regarding relations with the external social environment and around autonomy, and refuge in fantasy. Indicators of low vital energy and tension in intimate relationships also appeared. Conclusion: The confinement acquired a central place in the set of experiences linked to the pandemic. Social isolation, particularly from peers, produced great suffering. Taking into account the protective value of friendship, it seems essential for health care in critical contexts to limit child isolation to a minimum.
Downloads
References
Araya, R., Lewis, G., Rojas, G., & Fritsch, R. (2003). Education and income: which is more important for mental health? [Educación e ingresos: ¿qué es más importante para la salud mental?]. J Epidemiol Community Health, 57, 501-505.
Bastiampillai, T., Allison, S., Looi, J.C.L., Licino, J., Wong, M. L., & Seth, P. (2020). The COVID-19 pandemic and epidemiologic insights from recession-related suicide mortality [La pandemia de COVID-19 y los conocimientos epidemiológicos de la mortalidad por suicidio relacionada con la recesión]. Mol Psychiatry, 25, 3445–3447. https://doi.org/10.1038/s41380-020-00875-4
Buck, J. N. (2008). Casa-árbol-persona: H-T-P. Técnica proyectiva de dibujo: Manual y guía de interpretación. (I. Fernández Pinto & J. Pereña, Trads.). TEA.
Buitrago Ramírez, F., Ciurana Misol, R., Fernández Alonso, M. C., & Tizón García, J. L., (2021). EDITORIAL: Repercusiones de la pandemia de la COVID-19 en la salud mental de la población general. Reflexiones y propuestas. Atención Primaria, 53(7), 102-143. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8254403/
Burke, P. (1997/2000) La historia cultural de los sueños. Formas de historia cultural (B. Urrutia, Trad.). Alianza. (Obra original publicada en 1997).
Cella, A., Marchetti, F., Iughetti, L., Di Biase, A. R., Graziani, G., De Fanti, A., Valletta, E., Vaienti, F., Vergine, G., Viola, L. & Biasucci, G. (2020). Italian COVID-19 epidemic: effects on paediatric emergency attendance—a survey in the Emilia Romagna region [Epidemia italiana de COVID-19: efectos en la asistencia a urgencias pediátricas: una encuesta en la región de Emilia Romagna]. BMJ paediatrics open, 4(1).
Cheek, J. A., Craig, S. S., West, A., Lewena, S., & Hiscock, H. (2020). Emergency department utilisation by vulnerable paediatric populations during the COVID‐19 pandemic. Emergency Medicine Australasia, 32(5), 870-871. https://doi.org/10.1111/1742-6723.13598
Chevalier, A., & Feinstein, L. (2006). Sheepskin or Prozac: The Causal Effect of Education on Mental Health [Piel de oveja o Prozac: el efecto causal de la educación en la salud mental]. Centre for the Economics of Education, London School of Economics.
Collins, W. A. (1984). Development during middle childhood: The years from six to twelve [Desarrollo durante la niñez media: los años de seis a doce]. National Academies Press (US).
Corman, L. (1967). El test del dibujo de la familia. Kapelusz.
Crimmins, E. M. (2020). Age-Related Vulnerability to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) [Vulnerabilidad relacionada con la edad a la enfermedad por coronavirus 2019]. Biological, Contextual, and Policy-Related Factors, Public Policy & Aging Report, 30(4), 142-146. https://doi.org/10.1093/ppar/praa023
Cuzco, C., Carmona-Delgado, I., Canalias-Reverter, M., Martínez-Estalella, G., & Castro-Rebollo, P. (2021). Hacia una pandemia de salud mental. Enfermeria Intensiva, 32(3), 176. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2021.03.005
Drivet, L. (2022) Lo onírico es lo político. Sobre la interpretación cultural de los sueños. Psicoanálisis en la Universidad, 6, 57-75. https://doi.org/10.35305/rpu.v0i6.122
Drivet, L., López, M. B., Schaufler, M. L., & Hetzer, J. P. (2021). Sueños de niños, niñas y adolescentes durante el ASPO. Incertidumbre, angustia por el aislamiento y violencia de género. Cuadernos del CIPeCo, 1(2), 194-212.
