Characteristics of reflective parenting studies in Colombia

Authors

  • Ovidio Herrera Rivera Universidad Catòlica Luis Amigò
  • Ledy Maryory Bedoya Cardona Universidad Católica Luis Amigó
  • Juan Esteban Zapata Zapata Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Sonia Elena López Pulgarín Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.4279

Keywords:

Child rearing, Reflexivity, Reflective parenting, Mentalization, Affective development, Parenting studies, Parenting intervention

Abstract

Objective: To identify the characteristics of studies conducted on reflective parenting in Colombia over the last 10 years. Method: The research is documentary, with a qualitative approach allowing a comprehensive and interpretive process of research, articles, and books related to the study topic. Results: It was found that studies on reflective parenting in the Colombian context lack participation from academic, social, and governmental institutions. Therefore, there is a scarcity of local and national research that would facilitate a deeper understanding of the subject. Discussion and conclusion: The articles found in the local, national, and international contexts regarding the study topic present both theoretical and practical characteristics that contribute significantly to the field of psychotherapeutic and psychoeducational intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ovidio Herrera Rivera, Universidad Catòlica Luis Amigò

Doctor en Pensamiento Complejo, Multiversidad – México. Universidad Católica Luis Amigó. Docente investigador, Líder de la línea Estudios de Familia, adscrita al grupo de investigación Familia, desarrollo y calidad de vida, Medellín - Colombia. ovidio.herrerari@amigo.edu.co. https://orcid.org/0000-0002-0872-7840

Ledy Maryory Bedoya Cardona, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Terapia Familiar Universidad Pontificia Bolivariana. Universidad Católica Luis Amigó, Docente Investigadora, adscrita a la línea Estudios de Familia, grupo de investigación Familia, desarrollo y calidad de vida. Medellín - Colombia. ledy.bedoyaca@amigo.edu.co. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4943-

Juan Esteban Zapata Zapata, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Magister en Terapia Familiar, Universidad Pontificia Bolivariana. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Medellín, Colombia. juan.zapata.za@uniminuto.edu.co. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5100-240X

Sonia Elena López Pulgarín, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Doctora en humanidades American Andragogy University. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Medellín, Colombia.  slopezpu@uniminuto.edu.co. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4620-9304

 

References

Acevedo Alemán, J., De León Alvarado, C. A., & Delgadillo, G. (2016). Ante la crianza con violencia: las competencias parentales. Trabajo Social UNAM, (11,12,13), 111-131. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/64174

Acosta Quiroz, L. (2016). Habilidades para la crianza. Una apuesta por ser significativo para la niñez. En clave social, 5(2), 24-32. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/ENClave/article/view/1386/1451

Aguilar, C. (2018). Acompañamiento educativo con un grupo de crianza; visibilizando la reflexión colectiva como práctica sustentable e intercultural [Tesis de maestría, Universidad Veracruzana]. Repositorio Institucional de la Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/meis/files/2018/12/DR-MEIS-Gabriela-Aguilar.pdf

Aguirre, A (2010). Prácticas de crianza y su relación con rasgos resilientes de niños y niñas [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional.https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/6777

Álvarez, M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 31, 253-273.https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/44/98

Álvarez, J., Pemberty, A., Blandón, A., & Grajales, D (2012). Otras prácticas de crianza en algunas culturas étnicas de Colombia: Un diálogo intercultural. Revista Ágora, 12(1), 89-102. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/225

Álvarez, C. (2016). Crianza-regulación, crianza-emancipación estado de la cuestión de estudios sobre crianza. Revista Aletheia, 8(1), 80-99. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/306/218

Aznar, M. (2019). Entre el desarrollo de la capacidad reflexiva y la elaboración de las proyecciones sobre los hijos. Un modelo de trabajo con padres en clínica psicoanalítica de niños. Aperturas Psicoanalíticas, 60, 1-32. http://aperturas.org/articulo.php?articulo=0001051

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3.a ed.). Patria.

Benbassat, N., & Shulman, S. (2016). The Significance of Parental Reflective Function in the Adjustment of Young Adults. J Child Fam Stud, 25, 2843-2852. https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-016-0450-5

Bergby, T., Kristiansen, V., Lau, B., Håkansson, U., & Øie, M. (2019). High degree of uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive behaviors reports, 10, 1-5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31193539/

Borelli, J., Compare, A., Snavely, J., & Decio, V. (2015). Reflective functioning moderates the association between perceptions of parental neglect and attachment in adolescence. Psychoanalytic Psychology, 5(32), 23-35. https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-016-0450-5

Bowlby, J. (1998). El apego (Tomo 1). Paidós.

