Characteristics of reflective parenting studies in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4279Keywords:
Child rearing, Reflexivity, Reflective parenting, Mentalization, Affective development, Parenting studies, Parenting interventionAbstract
Objective: To identify the characteristics of studies conducted on reflective parenting in Colombia over the last 10 years. Method: The research is documentary, with a qualitative approach allowing a comprehensive and interpretive process of research, articles, and books related to the study topic. Results: It was found that studies on reflective parenting in the Colombian context lack participation from academic, social, and governmental institutions. Therefore, there is a scarcity of local and national research that would facilitate a deeper understanding of the subject. Discussion and conclusion: The articles found in the local, national, and international contexts regarding the study topic present both theoretical and practical characteristics that contribute significantly to the field of psychotherapeutic and psychoeducational intervention.
Downloads
References
Acevedo Alemán, J., De León Alvarado, C. A., & Delgadillo, G. (2016). Ante la crianza con violencia: las competencias parentales. Trabajo Social UNAM, (11,12,13), 111-131. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/64174
Acosta Quiroz, L. (2016). Habilidades para la crianza. Una apuesta por ser significativo para la niñez. En clave social, 5(2), 24-32. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/ENClave/article/view/1386/1451
Aguilar, C. (2018). Acompañamiento educativo con un grupo de crianza; visibilizando la reflexión colectiva como práctica sustentable e intercultural [Tesis de maestría, Universidad Veracruzana]. Repositorio Institucional de la Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/meis/files/2018/12/DR-MEIS-Gabriela-Aguilar.pdf
Aguirre, A (2010). Prácticas de crianza y su relación con rasgos resilientes de niños y niñas [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional.https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/6777
Álvarez, M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 31, 253-273.https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/44/98
Álvarez, J., Pemberty, A., Blandón, A., & Grajales, D (2012). Otras prácticas de crianza en algunas culturas étnicas de Colombia: Un diálogo intercultural. Revista Ágora, 12(1), 89-102. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/225
Álvarez, C. (2016). Crianza-regulación, crianza-emancipación estado de la cuestión de estudios sobre crianza. Revista Aletheia, 8(1), 80-99. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/306/218
Aznar, M. (2019). Entre el desarrollo de la capacidad reflexiva y la elaboración de las proyecciones sobre los hijos. Un modelo de trabajo con padres en clínica psicoanalítica de niños. Aperturas Psicoanalíticas, 60, 1-32. http://aperturas.org/articulo.php?articulo=0001051
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3.a ed.). Patria.
Benbassat, N., & Shulman, S. (2016). The Significance of Parental Reflective Function in the Adjustment of Young Adults. J Child Fam Stud, 25, 2843-2852. https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-016-0450-5
Bergby, T., Kristiansen, V., Lau, B., Håkansson, U., & Øie, M. (2019). High degree of uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive behaviors reports, 10, 1-5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31193539/
Borelli, J., Compare, A., Snavely, J., & Decio, V. (2015). Reflective functioning moderates the association between perceptions of parental neglect and attachment in adolescence. Psychoanalytic Psychology, 5(32), 23-35. https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-016-0450-5
Bowlby, J. (1998). El apego (Tomo 1). Paidós.
Buitrago, A. (2014). Madres de crianza, levantando vida en el norte del Tolima. Un estudio etnográfico sobre las prácticas de crianza y adopción. Maguaré, 28(1), 211-248. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/53318
Carlone, C., & Milan, S. (2020). Does your child need therapy? Maternal reflective functioning and perceived need for and use of child mental health treatment. Attachment & Human Development, 1-18. https://doi.org/10.1080/14616734.2020.1734641
Castillo, M., Aguirre, E., & Duran, L. (2019). Los contenidos de la formación parental y sus implicaciones en el comportamiento de los adolescentes: elementos desde una revisión. Saúde Soc. São Paulo, 28(3), 224-238. https://doi.org/10.1590/s0104-12902019181111
Dieleman, L., Soenens, B., De Pauw, S., Prinzie, P., Vansteenkiste, M, & Luyten, P. (2019). The Role of Parental Reflective Functioning in the Relation between Parents’ Self-Critical Perfectionism and Psychologically Controlling Parenting Towards Adolescents. Parenting: Science and Practice, 00, 1-27. https://doi.org/10.1080/15295192.2019.1642087
Durrant, J. (2013). Disciplina positiva: en la crianza cotidiana. (3.a ed.). Save de Chilren.
Fernández, D., & Fontes, L. (2013). Comunicación afectiva en los cuidados parentales. Psicologia em Estudo, Maringá, 18(1), 15-25. Eliminar y reemplazar por: https://www.scielo.br/j/pe/a/VKzMYQnDWf8YCZcWKnzf5Lj/?format=pdf&lang=pt
Fonagy, P., & Target, M. (1996). Playing with reality: I. Theory of mind and the normal development of psy-chic reality. International Journal of Psycho-Analysis, 77, 217-234.
Fonagy, P., Steele, M., Steele, H., & Target, M. (1998). Reflective-functioning manual: Version 5.0 for application to the adult attachment interview. University College London.
Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. EAFIT.
