The scientific divulgation and their communicative models: some theoretical reflections for sciences teaching

Authors

  • Jorge Manuel Escobar Ortiz Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín
  • Andrea Rincón Álvarez Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3062

Keywords:

Scientific divulgation, Transit knowledge, Deficit model, Democratic model, Sciences teaching.

Abstract

This article wants to contribute to the theoretical reflection in regards of the communicative models of scientific divulgation for sciences teaching. Is shown in which lean on a dichotomy between deficit and democracy to deal with those models is inadequate, because both models are not excluding, as it is usually stated. In that extent such dichotomy does not work as an appropriate analysis category for these models. From the exhibition of the transit knowledge thesis that includes the study of the mode and place scientific divulgation circumstances, we propose the oppositions between the unidirectional character and the multidimensional
character of the communicative process as a more fruitful analysis category. Finally, we formulated some general approaches about belonging of this type of theoretical reflections for the use of scientific divulgation for sciences teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcíbar, M. (2009). Comunicación pública de la tecnociencia: más allá de la difusión del cono- cimiento. ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 14(27), 165-188. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2408

Alcíbar, M. (2015). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología: una aproximación crítica a su historia conceptual. Arbor, 191(773), 1-13. DOI: https://doi.org/10.3989/ arbor.2015.773n3012

Arias-Cadavid, L. M. (2011). La exclusión y la comunicación de la ciencia y la tecnología en un nuevo contrato social sobre la ciencia. Trilogía, 3(4), 155-167. DOI: https://doi. org/10.22430/21457778.148

Beck, U. (1992). Risk Society. Towards a New Modernity. London, England: Sage Publications. Blanco-López, A. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 1(2), 70-86. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/download/3959/3537

Bucchi, M. (2008). Of Deficits, Deviations and Dialogues: Theories of Public Communication of Science (pp. 57-76). En M. Bucchi y B. Trench (Eds.), Handbook of Public Communi- cation of Science and Technology. London and New York: Routledge.

Castellanos, P. (2008). Comunicar la ciencia en la sociedad del riesgo: Los medios y los museos de ciencias como mediadores sociales. Razón y Palabra, (65). Recuperado de http://www. razonypalabra.org.mx/N/n65/actual/pcastellanos.html

Cazaux, D. (2008). La comunicación pública de la ciencia y la tecnología en la ‘sociedad del co- nocimiento’. Razón y Palabra, (65). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/ n65/actual/dcasaux.html

Cortassa, C. G. (2010). Del déficit al diálogo, ¿y después? Una reconstrucción crítica de los estu- dios de comprensión pública de la ciencia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 5(15), 117-124. Recuperado de http://www.revistacts.net/volumen-5-nume- ro-15/95-articulos/356-del-deficit-al-dialogo-iy-despues-una-reconstruccion-critica-de- los-estudios-de-comprension-publica-de-la-ciencia

Cortassa, C. (2016). In Science Communication, Why Does the Idea of a Public Deficit Always Return? The Eternal Recurrence of the Public Deficit. Public Understanding of Science, 25(4), 447-459. DOI: https://doi.org/10.1177/0963662516629745

Daza, S. y Arboleda, T. (2007). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología en Colom- bia: ¿políticas para la democratización del conocimiento? Signo y Pensamiento (50), 100-

Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/ view/4616

Daza-Caicedo, S. y Lozano-Borda, M. (2013). Actividades hacia “otros públicos”: Entre la di- fusión, la apropiación y la gobernanza de la ciencia y la tecnología (pp. 280-353). En M. Salazar (Coord.), Colciencias cuarenta años: entre la legitimidad, la normatividad y la práctica. Bogotá, Colombia: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología.

Daza-Caicedo, S., Arboleda, T., Lozano-Borda, M., Parra, M. y Pallone de Figueiredo, S. (2015). Políticas de popularización y apropiación de la ciencia y la tecnología en América Latina: entre déficit y democracia. El caso de la Semana Nacional de la Ciencia y la Tecnología en Brasil, Chile y Colombia (pp. 339-362). En R. Casas y A. Mercado (Eds.), Mirada iberoamericana a las políticas de ciencia, tecnología e innovación: Perspectivas comparadas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

De Greiff, A. y Maldonado, O. J. (2011). Apropiación fuerte del conocimiento: una propuesta para construir políticas inclusivas de ciencia, tecnología e innovación (pp. 209-262). En A. Arellano y P. Kreimer (Eds.), Estudio social de la ciencia y la tecnología desde América Latina. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre Editores.

Delgado, A. (2010). ¿Democratizar la Ciencia? Diálogo, reflexividad y apertura. Revista Ibe- roamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad 5(14), 9-25. Recuperado de http://www. revistacts.net/index.php?option=com_content&view=article&id=360:idemocratizar-la- ciencia-dialogo-reflexividad-y-apertura&catid=95:articulos&Itemid=94

Dickson, D. (27 de junio de 2005). The Case for a “Deficit Model” of Science Communication. SciDev.net. Retrieved from https://www.scidev.net/global/communication/editorials/the- case-for-a-deficit-model-of-science-communic.html

Durant, J. (1999). Participatory Technology Assessment and the Democratic Model of the Public Understanding of Science. Science and Public Policy 26(5), 313-319. DOI: https://doi. org/10.3152/147154399781782329

Erazo-Pesántez, M. (2007). Comunicación, divulgación y periodismo de la ciencia. Una necesi- dad imprescindible para Iberoamérica. Quito: Planeta.