Buitrago, A. (2014). Madres de crianza, levantando vida en el norte del Tolima. Un estudio etnográfico sobre las prácticas de crianza y adopción. Maguaré, 28(1), 211-248. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/53318

Carlone, C., & Milan, S. (2020). Does your child need therapy? Maternal reflective functioning and perceived need for and use of child mental health treatment. Attachment & Human Development, 1-18. https://doi.org/10.1080/14616734.2020.1734641

Castillo, M., Aguirre, E., & Duran, L. (2019). Los contenidos de la formación parental y sus implicaciones en el comportamiento de los adolescentes: elementos desde una revisión. Saúde Soc. São Paulo, 28(3), 224-238. https://doi.org/10.1590/s0104-12902019181111

Dieleman, L., Soenens, B., De Pauw, S., Prinzie, P., Vansteenkiste, M, & Luyten, P. (2019). The Role of Parental Reflective Functioning in the Relation between Parents’ Self-Critical Perfectionism and Psychologically Controlling Parenting Towards Adolescents. Parenting: Science and Practice, 00, 1-27. https://doi.org/10.1080/15295192.2019.1642087

Durrant, J. (2013). Disciplina positiva: en la crianza cotidiana. (3.a ed.). Save de Chilren.

Fernández, D., & Fontes, L. (2013). Comunicación afectiva en los cuidados parentales. Psicologia em Estudo, Maringá, 18(1), 15-25. Eliminar y reemplazar por: https://www.scielo.br/j/pe/a/VKzMYQnDWf8YCZcWKnzf5Lj/?format=pdf&lang=pt

Fonagy, P., & Target, M. (1996). Playing with reality: I. Theory of mind and the normal development of psy-chic reality. International Journal of Psycho-Analysis, 77, 217-234.

Fonagy, P., Steele, M., Steele, H., & Target, M. (1998). Reflective-functioning manual: Version 5.0 for application to the adult attachment interview. University College London.

Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. EAFIT.

González, R., Trujillo, A., & Pereda, N. (2014). Child Abuse and Neglect Corporal punishment in rural Colombian families: Prevalence, family structure and socio-demographic variables. Child Abuse and Neglect, 38(5), 909-916. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.10.006

Grellert, A. (2016). Marco conceptual operativo de crianza con ternura: el ejercicio del amor desde la cuna que amarca la humanidad. Visión Mundial Oficina Región al para América Latina y el Caribe. https://www.wvi.org/sites/default/files/Marco%20Conceptual%20de%20Crianza%20con%20Ternura%20-%2027%20de%20agosto.pdf

Håkansson, U., Söderström, K., Watten, R., Skårderud, F., & Øie, M. (2017). Parental reflective functioning and executive functioning in mothers with substance use disorder. Attachment y Human Development, 20(2), 181-207. https://doi.org/10.1080/14616734.2017.1398764

Håkansson, U., Watten, R., Söderström, K., Øie, M. (2019). The association between executive functioning and parental stress and psychological distress is mediated by parental reflective functioning in mothers with substance use disorder. Stress and Health, 1-14. https://doi.org/10.1002/smi.2868

Jaramillo, J., & Ruiz-C., M. (2013). Metas y prácticas de socialización de madres del área rural cundiboyacense. Psicología Desde El Caribe, 30(2), 276-308. https://www.redalyc.org/pdf/213/21328601005.pdf

Kristiansen, V., Bergby, T., Lau, B., Søderstrøm, K., Håkansson, U., & Øie, M. (2019). Trauma in childhood and adolescence and impaired executive functions are associated with uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports, 11, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2019.100245

Lecannelier, F. (2013). El uso de la mentalización y la regulación emocional en programas de intervención temprana para el fomento de la seguridad en el apego. Revista de Mentalización, 1, 1-19. https://eps.aragon.es/wp-content/uploads/2020/08/A-M-A-R_Mentalizaci%C3%B3n.pdf

Lecannelier, F. (2018). El trauma oculto en la infancia. Guía científicamente informada para padres, educadores y profesionales. Penguin Random House.

