Memory of the recent past in school: a perspective from multiple literacy
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3968Keywords:
Pedagogy of memory, Recent past, School, Multiple literacies, Narrative, Communication, MultimodalityAbstract
The pedagogy of the memory about recent past is an epistemic field that guides educational processes for the construction of political subjectivities that contribute to the restoration of the dignity of those who have been victims of atrocious events and the problematization of positions of persons in society who, from the present, question the past based on different purposes. In this article, the contributions of the approach called multiple literacies to the field of memory pedagogy will be exposed, since it aims for students to acquire skills to critically read the media, as well as to create multimodal narratives around present and past social reality. In accordance with this, the first part presents the presuppositions of the field of pedagogy of the memory of the recent past and of the approach of multiple literacies. Subsequently, educational strategies are presented that allow addressing the memory of the recent past with students, based on two types of literacy: informational – digital and media. Finally, the conclusions are presented.
Downloads
References
Acaso, M. (2014). El lenguaje visual. Paidós.
Amar, P. (2005). El fotoperiodismo. La marca.
Amaya, A. F., & Torres, I. (2015). Aproximaciones entre la enseñanza de la historia presente y las pedagogías de la memoria en el escenario educativo colombiano para la paz. Ciudad Paz-Ando, 8(1), 142-162. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9163/10595
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo (3ª reimpr.). FCE. https://www.felsemiotica.com/descargas/Anderson-Benedict-Comunidades-imaginadas.-Reflexiones-sobre-el-origen-y-la-difusi%C3%B3n-del-nacionalismo.pdf
Arias, D. H. (2016). La memoria y la enseñanza de la violencia política desde estrategias audiovisuales. Revista Colombiana de Educación, (71), 253-278. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/4079
Barragán Giraldo, D., & Amador Báquiro, J. C. (2020). Appropriation of ICT in the educational field: approach to public policy in Colombia years 2000-2019 [Apropiación de las TIC en el campo educativo: aproximación a la política pública en Colombia años 2000-2019]. Digital Education Review (37), 109-129. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30609
Barthes, R. (1980). La cámara Lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós. https://monoskop.org/images/c/c9/Barthes_Roland_La_camara_lucida_Nota_sobre_la_fotografia.pdf
Bruner. J. (2002). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Paidós.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.
Caballero, L. F. (2014). Los museos de la memoria como posibilidad de reflexión ético-política. Ciudad Paz-Ando, 7(1), 126-145. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2014.1.a07
Caldeiro-Pedreira, M. C., & Aguaded-Gómez, J. I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(1), 37-56. https://doi.org/10.19083/ridu.9.379
Carretero, M., & Borrelli, M. (2008). La enseñanza de la historia reciente: propuestas para pensar históricamente. En M. Carretero, M., & J. Castorina, J. (Eds.), La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidades (pp. 101-130). Paidós.
Catts, R., & Lau, J. (2008). Towards Information Literacy Indicators. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158723
Grupo de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta Ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad.CNMH. https://centrodememoriahistorica.gov.co/wp-content/uploads/2021/12/1-Bastaya-2021-baja.pdf
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2018). Recorridos de la memoria histórica en la escuela. Aportes de maestras y maestros en Colombia. CNMH. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/un-viaje-por-la-memoria-historica/pdf/recorridos-de-la-memoria-historica-en-la-escuela.pdf
Centro de investigación y educación popular. (1996). Panorama de derechos humanos y violencia política en Colombia. Noche y niebla 1. https://www.nocheyniebla.org/wp-content/uploads/u1/1-13/revista1.pdf
Ley 1732 de septiembre 01 de 2014. Por la cual se establece la Cátedra de Paz en todas las instituciones educativas del país. DO. Nº49261. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381604.html?_noredirect=1
Cope, B., & Kalantzis, M. (Eds.) (2000). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routledge.
Dominguez Acevedo, J. (2015). La enseñanza de la historia reciente y transición política en Colombia: constantes fracturas y nuevos horizontes. Polisemia, 11(20) 57-72. https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.11.20.2015.57-72
Duque, L. (2015). Representación del conflicto social colombiano en los libros de texto escolar de ciencias sociales de básica primaria desde una perspectiva comparativa, disciplinar einternacional (2003-2013) [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/5844
Dussel I., & Southwell, M. (2007). La escuela y las nuevas alfabetizaciones. Lenguajes en plural. El Monitor de la Educación, (13), 25-32. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/monitor/monitor/monitor_2007_n13.pdf
Dussel, I. (2009). Escuela y cultura de la imagen: los nuevos desafíos. Revista Nómadas, (30), 180-193. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/19-pluralismo-y-critica-en-lasciencias-sociales-nomadas-30/232-escuela-y-cultura-de-la-imagen-los-nuevos-desafios
Franco, M., & Levín, F. (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En M. Franco & F. Levín, F. (Eds.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción (pp. 31-65). Paidós.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
García-Leguizamón, F. (2010). Educación en medios ayer y hoy: tópicos, enfoques y horizontes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(4), 279-298. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3513
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. Wiley & Sons, Inc.
González, M. (2014). La historia reciente en la escuela. Saberes y prácticas docentes en torno a la última dictadura. Los Polvorines: Universidad Nacional General Sarmiento.
