Design of an instrument to assess adolescents’ media literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3094

Keywords:

Literacy, Mass media, Teenager, Information technology, Internet.

Abstract

The current study focused on the design and implementation of a 42-item questionnaire to determine media literacy levels in adolescents. It was designed based on the categorization of indicators belonging to each of the six dimensions of media competences proposed by Ferres and Piscitelli (2012) through the use of contemporary audiovisual referents. Findings suggest a deficit in the domain of functional and analytical skills expected to be developed by the 63 participants; additionally, assessment results evidenced a gender gap in the development of media literacy among adolescents since women achieved higher scores. On the other hand, a correlation between the average obtained and participants’ age was found; older participants obtained progressive higher scores. This research contributes to available work on skills needed for people to interact through new media tools.

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Author Biographies

Ana Luisa Valle-Razo, Universidad Marista de Guadalajara

Maestra en Comunicación por la Universidad de Guadalajara, profesora de la Universidad Marista de Guadalajara y miembro del grupo de investigación ALFAMED Joven.

Ángel Torres-Toukoumidis, Universidad Politécnica Salesiana

Doctor en Comunicación por la Universidad de Huelva, profesor de la Universidad Politécnica Salesiana e investigador asociado de la Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía (ALFAMED).

Luis M. Romero-Rodríguez, Tecnológico de Monterrey

Doctor en Comunicación por la Universidad de Huelva. Postdoctoral Fellow del Tecnológico de Monterrey (México), docente de la Universidad Internacional de Andalucía (España), profesor invitado del ESAI Business School de la Universidad Espíritu Santo (Ecuador) e investigador asociado de la Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía (ALFAMED)

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Published

2020-02-06

How to Cite

Valle-Razo, A. L., Torres-Toukoumidis, Ángel, & Romero-Rodríguez, L. M. (2020). Design of an instrument to assess adolescents’ media literacy. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 11(1), 28–55. https://doi.org/10.21501/22161201.3094

Issue

Section

Research article