More awareness psycho-pedagogical for the prevention of psychotropic consumption and violence’s
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3717Keywords:
Preventive education, Interactive communication, Drug dependency, Social responsibility, Innovation behaviorAbstract
Qualitative research hermeneutical. The objective was to explore relationship of consumption of psychotropics and psychosocial variables, between 1998-2019 at campus and in a Colombian city. It is a critical global public health exponential problem that is little addressed from the risks. It was found that: the diagnosis prevails and there is no evidence of a preventive intervention that helps the evolution of the causes that induces the decision to consume or not. The analysis suggests that: 1) the challenge of going beyond punitive or permissible actions persists; 2) it is need more psychoeducational intervention to make the addict mindful for following other ways; 3) it is urgent to investigate the structural causes beyond making a diagnosis; and 4) build together other psicopedagogical educational public policy that stimulates the complex process of education-training; theses based on two-way expressiveness, optimism, kindness, and promotes the traceability communication in the family and within the curricular plan. For to reduce the multidimensional impact caused by the consumption of psychotropic drugs by human, academic, professional, sociocultural, and economic destabilization.
Downloads
References
Agudelo, M. (2011). El problema de la fundamentación filosófica de los derechos humanos. Bases ontológicas. Bogotá: Editorial Temis.
Arias-López, B. (2013). Salud mental y violencia política. Atender al enfermo psiquiátrico o reconocer al sujeto de la micropolítica. Revista Colombiana de Psiquiatría, 42(3), 276-282. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(13)70020-9
Becoña-Iglesias, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024
Bermúdez-Aponte, J., Pedraza-Ortiz, A. & Rincón-Rivera, C. (2015). El clima organizacional en universidades de Bogotá desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Electrónica de Investigación, 17(3), 1-12. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/413
Carmona-Perera, M., Molina-Fernández, A. & Pérez-García, M. (2012). Juicios morales en drogodependencias. Trastornos Adictivos, 14(1), 21-26. https://www.elsevier.es/es-revista-trastornos-adictivos-182-articulo-juicios-morales-drogodependencias-X1575097312403189#:~:text=El%20juicio%20moral%20es%20un,y%20legal%20de%20los%20consumidores
Carvalho, J. (2005). Acerca del riesgo: para comprender la epidemiología. Lugar Editorial.
Castillo-Cedeño, Ll., Castillo-Cedeño, R., Flores-Davis, L., & Miranda-Cervantes, G. (2018). Charter of Healthy Pedagogy: Reunions of Life, Dialogue, and Peace. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.17
Dulanto, E. (2000). El adolescente. La adolescencia como etapa existencial (1.ª ed.). Mc Graw Hill Interamericana.
Duque, L., Montoya, N. & Restrepo, A. (2011). Violencia, alcohol, drogas, tabaco, y sexualidad insegura en Medellín y el área metropolitana, 2007. Revista Facultad de Salud Pública, 1, 129-38. https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/9520/8772
Fernández-Serrano, M., Moreno-López, L., Pérez, M. & Verdejo, A. (2012). Inteligencia emocional en individuos dependientes de cocaína. Trastornos Adictivos, 14(1), 27 33.
Franco, Z. (2004). Desarrollo humano y de valores para la salud (2.ª ed). Editorial Universidad de Caldas.
Franco, Z. (2006). La evaluación ética en la educación para el desarrollo humano. Universidad de Caldas.
Gómez, J., Rojas, V., Osorno, G., Gómez, E., Crepy, M. & Buitrago, D. (2015). Las adiciones: enfermedades que pueden ser tratadas. Experiencias y Enfoque del Grupo de Adicciones del Hospital Universitario de San Vicente Fundación. San Vicente Fundación.