Erdley, C. A., & Day, J. H (2017). Friendship in Childhood and Adolescence [La amistad en la infancia y la adolescencia]. En m. Hojjat & A. Moyer (Eds.), The psychology of friendship (p. 249). Oxford University Press.
Fernandez Liporace, M. (1996). El dibujo de la figura humana. Aspectos psicométricos y proyectivos en el proceso psicodiagnóstico. Psicoteca editorial.
Freud, S. (1900/1991). La interpretación de los sueños, en Obras completas (Tomos 4 y 5, pp. 345-612). Amorrortu.
Freud, S. (1911/2006). Puntualizaciones psicoanalíticas sobre un caso de paranoia (Dementia paranoides) descrito autobiográficamente (1911 [1910]) (J. Etcheverry, Trad.). En J. Strachey (Coord.), Obras Completas Sigmund Freud (Vol. 12, pp. 11-76). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1912-1913/2004). Tótem y tabú. Algunas concordancias en la vida anímica de los salvajes y de los neuróticos (J. Etcheverry, Trad.). En J. Strachey (Coord.), Obras Completas (Vol. 13), pp. 1-164). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1894/1991) Las neuropsicosis de defensa (Ensayo de una teoría psicológica de la histeria adquirida, de muchas fobias y representaciones obsesivas, y de ciertas psicosis alucinatorias) (J. Etcheverry, Trad.). En J. Strachey (Coord.), Obras completas (Vol. 3, pp. 41-61). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1895/1991) Sobre la justificación de separar de la neurastenia un determinado síndrome en calidad de “neurosis de angustia” (J. Etcheverry, Trad.). En J. Strachey (Coord.), Obras completas (Vol. 3, pp. 85-115). Amorrortu Editores.
Gore, F. M., Bloem, P. J., Patton, G. C., Ferguson, J., Joseph, V., Coffey, C., Sawyer, S. M., & Mathers, C. D. (2011). Global burden of disease in young people aged 10-24 years: a systematic analysis [Carga global de morbilidad en jóvenes de 10 a 24 años: un análisis sis- temático]. Lancet, 18(377), 2093-2102. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60512-6
Goyal, K., Chauhan, P., Chhikara, K., Gupta, P., & Singh, M. P. (2020). Fear of COVID-19: First suicidal case in India [Miedo al COVID-19: primer caso suicida en India]. Asian Journal of Psychiatry, 49, 101989. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.101989
Griffiths, R. (2013). A Study of Imagination in Early Childhood: And Its Function in Mental Development [Un estudio de la imaginación en la primera infancia: y su función en el desarrollo mental]. Routledge.
Hammer, E. F. (2008). Tests proyectivos gráficos. Paidós.
Harandi, T. F., Taghinasab, M. M., & Nayeri, T. D. (2017). The correlation of social support with mental health: A meta-analysis [La correlación del apoyo social con la salud mental: un metanálisis]. Electronic physician, 9(9), 5212-5222. https://doi.org/10.19082/5212
Hefner, J., & Eisenberg, D. (2009). Social support and mental health among college students [Apoyo social y salud mental entre estudiantes universitarios]. American Journal of Orthopsychiatry, 79(4), 491-499.
