Sikuani indigenous women: ancestral practices and current ways of educational and social participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3693

Keywords:

Indigenous knowledge, Ancestral practices, Access to education, Women’s participation

Abstract

Even though social participation of minorities has begun to take a more relevant role in Colombia, there are still some populations that struggle to be heard and considered socially, politically and economically; indigenous women being one of them. As a result, knowledge about indigenous women’s social participation in their territories is partial and limited, since most of it is derived from men’s voices and the official government perspective. Consequently, the present study takes into consideration the insights shared by three Sikuani indigenous women regarding their participation inside their community. Their narratives were collected through field notes and semi-structured interviews, which then were contrasted with existing theory; this allowed researchers to directly approach women’s feelings and perceptions regarding their involvement in different social processes. The results show that they hold in high regard their traditional labors concerning the care of their families, as well as their interest to educate themselves and become more active leaders for the sake of their people’s well-living.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deisy Lorena Caviedes Cadena, Universidad el Bosque

Magister en Lingüística aplicada de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Docente de la Facultad de Educación de la Universidad el Bosque. Investigadora del Grupo de Investigación EDUCACIÓN E INVESTIGACIÓN UNBOSQUE, Bogotá, Colombia. Contacto: caviedeslorena@unbosque.edu.co. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6459-5275  Perfil de Google Académico: shorturl.at/twL07 CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001398579

Fabian Benavides Jiménez, Universidad el Bosque

Máster en Estudios literarios de la Universidad Santo Tomás. Profesor de tiempo completo en la Universidad El Bosque, Investigador junior del Grupo de Investigación EDUCACIÓN E INVESTIGACIÓN UNBOSQUE, Bogotá – Colombia. Contacto: fbenavides@unbosque.edu.co ORCID: 0000-0003-4515-8461 Perfil de Google Académico: shorturl.at/sMNY8 CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001503095

References

Benavides, M. O., & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.

Cabnal, L. (2010). Acercamiento a la construcción de la propuesta de pensamiento epistémico de las mujeres indígenas feministas comunitarias de Abya Yala en: ACSUR-Las Segovias (Eds.), Momento de paro. Tiempo de rebelión. Miradas feministas para reinventar la lucha. Minervas Ediciones. https://rosalux-ba.org/wp-content/uploads/2020/03/minervasfinal2PAGINAS.pdf#page=116

Corporación Humanas. (2015). Situación de las Mujeres Afrocolombianas e Indígenas 2011-2014. Ediciones Ántropos Ltda. https://humanas.org.co/wp-content/uploads/2020/10/7.mujeresafroeindigenascolombia.pdf

Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage.

De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.

Del Popolo, F., Bruno, R. (2011). “Migración de jóvenes indígenas de América Latina”, en F. Del Popolo, E. M. García de Pinto da Cunha, B. Ribotta y M. Azevedo (Coords.), Pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina: dinámicas poblacionales diversas y desafíos comunes. ALAP Editor.

Garcés Amaya, D. P. (2018). Volver a la Chagra, el Fogón y la Maloca: oportunidades políticas y repertorios de acción no violentos de las mujeres indígenas amazónicas en Colombia. Revista de Paz y Conflictos, 11(1), 273-291. https://doi.org/10.30827/revpaz.v11i1.7637

Guala, L. T. (2010). El liderazgo indígena, una construcción colectiva. Polémika, 1(3), 170-175. https://revistas.usfq.edu.ec/index.php/polemika/article/view/350/327Guzmán, A. (2018). Feminismo Comunitario-Bolivia. Un feminismo útil para la lucha de los pueblos. Revista: Con la A. Mujeres, música y feminismo, (54).Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación ( Sexta Edición). Mcgrawhill.Hughes, J. (2004). Gender, equity, and indigenous women's health in the Americas. The Gender and Health Unit, Pan-American Health Organization.

Guzmán Arroyo, A. (2019). Descolonizar la memoria. Descolonizar los feminismos. (2da edición). Tarpuna Muya Feminismo Comunitario Antipatriarcal, Qullasuyu Marka, La Paz, Bolivia. https://mujeresxmujeres.org.ar/wordpress/wp-content/uploads/2021/09/Descolonizar-Los-Feminismos-Feminismo-Comunitario-Antipatriarcal.pdf

Lozano Bustos, J y Etter, K. (2012). Mujeres indígenas sabias y resistentes, 2a. edición. Organización Nacional Indígena de Colombia - ONIC. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/51246/9789588430041.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. International Institute for Qualitative Methodology.