González, C. & Paniagua, R. (2009). Las problemáticas psicosociales en Medellín: una reflexión desde las experiencias institucionales. Revista Facultad de Salud Pública Universidad de Antioquia, 27(1), 26-31. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2009000100005
Määttä, K., Uusiautti, S. (2020¿a?). Educational Psychological Perspectives on Interpersonal emotion regulation–A concept in search of clarification. Rev. Psih., 65 (4), 281–291. http://www.revistadepsihologie.ipsihologie.ro/images/revista_de_psihologie/Revista-de-psihologie-nr.--4_2019.pdf
Määttä, K., & Uusiautti, S. (2020¿b?). Educational Psychological Perspectives on Sustainability Education. Sustainability, 12(1), 398. https://doi.org/10.3390/su12010398
Mahoney, J. (2004). Comparative-historical Methodology. Annu Revista de Sociología, 30, 81-101. https://www.jstor.org/stable/29737686
Martínez, G. I., Martínez, L. M., Rodríguez, M. A., Benítez, C. C., Castrillón, D. M. y Franco, C. (2011). Características del consumo de sustancias recreativas en establecimientos nocturnos del Valle de Aburrá. Revista Facultad de Salud Pública, 29(2), 182-188. https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/8509/9515
Martínez, C. (2007). Emociones y cerebro. Revista Real Academia de Ciencias Exactas, Física y Naturales, 101(1), 59-68. http://www.rac.es/ficheros/doc/00472.pdf
Max-Neef M., Elizalde, A. & Hopenhayn, M. (2020). Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. Biblioteca CF+S. http://habitat.aq.upm.es/deh/adeh.pdf
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses (2009). Guía para realización de pericias psiquiátricas o psicológicas forenses sobre adicción a sustancias. Bogotá D.C. Colombia: Versión 01
Montoya-Vásquez, E., Cunningham, J., Brands, B., Strike, C. & Wright, M. (2009). Consumo percibido y uso de drogas lícitas e ilícitas en estudiantes universitarios en la ciudad de Medellín, Colombia. Revista Latino-americana Enfermagem, 17, 886-892. https://doi.org/10.1590/S0104-11692009000700020
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Editorial Paidós.
Observatorio de Drogas de Colombia (O.D.C). (2020). Presentación técnica de los resultados de la Encuesta Nacional de Consumo de Sustancias Psicoactivas 2019. http://www.odc.gov.co/
Ochoa-Cervantes, A. & Peiró i Gregory, S. (2012). El quehacer docente y la educación en valores. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información; 13(3), 28-48. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652002.pdf
Organización de Estados Americanos. (OEA). (2009). Estudio nacional de consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes en conflicto con la ley en Colombia. ICBF, DNE, UNODC. https://www.unodc.org/documents/colombia/2013/septiembre/Estudio_Consumo_Adolescentes_en_Conflicto_2009.pdf
Organización Mundial de la Salud. (OMS). (2002). Salud mental. Nuevos conocimientos, nuevas esperanzas. Informe de salud en el mundo. OMS. https://www.who.int/whr/2001/en/whr01_es.pdf
Osses-Bustingorry, S. & Jaramillo-Mora, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios Pedagógicos, 34(1), 187-197. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011
Laugharne, R. y Priebe, S. (2006). Trust, choice and power in mental health. Soc. Psychiatry Psychiatr Epidemiol, Alemania, 41, 843-852.
Pellicer-Sifres, V. (2016). Exploring Connections between Social Innovation, Grassroots Processes and Human Development: an Analysis of Alternative Food Networks in the City of Valencia (Spain). INGENIO (CSIC-UPV) Working Paper Series, (4), 1-19. http://www.ingenio.upv.es/sites/default/files/working-paper/2016-04.pdf
Pérez-Gómez, A. & Scoppetta, O. (2008). Consumo de alcohol en menores de 18 años en Colombia: Un estudio con jóvenes escolarizados de 12-17 años en 7 capitales de departamento y dos municipios pequeños. Corporación Nuevos Rumbos. https://www.minjusticia.gov.co/programas-co/ODC/Publicaciones/Publicaciones/CO031052008-consumo-alcohol-menores-de-18-anos-colombia-2008.pdf
República de Colombia. Ministerio de Justicia (2019). Informe ejecutivo plan de acción de la política ruta futuro plan de acción 2019 – 2022. Consejo nacional de estupefacientes ministerio de justicia y del derecho dirección de política de drogas y actividades. https://www.minjusticia.gov.co/programas-co/ODC/Documents/RutaFuturo/Informe%20ejecutivo%20Plan%20de%20Acci%C3%B3n%20Pol%C3%ADtica%20Ruta%20Futuro.pdf
Posada, I. C., Puerta-Henao, E., Alzate, E. M. & Oquendo, P. A. (2014). Percepción de la comunidad universitaria sobre el consumo de sustancias psicoactivas en la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Revista Ciencias De La Salud, 12(3), 411-422. https://doi.org/10.12804/revsalud12.03.2014.09
Rebollo-Mesa, I., Polderman, T. & Moya-Albiol, L. (2010). Genética de la violencia humana. Revista Neurología, 50(9), 533-540. https://doi.org/10.33588/rn.5009.2009337
Ricaurte, A. (2008). Perfil epidemiológico del consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes de artes. Universidad de Antioquia.
