Epistemology of inclusive education

Authors

  • Aldo Ocampo González Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.4066

Keywords:

Educación, Inclusión, Pedagogía, Epistemología, Sociología.

Abstract

Thinking about the construction of knowledge of inclusive education is undoubtedly a high point, thorny and hot. To a certain extent, a product of the multiplicity of voices that participate in its structuring, as well as the diversity of heuristic convergences that occur in it. His epistemological understanding breaks with the conservative purism of the work of work in the intimacy of the disciplines and the normativity and objectivism of certain paradigmatic frameworks deconstructs the sanctioned forms of epistemic authority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldo Ocampo González, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

Chileno. Teórico y ensayista educativo. Director fundador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI), Chile. Doctor en Ciencias de la Educación, aprobado Sobresaliente mención ‘Cum Laude’ por unanimidad por la Universidad de Granada, España. Actualmente, cursa el Post-doctorado en Educación en la Universidade de Blumenau, Brasil y el Post-doctorado en Artes Visuales en la Universidade de Campinas, Brasil. Es creador de la epistemología de la educación inclusiva.

References

Ang-Lygate, M. (2008). Trazar los espacios de deslocalización. De la teorización a la diáspora. En M. Fabardo (Ed.), Feminismos negros. Una antología (pp.291-314). Traficantes de Sueños.

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Cendeac.

Braidotti, R. (2018). A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities. Theory, Culture & Society, 36(6), 31-61. https://doi.org/10.1177/0263276418771486

Biagioli, M. (2009). Postdisciplinary Liaisons: Science Studies and the

Humanities. Critical Inquiry, 35(4), 816-833. https://doi.org/10.1086/599586

Cabardo, D., Crenshaw, K., Mays, V. M. & Tomlinsom, B., (2014). INTERSECTIONALITY: Mapping the Movements of a Theory. Du Bois Rev., 10(2), 303-312. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25285150/

Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Akal.

Ocampo, A. (2016). Gramática de la educación inclusiva: ejes críticos para cartografiar sus condiciones de producción y funcionamiento epistémico. En A. Ocampo, (Comp.). Ideología, discapacidad y dominación: los imaginarios constitutivos de la discapacidad en Latinoamérica (pp. 73-159). Fondo Editorial CELEI.

Ocampo, A. (2017). Epistemología de la educación inclusiva. UGR.

Ocampo, A. (2019). Contornos teóricos de la educación inclusiva. Revista Boletín Redipe, 8(3), 66-95. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/696

Published

2021-08-06

How to Cite

Ocampo González, A. (2021). Epistemology of inclusive education. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 12(2), 438–467. https://doi.org/10.21501/22161201.4066