Meentzen, A. (2001). Estrategias de desarrollo culturalmente adecuadas para mujeres indígenas. Banco Interamericano de Desarrollo.

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons, Incorporated.

Mordo, C. (2002). La artesanía, un patrimonio olvidado. Revista Artesanías de América, (52), 49-60. Nemogá, G. R. (2011). Naciones indígenas en los Estados contemporáneos. Universidad Nacional de Colombia.

Consejo Mayor de Gobierno de la Organización Nacional Indígena de Colombia- [ONIC]. (2016). Informe del Consejo Mayor de Gobierno ONIC.. https://www.onic.org.co/informe-del-consejo-mayor-de-gobierno-onic-2012-2016

Consejo Mayor de Gobierno de la Organización Nacional Indígena de Colombia- [ONIC]. (05 de septiembre de 2017). Mujeres Indígenas, Somos cuidadoras de la Vida, Somos Territorio, Somos Origen. https://www.onic.org.co/noticias/70-destacadas/2027-mujeres-indigenas-somos-cuidadoras-de-la-vida-somos-territorio-somos-origen

Consejo Mayor de Gobierno de la Organización Nacional Indígena de Colombia- [ONIC]. (2019). Nuestra Historia. https://www.onic.org.co/onic/143-nuestra-historia

OPIAC. (2021). Módulo 4: Papel de la mujer Indígena en el manejo del territorio. Escuela de Formación Política. https://www.opiacescuela-copaiba.info/_files/ugd/27e76d_4d1384cf38ca4c8ca754c6f845300304.pdf

Paredes, J. (2006). Para que el sol vuelva a calentar. En E. Monasterios (Comp.), No pudieron con nosotras: El desafío del feminismo autónomo de mujeres creando (pp. 61-96). Plural.

Paredes, J., & Guzmán, A. (2014). El tejido de la rebeldía. ¿Qué es el feminismo comunitario? Bases para la despatriarcalización. La Paz: Mujeres Creando Comunidad.

Paredes, J. (2015). Depatriarchalization. A Categorical Response from Communitarian Feminism (Decolonizing Life). Revista de Estudios Bolivianos, 21, 100-115. https://doi.org/10.5195/bsj.2015.144

Radcliffe, S. A. (2014). El género y la etnicidad como barreras para el desarrollo: Mujeres indígenas, acceso a recursos en Ecuador en perspectiva latinoamericana. Eutopía. Revista de Desarrollo Económico Territorial, (5), 11-34. https://doi.org/10.17141/eutopia.5.2014.1486

Salamanca, R. E., Ramirez, L., & Cárdenas, M. (2017). Indigenous women and Colombia’s peace process – Pathways to participation. Conciliation Resources. https://www.politicalsettlements.org/wp-content/uploads/2018/11/CRAccord_Indigenous-women-and-Colombia%E2%80%99s-peace-process.pdf

Saldana, J. (2011). Fundamentals of Qualitative Research. Oxford University Press.

Santamaria, A. (2015). Del fogón a la “Chagra”: Mujeres, liderazgo y educación intercultural en la Amazonía colombiana y en la Sierra Nevada de Santa Marta. Revista Lusófona de Educação, 31(31), 161-177.

Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: a guidebook and resource. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.unbosque.edu.co

Tiburcio, H. (2009). Mujeres indígenas y desarrollo. Universidad Nacional Autónoma de México.

Secretaría de Asuntos Indígenas. (2009). Estado del desarrollo económico y social de los pueblos indígenas de Guerrero (Vol. 2). Universidad Nacional Autónoma de México.

Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. the interview in the qualitative research: trends and challengers. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436

Villa, W., & Houghton, J. (2005). Violencia política contra los pueblos indígenas en Colombia: 1974-2004. IWGIA, CECOIN.

Published

2022-08-01

How to Cite

Caviedes Cadena, D. L., & Benavides Jiménez, F. (2022). Sikuani indigenous women: ancestral practices and current ways of educational and social participation. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 13(2), 477–497. https://doi.org/10.21501/22161201.3693

Issue

Section

Research article