Herrera, M., & Pertuz, C. (2016). Cuento para no olvidar. Aportes a la Cátedra de la Paz desde el estudio de la violencia política y la narrativa testimonial. En P. Ortega (Ed.), Bitácora para la Cátedra de la Paz. Formación de maestros y educadores para una Colombia en paz (pp. 187-218). Universidad Pedagógica Nacional.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
Jiménez Becerra, A., Infante Acevedo, R., & Cortés, R. (2012). Escuela, memoria y conflicto en Colombia. Un ejercicio del estado del arte de la temática. Revista Colombiana de Educación, (62), 287-314. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1640/1592
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.
Kress, G. (2000). Multimodality. En B. Cope & M. Kalantzis (Eds.), Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routledge.
Kriger, M. (2011). La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Narrativas escolares y memorias sociales del pasado dictatorial argentino en las representaciones de jóvenes estudiantes de la Ciudad de Buenos Aires y conurbano (2010-2011). Persona y Sociedad, 25(3), 29-52. https://doi.org/10.53689/pys.v25i3.221
Landow, G. (1995). Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Paidós.
Lau, J. (2013). Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy. In Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy (pp. 76-91). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. http://www.observatorioabaco.es/biblioteca/docs/371_UNESCO_INFORMATIONLITERACY_2013.pdf
Levín, F. (2007). El pasado reciente en la escuela, entre los dilemas de la historia y la memoria. En G. Schujman, & I. Siede (Eds.), Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política (pp. 57-178). Aique.
Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Communication Review, 7(1), 3-14. http://doi.org/10.1080/10714420490280152
Mangui Haquin, D. (2011). La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos y aportes para la enseñanza en el aula. Revista electrónica Diálogos Educativos, 11(22), 3-14. http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1067/1079
Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Convenio Andrés Bello.
Martín-Barbero, J. (2002). La educación desde la comunicación. Norma.
Mèlich, J-C. (2006). El trabajo de la memoria o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (5), 115-124. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126322/192427
Chaux, E., & Velásquez, A. M.. (2018). Orientaciones generales para la implementación de la cátedra de la paz en los establecimientos educativos de preescolar, básica y media en Colombia. Ministerio de Educación Nacional. https://pazatuidea.org/wordpress/wp-content/uploads/2020/04/orientacionesedupaz.pdf
Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
Möller, F. (2009). Photography and the Approximate. Redescriptions: Yearbook of Political Thought, Conceptual History, and Feminist Theory, (13), 169-192. http://doi.org/10.7227/R.13.1.9
Murillo Arango, G. J. (2017). Pedagogía de la memoria entre la guerra y la paz. Revista Educação em Questão, Natal, 55(44), 32-50. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12190
Orozco Gómez, G. (2018). La múltiple audienciación de las sociedades contemporáneas: desafíos para su investigación. Anuario Electrónico de Estudios de Comunicación Social “Disertaciones”, 11(1), 13-25. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6274
Ortega Valencia, P, Merchán Díaz, J., & Vélez Villafañe, G. (2014). Enseñanza de la historia reciente y pedagogía de la memoria: emergencias de un debate necesario. Pedagogía y Saberes, (40), 59-70. https://doi.org/10.17227/01212494.40pys59.70
Osorio, J., & Rubio, G. (2006). El deseo de la memoria. Escritura e historia. Escuela de humanidades y política.
Padilla, A., & Bermúdez, A. (2016). Normalizar el conflicto y desnormalizar la violencia: retos y posibilidades de la enseñanza crítica de la historia del conflicto armado colombiano. Revista Colombiana de Educación, (71), 219-251. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce219.251
Panofsky, E. (1972). Estudios sobre iconología. Alianza Editorial. Pinilla Díaz, A. V. (2011). La memoria y la construcción de lo subjetivo. Folios, (34), 15-24.
Ricoeur, P. (2004a). Tiempo y narración I. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (2004b). La memoria, la historia, el olvido. FCE.
Rodríguez, S., & Sánchez, M. (2009). Problemáticas de la enseñanza de la historia reciente en Colombia: Trabajar con la memoria en un país en guerra. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (7), 15-66. http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3883/60893
Rubio, G. (2010). Memoria y pasado reciente en la experiencia chilena: hacia una pedagogía de la memoria [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. DIGIBUG: Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/4865/1/18654010.pdf
Rueda, R. (2003). Para una pedagogía del hipertexto: Una teoría entre la de- construcción y la complejidad [Tesis doctoral, Universidad de las Islas Baleares]. Researchgate https://www.researchgate.net/publication/39209176_Para_una_pedagogia_del_hipertexto_Una_teoria_entre_la_deconstruccion_y_la_complejidad
Ruíz Silva, A., & Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Paidós.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.
Todorov, T. (2000) Los abusos de la memoria. Paidós.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Teacher Training Curricula for Media and information Literacy. Report of the International Expert Group Meeting. UNESCO. https://milobs.pt/wp-content/uploads/2021/11/Teacher-Training-Curricula-for-Media-and-Information-Literacy.pdf
Vignolo, P., Jaramillo, J., & Cabrera, M. (2017). Memorias del presente y del futuro: ¿cómo, para quién, para qué? Revista Colombiana de Sociología, 40(1), 17-24. https://revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/view/61946/pdf
White, H. (2010). Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Prometeo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.