González, R., Trujillo, A., & Pereda, N. (2014). Child Abuse and Neglect Corporal punishment in rural Colombian families: Prevalence, family structure and socio-demographic variables. Child Abuse and Neglect, 38(5), 909-916. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.10.006
Grellert, A. (2016). Marco conceptual operativo de crianza con ternura: el ejercicio del amor desde la cuna que amarca la humanidad. Visión Mundial Oficina Región al para América Latina y el Caribe. https://www.wvi.org/sites/default/files/Marco%20Conceptual%20de%20Crianza%20con%20Ternura%20-%2027%20de%20agosto.pdf
Håkansson, U., Söderström, K., Watten, R., Skårderud, F., & Øie, M. (2017). Parental reflective functioning and executive functioning in mothers with substance use disorder. Attachment y Human Development, 20(2), 181-207. https://doi.org/10.1080/14616734.2017.1398764
Håkansson, U., Watten, R., Söderström, K., Øie, M. (2019). The association between executive functioning and parental stress and psychological distress is mediated by parental reflective functioning in mothers with substance use disorder. Stress and Health, 1-14. https://doi.org/10.1002/smi.2868
Jaramillo, J., & Ruiz-C., M. (2013). Metas y prácticas de socialización de madres del área rural cundiboyacense. Psicología Desde El Caribe, 30(2), 276-308. https://www.redalyc.org/pdf/213/21328601005.pdf
Kristiansen, V., Bergby, T., Lau, B., Søderstrøm, K., Håkansson, U., & Øie, M. (2019). Trauma in childhood and adolescence and impaired executive functions are associated with uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports, 11, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2019.100245
Lecannelier, F. (2013). El uso de la mentalización y la regulación emocional en programas de intervención temprana para el fomento de la seguridad en el apego. Revista de Mentalización, 1, 1-19. https://eps.aragon.es/wp-content/uploads/2020/08/A-M-A-R_Mentalizaci%C3%B3n.pdf
Lecannelier, F. (2018). El trauma oculto en la infancia. Guía científicamente informada para padres, educadores y profesionales. Penguin Random House.
Luyten, P., Nijssens, L., Fonagy, P., & Mayes, L. (2017). Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical applications. The Psychoanalytic Study of the Child, 70(1), 174-199. https://doi.org/10.1080/00797308.2016.1277901
Moser, D., Suardi, F., Sancho, A., Vital, M., Manini, A., Rusconi, S., & Scott, D. (2019). Parental Reflective Functioning correlates to brain activation in response to video-stimuli of mother–child dyads: Links to maternal trauma history and PTSD. Psychiatry Research: Neuroimaging, 293, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.pscychresns.2019.09.005
Pally, R. (2018) Educar con calma: Cómo hacer menos y relacionarte mejor con tus hijos. Plataforma. Rahmqvist, J., Wells, M., & Sarkadi, A. (2013). Conscious Parenting: A Qualitative Study on Swedish Parents’ Motives to Participate in a Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23(5), 1-12. https://doi.org/10.1007/s10826-013-9750-1
Ruíz, A. (2006). Texto, testimonio y metatexto: el análisis de contenido en la investigación en educación. En A. Becerra & A, Torres. (Comps.), La práctica investigativa en ciencias sociales. UPN, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/dcs-upn/20121130051155/texto.pdf
Rutherford, H., Goldberg, B., Luyten, P., Bridgett, D., & Mayes, L. (2013). Parental reflective functioning is associated with tolerance of infant distress but not general distress: Evidence for a specific relationship using a simulated baby paradigm. Infant Behavior and Development, 36(4), 635-641. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2019.100193
Rutherford, H., Byrne, S., Crowley, M., Borstein, J., Bridgettt, D., & Mayes, L. (2017). Executive Functioning Predicts Reflective Functioning in Mothers. J Child Fam Stud, 27, 944–952. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0928-9
Siegel, D., & Hartzell, M. (2003). Parenting from inside out: how a deeper selfunderstanding can help you raise children who thrive. Jeremy Tarcher; Putnam.
Siegel, D., & Hartzell, M. (2004). Parenting from the inside out. Jeremy P. Tarcher; Penguin.
Siegel, D., & Payne, T. (2015). Disciplina sin lágrimas. B, S.A.
Siegel, D., & Hartzell, M. (2017). Ser padres conscientes (4ta ed.). La Llave DH.
Siegel, D., & Payne, T. (2020). El poder de la presencia (I. Ferrer, Trad.; 1 ed.). Alba editorial.
Sicora, A. (2012). Práctica reflexiva y profesiones de ayuda Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 19, 45-58. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/26719
Smaling, H., Huijbregts, S., Heijden, M., Goozen, S., & Swaab, H. (2016). Maternal reflective functioning as a multidimensional construct: Differential associations with children’s temperament and externalizing behavior. Infant Behavior & Development, 44, 263-274. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2016.06.007
Slade, A. (2007). Reflective parenting programs: Theory and development. Psychoanalytic Inquiry, 26(4), 640-657. https://doi.org/10.1080/07351690701310698
Tilano, L., Londoño, N., & Tobón, K. (2018). Parenting in Colombia: Relevance and research updates. Psicología Desde el Caribe, 2(35), 156-170. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.35.2.8175
Vargas, N., Morales, M., Zamorano, J., Olhaberry, M., & Farkas, Ch. (2016). ¿En qué medida la mentalización parental y el nivel socioeconómico predicen el lenguaje infantil? Psicoperspectivas, 15(1), 169-190. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-690
Vergara Hernández, L. (2017). Prácticas de crianza en la primera infancia en los municipios de Riosucio y Manzanares. Zona Próxima, 27, 2145-9444. http://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10980
Zegarra, J., & Chino, B. (2017). Mentalización y teoría de la mente. Rev Neuropsiquiatr, 8(3), 189-199. http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v80i3.3156
Zuluaga, A. (2018). La recrianza humanizada: Un giro a las relaciones de poder y al paradigma adultocéntrico en las instituciones de protección de niños, niñas y adolescentes en situación de vulneración de derechos. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.20
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.