Escobar, J. M. (2017a). El problema del déficit en los modelos democráticos de divulgación científica. Arbor 193(785), a407, 1-14. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2017.785n3012

Escobar, J. M. (2017b). Modelos de propagación-degradación del conocimiento científico y tecnológico. Trilogía 9(17), 99-112. DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.628

Escobar, J. M. (2018). La apropiación social de la ciencia y la tecnología como eslogan: un análisis del caso colombiano. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(38), 29-57. Recuperado de http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/65

Galvis-Ortiz, C. A. y Botero-Montoya, L. H. (2013). Comunicación pública de la ciencia como factor de consolidación democrática. Redes.Com (7), 25-41. Recuperado de http://revista- redes.hospedagemdesites.ws/index.php/revista-redes/article/view/223

Held, D. (2006). Models of Democracy. Cambridge, UK; Malden, MA: Polity Press.

Hermelin, D. (2011). La comunicación pública de la ciencia y la tecnología en la formación en la comunicación social y en otras áreas del conocimiento. Trilogía 5, 107-120. Recuperado de https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/download/458/pdf/

Hetland, P. (2014). Models in Science Communication Policy: Formatting Public Engage- ment and Expertise. Nordic Journal of Science and Technology Studies, 2(2), 5-17.

Retrieved from https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42035/33-120-1-PB. pdf?sequence=2&isAllowed=y

Jiménez, S. I. y Palacio, M. C. (2010). Comunicación de la ciencia y la tecnología en museos y centros interactivos de la ciudad de Medellín. Universitas humanística (69), 227-257. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n69/n69a12.pdf

Lewenstein, B. V. (2003). Models of Public Communication of Science and Technology. Re- trieved from http://disciplinas.stoa.usp.br/pluginfile.php/43775/mod_resource/content/1/ Texto/Lewenstein%202003.pdf

Lewenstein, B. V. (2010). Models of Public Understanding: The Politics of Public Engagement.

ArtefaCToS 3(1), 13-29.

López-Cerezo, J., Méndez-Snaz, J. y Todt, O. (1998). Participación pública en política tecnológi- ca. Problemas y perspectivas. Arbor 159(627), 279-308. Recuperado de https://www.oei. es/historico/salactsi/arbor.htm

Lozano, M. (2005). Programas y experiencias en popularización de la ciencia y la tecnología: Panorámica desde los países del Convenio Andrés Bello. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Lozano, M. (2008). El nuevo contrato social sobre la ciencia: Retos para la comunicación de la ciencia en América Latina. Razón y Palabra, 13(65). Recuperado de http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=199520724009

Olivé, L. (2003). Por un nuevo contrato social sobre la ciencia y la tecnología. Ciencia y Desa- rrollo 172, 7-12.

Olmedo-Estrada, J. C. (2011). Educación y divulgación de la ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 8(2), 137-148. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2703

Perrault, S. (2013). Communicating Popular Science: From Deficit to Democracy. New York: Palgrave Macmillan.

Raichvarg, D. (2008). La vulgarización de las ciencias, espacio de crítica del cientificis- mo. Tecno-Lógicas, (20), 179-203. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=344234273008

Sánchez-Mora, A. M. (2000). La divulgación de la ciencia como literatura. México, D. F.: UNAM.

Secord, J. A. (2004). Knowledge in Transit. Isis, 95(4), 654-672. DOI: 10.1086/430657.

Tait-Lima, M., Felix das Neves, E., & Dagnino, R. (2008). Popularization of Science in Brazil: Getting onto the Public Agenda, But How? Journal of Science Communication 7(4), 1-8.

Topham, J. R. (2009a). Introduction. Isis 100(2), 310-318. Retrieved from https://www.journals. uchicago.edu/doi/full/10.1086/599551

Topham, J. R. (2009b). Rethinking the History of Science Popularization/Popular Science (pp. 1-20). En F. Papanelopoulou, A. Nieto-Galán y E. Perdi (Eds.), Popularizing Science and Technology in the European Periphery, 1800-2000. Farnham, England: Ashgate.

Trench, B. (2008). Towards an Analytical Framework of Science Communication Models (pp. 119-135). En D. Cheng (Eds.), Communicating Science in Social Contexts: New Models, New Practices. Dordrecht: Springer Netherlands.

Published

2018-12-14

How to Cite

Escobar Ortiz, J. M., & Rincón Álvarez, A. (2018). The scientific divulgation and their communicative models: some theoretical reflections for sciences teaching. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 10(1), 135–154. https://doi.org/10.21501/22161201.3062

Issue

Section

Reflection articles