Public School: between compensations and inclusive formation performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3927

Keywords:

School, Behavior, Diversity, Formation, Subjects, Teacher´s knowledge, Teachers´s roles, Inclusive policy

Abstract

This article presents reflections derived from an educational research on inclusion as a transformative experience in the context of public schools. It exhibits, relates, and confronts the roles of individuals, teacher knowledge, and policies for diverse student populations. Methodologically, it corresponds to a qualitativedescriptive research conducted between 2017 and 2019. The instruments used were field diaries and participant observation records of situations occurring in the daily context of a public school. The results help us understand that the concept of inclusion needs redefinition in the school context. The school, on its part, appears unprepared to embrace an inclusive perspective in pedagogical and institutional management processes. Finally, it is observed that educational policy does not respond assertively to the characteristics of the socio-cultural and institutional context or the particularities of the observed student population.

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Author Biographies

Victor Hugo Durán Camelo, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en educación, Magíster en educación, Especialista en pedagogía y Licenciado en educación física de la Universidad Pedagógica Nacional. Cofundador y coordinador del grupo de investigación: Gestión y pedagogía de la actividad física y el deporte (categoría C Minciencias) e investigador del grupo: Educación en ciencias y diversidad (educadiverso, categoría A Minciencias) en las líneas de conocimiento profesional docente, cuerpo, deporte y actividad física comunitaria, interculturalidad y lúdica en los procesos de enseñanza aprendizaje. Docente del doctorado interinstitucional en educación - Universidad Pedagógica Nacional.   Par académico ministerio de educación nacional y Editor Principal Revista Lúdica Pedagógica  

Alexandra Arias Pinzón, Universidad Pedagógica Nacional

Magister en Educación, Licenciada en Educación con énfasis en Educación Especial.  Docente tiempo completo Universidad Pedagógica Nacional. Coordinadora de Práctica Pedagógica Licenciatura en Filosofía, Investigadora Grupo Gestión y Pedagogía de la Actividad Física y el Deporte ( Categoría C Minciencias)

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Published

2024-01-19

How to Cite

Durán Camelo, V. H., & Pinzón, A. A. (2024). Public School: between compensations and inclusive formation performance. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 15(1), 297–316. https://doi.org/10.21501/22161201.3927