Hossain, M. M., Tasnim, S., Sultana, A., Faizah, F., Mazumder, H., Zou, L., McKyer, E., Ahmed, H. U., & Ma, P. (2020). Epidemiology of mental health problems in COVID-19: a review [Epidemiología de los problemas de salud mental en la COVID-19: una revisión]. F1000Research, 9, 636. https://doi.org/10.12688/f1000research.24457.1
Hu, N., Nassar, N., Shrapnel, J., Perkes, I., Hodgins, M., O’Leary, F., Trudgett, C., Eapen, V., Woolfenden, S., Knight, K. & Lingam, R. (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on paediatric health service use within one year after the first pandemic outbreak in New South Wales Australia–a time series analysis [El impacto de la pandemia de COVID-19 en el uso de los servicios de salud pediátrica un año después del primer brote pandémico en Nueva Gales del Sur, Australia: un análisis de series temporales]. The Lancet Regional Health-Western Pacific, 19, 100311. https://doi.org/10.1016/j.lanwpc.2021.100311
Jiao, W., Wang, L., Liu, J., Fang, S., Jiao, F., Pettoello-Mantovani, M. & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic [Trastornos conductuales y emocionales en niños durante la epidemia de COVID-19]. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266. https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.jpeds.2020.03.013
King, A. R., Russell, T. D., & Veith, A. C. (2017). Friendship and mental health functioning [Amistad y funcionamiento de la salud mental]. En M. Hojjat y A. Moyer (Eds., p. 249), The psychology of friendship. Oxford University Press.
Liu, J. J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J. & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19 [Consideraciones de salud mental para niños en cuarentena debido a COVID-19]. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 347-349. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30096-1
López, M. B., & Drivet, L. (2023). Salud mental de niños, niñas y adolescentes argentinos, y pandemia por COVID-19: factores de riesgo y lecciones aprendidas. Revista psicodebate: psicología, cultura y sociedad., 23(1), 64-81.
Machover, K. (1983). Test del dibujo de la figura humana. http://www.saltamundoeducativo.com/wp-content/uploads/2012/12/Test-de-la-Figura-Humana.pdf.
Mamun, M. A., & Griffiths, M. D. (2020). First COVID-19 suicide case in Bangladesh due to fear of COVID-19 and xenophobia: Possible suicide prevention strategies [Primer caso de suicidio por COVID-19 en Bangladesh por miedo al COVID-19 y xenofobia: posibles estrategias de prevención del suicidio]. Asian journal of psychiatry, 51, e-102073. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102073
Mamun, M. A. & Ullah, I. (2020). COVID-19 suicides in Pakistan, dying off not COVID-19 fear but poverty? – The forthcoming economic challenges for a developing country [¿Suicidios por COVID-19 en Pakistán, muerte no por miedo al COVID-19 sino por pobreza? – Los próximos desafíos económicos para un país en desarrollo]. Brain, behavior, and immunity, 87, 163-166. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.028
Mármol, L. F. (2021). Proyecto GUIA–GOU. En: Buena orientación, buena elección: II Congreso Internacional de Orientación Universitaria (p. 62). Universidad de Valladolid.
Organización Panamericana de la Salud (2021). Comisión de Alto Nivel en Salud Mental y COVID-19. https://www.paho.org/es/temas/salud-mental
Marques de Miranda, D., da Silva Athanasio, B., Sena Oliveira, A. C., & Simoes-E-Silva, A. C. (2020). How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents? [¿Cómo está impactando la pandemia de COVID-19 la salud mental de niños y adolescentes?]. International journal of disaster risk reduction, 51, 101845. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101845
Martínez-Taboas, A. (2020). Pandemias, COVID-19 y Salud Mental: ¿Qué Sabemos Actualmente? Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 143-152. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4907
Münsterberg Koppitz, E. (2015). El dibujo de la figura humana en los niños. Editorial Guadalupe.
Narr, R. K., Allen, J. P., Tan, J. S., & Loeb, E. L. (2019). Close friendship strength and broader peer group desirability as differential predictors of adult mental health [La fuerza de la amistad cercana y la deseabilidad más amplia del grupo de pares como predictores diferenciales de la salud mental en adultos]. Child development, 90(1), 298-313.
