Design of an instrument to assess adolescents’ media literacy
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3094Keywords:
Literacy, Mass media, Teenager, Information technology, Internet.Abstract
The current study focused on the design and implementation of a 42-item questionnaire to determine media literacy levels in adolescents. It was designed based on the categorization of indicators belonging to each of the six dimensions of media competences proposed by Ferres and Piscitelli (2012) through the use of contemporary audiovisual referents. Findings suggest a deficit in the domain of functional and analytical skills expected to be developed by the 63 participants; additionally, assessment results evidenced a gender gap in the development of media literacy among adolescents since women achieved higher scores. On the other hand, a correlation between the average obtained and participants’ age was found; older participants obtained progressive higher scores. This research contributes to available work on skills needed for people to interact through new media tools.
Downloads
References
Aguaded, J. I., Ferrés, J., Cruz, M. R., Pérez, M. A., Sánchez, J., y Delgado, A. (2011). Informe de investigación: El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Huelva, España: Grupo Comunicar.
Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social. Buenos Aires, Argentina: Lumen. Asociación de Internet.MX. (2018). 14º Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2018. Amipci-Infotec, (20). Recuperado de http://bit.ly/2Ivh6CS.
Baran, S. J. (2014). Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture. New York, U.S.: McGraw-Hill.
Bernabeu, N., Esteban, N., Gallego, L., y Rosales, A. (2011). Alfabetización mediática y com- petencias básicas. Madrid, España: Ministerio de Educación. Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa, IFIE.
Berrios, L., y Buxarrais, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y los adolescentes. Algunos datos. Monografías virtuales. Ciudadanía, democracia y valo- res en sociedades plurales (5). Recuperado de http://bit.ly/2pT2zuv.
Castells, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Volumen 1: La so- ciedad red. Madrid, España: Alianza.
Contreras-Pulido, P., Palanco-Salguero, A., y Aguaded-Gómez, I. (2013). Herramientas de eva- luación del nivel de competencia mediática en la enseñanza obligatoria en España. Com- munication Papers 2(2), 67-74. Recuperado de http://bit.ly/2q5NtBJ.
Delgado, M., Arrieta, X., y Riveros, V. (2009). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. Omnia, 15(3), 58-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=73712297005.
Dornaleteche-Ruiz, J., Buitrago-Alonso, A., y Moreno-Cardenal, L. (2015). Categorización, se- lección de ítems y aplicación del test de alfabetización digital online como indicador de la competencia mediática. Comunicar, 22(44), 177-185. DOI: https://doi.org/10.3916/C44- 2015-19
Echeburúa, E. y de Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96. DOI: https://doi.org/10.20882/adicciones.196
Fedorov, A., Levitskaya, A., & Camarero, E. (2016). Curricula for Media Literacy Education According to International Experts. European Journal of Contemporary Education, 17(3), 324-334. DOI: https://doi.org/10.13187/ejced.2016.17.324.
Ferrés, J., (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Co- municar, 29, 100-107. DOI: https://doi.org/10.3916/C29-2007-14.
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08.
Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y compe- tencia digital. Comunicar, 38, 31-39. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03.
Hjarvard, S. (2008). The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review 29(2), 105-134. Recuperado de http://www.nordicom. gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/269_hjarvard.pdf.
Ibarra-Aguirre, E., y Jacobo García, H. (2016). La evolución del autoconcepto académico de adolescentes. Revista mexicana de investigación educativa, 21(68), 45-70. Recuperado de www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100045&lng=es&tlng=es.
Ibarra-López, A., y de la Llata-López, D. (2010). Niños nativos digitales en la sociedad del co- nocimiento: acercamientos conceptuales a sus competencias. Razón y Palabra, 15(72). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N72/Varia_72/14_Ibarra_72.pdf.
Infante, M. I., y Letelier, M. E. (2013). Alfabetización y Educación. Lecciones desde la prácti- ca innovadora en América Latina y el Caribe. Chile: Red de Regional de Innovaciones Educativas para América Latina y el Caribe. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/ images/0021/002191/219157s.pdf.
Orozco, G. (1999). Educación para la recepción y valores democráticos en América Latina. Co- municar, 12(13), 23-27. DOI: https://doi.org/10.3916/C13-1999-04.
Potter, W. J. (2004). Theory of Media Literacy: a Cognitive Approach. Los Ángeles, U.S.: Sage.
Romero-Rodríguez, L., Torres-Toukoumidis, Á., Pérez-Rodríguez, A. y Aguaded, I. (2016). Analfanautas y la cuarta pantalla: ausencia de infodietas y de competencias mediáticas e informaciones en jóvenes universitarios latinoamericanos. Fonseca, Journal of Communi- cation, 12(12), 11-25. DOI: https://doi.org/10.14201/fjc2016121125.
Sánchez-Bursón, J. M. (2008). La infancia en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoameri- cana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 4(11), 23-43. Recuperado de www.redalyc.org/ articulo.oa?id=92441103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.