Luyten, P., Nijssens, L., Fonagy, P., & Mayes, L. (2017). Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical applications. The Psychoanalytic Study of the Child, 70(1), 174-199. https://doi.org/10.1080/00797308.2016.1277901

Moser, D., Suardi, F., Sancho, A., Vital, M., Manini, A., Rusconi, S., & Scott, D. (2019). Parental Reflective Functioning correlates to brain activation in response to video-stimuli of mother–child dyads: Links to maternal trauma history and PTSD. Psychiatry Research: Neuroimaging, 293, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.pscychresns.2019.09.005

Pally, R. (2018) Educar con calma: Cómo hacer menos y relacionarte mejor con tus hijos. Plataforma. Rahmqvist, J., Wells, M., & Sarkadi, A. (2013). Conscious Parenting: A Qualitative Study on Swedish Parents’ Motives to Participate in a Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23(5), 1-12. https://doi.org/10.1007/s10826-013-9750-1

Ruíz, A. (2006). Texto, testimonio y metatexto: el análisis de contenido en la investigación en educación. En A. Becerra & A, Torres. (Comps.), La práctica investigativa en ciencias sociales. UPN, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/dcs-upn/20121130051155/texto.pdf

Rutherford, H., Goldberg, B., Luyten, P., Bridgett, D., & Mayes, L. (2013). Parental reflective functioning is associated with tolerance of infant distress but not general distress: Evidence for a specific relationship using a simulated baby paradigm. Infant Behavior and Development, 36(4), 635-641. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2019.100193

Rutherford, H., Byrne, S., Crowley, M., Borstein, J., Bridgettt, D., & Mayes, L. (2017). Executive Functioning Predicts Reflective Functioning in Mothers. J Child Fam Stud, 27, 944–952. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0928-9

Siegel, D., & Hartzell, M. (2003). Parenting from inside out: how a deeper selfunderstanding can help you raise children who thrive. Jeremy Tarcher; Putnam.

Siegel, D., & Hartzell, M. (2004). Parenting from the inside out. Jeremy P. Tarcher; Penguin.

Siegel, D., & Payne, T. (2015). Disciplina sin lágrimas. B, S.A.

Siegel, D., & Hartzell, M. (2017). Ser padres conscientes (4ta ed.). La Llave DH.

Siegel, D., & Payne, T. (2020). El poder de la presencia (I. Ferrer, Trad.; 1 ed.). Alba editorial.

Sicora, A. (2012). Práctica reflexiva y profesiones de ayuda Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 19, 45-58. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/26719

Smaling, H., Huijbregts, S., Heijden, M., Goozen, S., & Swaab, H. (2016). Maternal reflective functioning as a multidimensional construct: Differential associations with children’s temperament and externalizing behavior. Infant Behavior & Development, 44, 263-274. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2016.06.007

Slade, A. (2007). Reflective parenting programs: Theory and development. Psychoanalytic Inquiry, 26(4), 640-657. https://doi.org/10.1080/07351690701310698

Tilano, L., Londoño, N., & Tobón, K. (2018). Parenting in Colombia: Relevance and research updates. Psicología Desde el Caribe, 2(35), 156-170. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.35.2.8175

Vargas, N., Morales, M., Zamorano, J., Olhaberry, M., & Farkas, Ch. (2016). ¿En qué medida la mentalización parental y el nivel socioeconómico predicen el lenguaje infantil? Psicoperspectivas, 15(1), 169-190. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-690

Vergara Hernández, L. (2017). Prácticas de crianza en la primera infancia en los municipios de Riosucio y Manzanares. Zona Próxima, 27, 2145-9444. http://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10980

Zegarra, J., & Chino, B. (2017). Mentalización y teoría de la mente. Rev Neuropsiquiatr, 8(3), 189-199. http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v80i3.3156

Zuluaga, A. (2018). La recrianza humanizada: Un giro a las relaciones de poder y al paradigma adultocéntrico en las instituciones de protección de niños, niñas y adolescentes en situación de vulneración de derechos. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.20

Published

2024-01-19

How to Cite

Herrera Rivera, O., Bedoya Cardona, L. M. ., Zapata Zapata, J. E. ., & López Pulgarín, S. E. . (2024). Characteristics of reflective parenting studies in Colombia. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 15(1), 92–113. https://doi.org/10.21501/22161201.4279