Rodríguez-García, R.& Goldman, A. (Eds.). (1996). La conexión salud-desarrollo. Organización Panamericana de la Salud OPS/OMS.
Rojas, F. (2013). Determinantes sociales de la salud y la acción política. Revista Humanidades Médicas, 13(2), 279-291. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v13n2/hmc01213.pdf
Roncero, C., Szerman, N., Terán, A., Pino, C., Vázquez, J. M., Velasco, E., García-Dorado, M. y Casas, M. (2016). Professionals’ Perception on the Management of Patients with Dual Disorders. Patient Preference and Adherence, 10, 1855-1868. Doi: https://doi.org/10.2147/PPA.S108678
Sáinz, F.& Talarn, A. (2008). Prevención cuaternaria en salud mental. Consultado el 28 enero de 2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7121324
Saravanakumar, A. R. (2019). Educational psychology. Shanlax Publications.
Sociedad Española de Patología Dual. (2009). Patología dual: protocolos de intervención. [citado 20/17/2017]. Disponible en: http://www.psiquiatria.com/noticias/patologia_dual/43422/
Suárez, R. (2008). Educación. Condición de humanización. Centro Editorial Universidad de Caldas.
Suazo, M., Cruz, K. & Parada, H. (2020). Explorando el sistema de protección de la niñez en Honduras. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-26. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v18n2/2027-7679-rlcs-18-02-00122.pdf The World Health Organization. (2009). Countries in Action for Mental Health. http://www.who.int/mental_health/policy/country/en/index.html
OMS (2011). Mental Health Atlas. Geneva, Switzerland: OMS. Recuperado de: http://www.aen.es/docs/AtlasOMS_SM2011.pdf
Turliu, M., Jitaru, M. (2019). Interpersonal emotion regulation–a concept in search of clarification. Rev. Psih., 65 (4), 281–291. http://www.revistadepsihologie.ipsihologie.ro/images/revista_de_psihologie/Revista-de-psihologie-nr.--4_2019.pdf
Tobón-Marulanda, F. A. (2019). Comprehensive Biopedagogical Education and Training in Pharmaco-safety. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.7
Tobón-Marulanda, F., López-Giraldo, L. & Ramírez-Villegas, J. (2013). Características del estado de salud mental de jóvenes en condiciones vulnerables. Revista Cubana de Salud Pública, 39(3), 1-15. http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v39n3/spu05313.pdf
Tobón, F., López-Giraldo & L., Ramírez J. (2013). Acompañamiento psicosocial a jóvenes marginados para prevención de la farmacodependencia. Revista Cubana Humanidades Médicas, 13(2), 348-371. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000200005
Tobón-Marulanda, F., Ramírez-Villegas, J.& Jiménez-Cartagena, C. (2013). Percepción de estudiantes universitarios consumidores de psicotrópicos sobre las políticas que abordan esta problemática en Medellín, Colombia. Revista Costarricense Salud Pública, 22(2), 119-126. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6032/1/TobonFlor_2013_PercepcionEstudiantesConsumidores.pdf
Tobón-Marulanda, F., Mejía, M. & Gutiérrez, P. (2012). Un mundo mejor es posible. Educación humanista hacia la búsqueda del ser humano en la atención farmacéutica y en la ciudadanía. Editorial Académica Española. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/13430/1/TobonMarulandaFlor_2012_EducacionHumanistaFarmaceutica.pdf
Tobón-Marulanda, F., Gaviria-García, N. & Ramírez-Villegas, J. (2012). La lúdica como método psicopedagógico: una experiencia para prevenir la farmacodependencia en jóvenes. Avances en Psicología Latinoamericana, 30(1), 81-92. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1533/1806
Tobón, F. & López, L. (2011). El desarrollo a escala humana un referente para el diseño de planes de desarrollo local. En I. Puerta-Lopera I y L.F. Builes-Builes (Eds.), Abriendo espacios flexibles en la escuela (pp. 16-25). Vicerrectoría de Extensión, Universidad de Antioquia y Facultad de Derecho y Ciencias Políticas.