Nochaiwong, S., Ruengorn, C., Thavorn, K., Hutton, B., Awiphan, R., Phosuya, C., Ruanta, Y., Wongpakaran, N., & Wongpakaran, T. (2021). Global prevalence of mental health issues among the general population during the coronavirus disease-2019 pandemic: a systematic review and meta-analysis [Prevalencia global de problemas de salud mental en la población general durante la pandemia de enfermedad por coronavirus de 2019: una revisión sistemática y un metanálisis]. Scientific Reports, 11(1), 1-18.
Observatorio de Trabajo Infantil y Adolescente, Subsecretaría de Planificación, Estudios y Estadísticas. Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social de la Argentina. (2021). El trabajo infantil en Argentina Problemática estructural y elementos para el diagnóstico en el marco de la pandemia por COVID-19. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/mteyss-ti-covid-otia-2021.pdf
Paricio del Castillo, R., & Pando Velasco M. F. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de COVID-19 en España: cuestiones y retos. Revista de psiquiatría infanto-juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
Racine, N., McArthur, B. A., Cooke, J. E., Eirich, R., Zhu, J., & Madigan, S. (2021). Global prevalence of depressive and anxiety symptoms in children and adolescents during COVID-19: a meta-analysis [Prevalencia global de síntomas depresivos y de ansiedad en niños y adolescentes durante la COVID-19: un metanálisis]. JAMA pediatrics, 175(11), 1142-1150.
Roach, A. (2018). Supportive peer relationships and mental health in adolescence: An integrative review [Relaciones de apoyo entre pares y salud mental en la adolescencia: una revisión integradora]. Issues in mental health nursing, 39(9), 723-737.
Schilder, P., & Krapf, E. E. (1983). Imagen y apariencia del cuerpo humano: estudios sobre las energías constructivas de la psique. Paidós.
Schorske, C. E. [1961/1990). Política y parricidio. En: La interpretação dos sonhos de Freud, Viena Fin-de-Siècle. Política e Cultura. Unicamp–Companhia das Letras (pp. 179-201).
Stevenson, E., Barrios, L., Cordell, R., Delozier, D., Gorman, S., Koenig, L. J., Odom, E. Polder, J., Randolph, J., Shimabukuro, T. & Singleton, C. (2009). Pandemic influenza planning: addressing the needs of children [Planificación de la gripe pandémica: abordar las necesidades de los niños]. American Journal of Public Health, 99(S2), S255-S260. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2009.159970
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2021). COVID-19 and school closures one year of education disruption [COVID-19 y cierre de escuelas un año de interrupción de la edu- cación]. https://data.unicef.org/resources/one-year-of-covid-19-and-school-closures/
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2021). Estudio sobre los efectos en la salud mental de niños, niñas y adolescentes por COVID-19. https://www.unicef.org/argentina/publicaciones-y-datos/Efectos-salud-mental-ninias-ninios-adolescentes-COVID19
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Global monitoring of school closures caused by COVID-19 [Seguimiento global del cierre de escuelas provocado por el COVID-19]. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2021). De los chicos y las chicas #SomosResponsables, una campaña contra la violencia durante la pandemia. https://www.unicef.org/argentina/comunicados-prensa/de-los-chicos-y-las-chicas-somos-responsables-infancia-sin-violencia
Veccia, T. A., Cattaneo, B. H., Calzada, J. G., & Ibáñez M. A. (2008). Diagnóstico de la Personalidad. Desarrollos Actuales y Estrategias Combinadas. Lugar Editorial.
Wu, T., Jia, X., Shi, H., Niu, J., Yin, X., Xie, J., & Wang, X. (2021). Prevalence of mental health problems during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis [Prevalencia de problemas de salud mental durante la pandemia de COVID-19: una revisión sistemática y un metanálisis]. Journal of affective disorders, 281, 91-98.
Zhou, S. J., Zhang, L. G., Wang, L. L., Guo, Z. C., Wang, J. Q., Chen, J. C., Liu, M., Chen, X., & Chen, J. X. (2020). Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19 [Prevalencia y correlatos sociodemográficos de problemas de salud psicológica en adolescentes chinos durante el brote de COVID-19]. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(6), 749-758. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01541-4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.