Torres de Galvis, &., Posada-Villa, J., Mejía-Montoya, R., Bareño-Silva, J., Sierra-Hincapié, G., Montoya-Vélez, L.& Agudelo-Martínez, A. (2012). Primer estudio de salud mental Medellín-Colombia 2011-2012. Secretaria de Salud Medellín y Grupo Salud Mental Universidad CES. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/1F4EB0B9B0E524A905257AA70077982A/$FILE/1.Estudio_Salud_Mental_Medellin_2011.pdf
Torres de Galvis, Y., Posada-Villa, J., Bareño-Silva, J. & Berbesí-Fernández, D. (2010). Trastornos por abuso y dependencia de sustancias en población colombiana: su prevalencia y comorbilidad con otros trastornos mentales seleccionados. Revista Colombiana de Psiquiatría, 39, 14-35. http://dx.doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60265-1
U.S. Department of Health and Human Services (2013). Office of Applied Studies National Prevalence Data with Correlates of Substance Use. SAMHSA's Latest National Survey on Drug Use & Health. http://store.samhsa.gov/home
Vallaeys, F. (2014). La Responsabilidad Social Universitaria: ¿Cómo entenderla para quererla y practicarla? Pontificia Universidad Católica del Perú. https://ries.universia.net/rt/printerFriendly/137/315
Varela M., Salazar I., Cáceres D. & Tabares J. (2007). Consumo de sustancias psicoactivas ilegales en jóvenes: Factores Psicosociales Asociados, Cali-Colombia. Revista Pensamiento Psicológico, 3 (08), 31-45. https://www.redalyc.org/pdf/801/80130804.pdf
Vázquez, J., (2008). El médico interactivo. Interpsiquis. El modelo de intervención temprana en la enfermedad mental. Psiquiatría Noticias, 11(2). https://es.scribd.com/document/337392907/Vazquez-Barquero-El-Modelo-de-Intervencion-Temprana-en-La-Enfermedad-Mental
Vera-Tangarife, W., Lemos, M. & Vásquez, A. (2020). Salud mental y calidad de vida en habitantes del barrio La Cruz, Medellín-Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), 505-529. https://doi.org/10.21501/22161201.3218
Verger, A. & Normand, R. (2015). Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação e Sociedade, 36(132), 599-622. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799
Vilaça-Mendes, E. (2014). Las condiciones crónicas en la atención primaria de la salud: la necesidad imperiosa de consolidar la estrategia de salud de la familia. Organización Panamericana de la Salud, Organización Mundial de la Salud y CONASS. http://ecos-redenutri.bvs.br/tiki-download_file.php?fileId=747
Whitaker, R. (2010). Anatomy of an Epidemic. Magic Bullets, Psychiatric Drugs, and the Astonishing Rise of Mental Illness in America. Crown Publishers.
World Medical Association. Declaraciones de la AMM sobre los Problemas Éticos del Paciente con Enfermedades Mentales, 2015. [18-julio de 2018]. Disponible en: http://www.wma.net/es/30publications/10policies/e11/
Zapata, J., (2010). La formación de los nuevos profesionales. Asociación de Profesores Universidad de Antioquia.
Zapata-Vasco, J. & Zapata-Rojas, I. (2011). Por una escuela sin fronteras. La pedagogía social en la formación de maestros y maestras. Unipluri/versidad, 11(1). https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/10578/9709
Zayas-Latorre, B., Gozálvez-Pérez, V. & Gracia-Calandín, J. (2019). La dimensión ética y ciudadana del aprendizaje servicio: Una apuesta por su institucionalización en la Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 30(1), 1-15. https://doi.org/10.5209/RCED.55443
Zehentbauer, J. (1995). Drogas endógenas. Las drogas que produce nuestro cerebro. Ediciones Obelisco.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.