Government campaigns in Bogotá (1995-2015): meaning of city and citizen culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3059

Keywords:

Government policy, Culture, City, Young people.

Abstract

Objective: Understand the meaning of City and citizen culture, starting with the district governmental campaigns in Bogota during the last 20 years and its contrast with the needs and interests of the current young citizen of different localities, it was the purpose of this investigation. Methodology: since the qualitative methodology was taken as an analysis support of the founded theory and the symbolic interactionism method; it was used as a theory-empiric referent the contributions of the urban sociology and the urban marketing in the first stage; the participant observation and the focus group sessions in the comprehension of the perception in
regards of the management and the meaning of city in the current citizen with respect to the second stage. Results and conclusions: It was identified the difference between the city model and the citizen culture, on each government, finding dissimilar looks as the neo-institutionalists, that keeps some present needs in previous periods and the undeniable presence of the globalizer processes in the conformation of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Garzón Medina, Universidad Santo Tomás

Medellín

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. Decreto 295 de 1995. Por el cual se adopta el plan de desarrollo econó- mico, social y de obras públicas para Santa Fe de Bogotá D.C. 1995-1995- Formar Ciudad. 1 de junio de 1995. Recuperado de http://www.institutodeestudiosurbanos.info/dmdocu- ments/cendocieu/coleccion_digital/Cultura_Ciudadana/Plan_Desarrollo_Bogota_1995- 1998-Mockus_Antanas.pdf

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2016). Proyecto del Plan de Desarrollo Bogotá 2016-2020. Colombia: Alcaldía Mayor de Bogotá–Bogotá mejor para todos. Recuperado de http://www.sdp.gov. co/sites/default/files/20160429_proyecto_pdd.pdf

Antequera-Durán, N. (2007). Territorios urbanos. Diversidad cultural, dinámica socioeconómica y procesos de crecimiento urbano en la zona sur de Cochabamba. La Paz: Plural editores.

Arturo, J. y Muñoz, J. (2003). ¿Qué tanto de cultura y de ciudadanía hay en el Programa de Cul- tura Ciudadana? Reflexiones sobre cultura ciudadana en Bogotá. Bogotá: Panamericana.

Augé, M. (2000). Los no lugares: espacios del anonimato. Una antropología de la sobremoder- nidad. Barcelona: Gedisa.

Ávila, T. y Alvira, Y. (2012). La participación ciudadana del sector juvenil en la construcción de la política pública de juventud de Bogotá durante el gobierno de Luis Eduardo Garzón, 2005-2008. Revista Opera, (12), 87-107. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu. co/index.php/opera/article/view/3651/3743

Castells, M. (1976). La cuestión urbana. Bogotá: Siglo XXI Editores.

De Elizagarate, V. (2007). Comercio y ciudad: la misión del marketing de ciudades en el desarrollo de la competitividad del comercio urbano. Mediterráneo económico, (11), 299-

Recuperado de http://www.publicacionescajamar.es/pdf/publicaciones-periodicas/ mediterraneo-economico/11/11-175.pdf

Delgado-Uribe, M. (2007). Análisis de la pedagogía de la filosofía simbólica mockusiniana como propuesta pedagógica para una nueva forma de hacer política en el contexto colombiano. Bogotá, Colombia: Universidad colegio mayor de Nuestra Señora del Rosario. Recuperado

de http://institutodeestudiosurbanos.info/dmdocuments/cendocieu/coleccion_digital/ Cultura_Ciudadana/Analisis_Filosofia_Simbolica-Delgado_Monica-2007.pdf.

Departamento Administrativo de Planeación Distrital (DAPD). (1995). Informe de avance de la ejecución del Plan de Desarrollo. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/sites/default/ files/1995_1998_formarciudad_c_informefinal_b_tomo2.pdf

Duarte-Sánchez, C. (2014). Estudio diagnóstico de la influencia de los programas de cultura ciu- dadana de la Alcaldía Mayor sobre algunos indicadores de movilidad en Bogotá, periodo 1995-2004 (Tesis de maestría). Bogotá: Universidad del Rosario.

Duque-Franco, I. (2008). La renovación urbana en Bogotá. Entre el modelo de planeamiento global y la dinámica local. Planeamiento urbano en Bogotá 1994-2007 (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad de Barcelona.

Duque-Franco, I. (2011). Bogotá: entre la identidad y el marketing urbano. Cuadernos de geo- grafía, 30 (1), 28-46. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2818/281821983004.pdf

Espinosa, M. Á. y Alarcón, D. (11 de febrero de 2017). Seguridad: el reto con el que empezó el año de los ‘alcaldes mayores’. El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/ colombia/ otras-ciudades/problemas-de-seguridad-en-cali-bogota-medellin-y-barranqui- lla/16817340

Friedmann, R. (noviembre, 2003). Marketing estratégico y participativo de ciudades. Conferen- cia presentada en Primera reunión de la Red de Marketing y Desarrollo Urbano, Ciudad Obregón, México.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad EAFIT.

García-Canclini, N. (2009). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globa- lización. Ciudad de México: Debolsillo.

Glaser, B. (1978). Theoretical Sensitivity. Mill Valley: Sociology Press.

Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine Press. Goffman, E. (1974). Les rites d’interaction. Paris: Éditions de Minuit.

González-Ordovás, J. (1998). La cuestión urbana: Algunas perspectivas críticas. Revista de Es- tudios Políticos (Nueva Época), (101), 303-333. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=27496

Guzmán, A. (2011). Dimensión ambiental y problemáticas urbanas en Colombia (1960-2010). Cuadernos de Vivienda y Urbanismo, 4(7), 90-109. Recuperado de https://revistas.javeria- na.edu.co/index.php/cvyu/article/view/5572

Hall, S. (1996). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu Editores. Harvey, D. (2012). El derecho a la ciudad. Madrid, España: Ediciones Akal S.A.

Harvey, D. (2013). Ciudades rebeldes. Del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Madrid:

Akal.

Lefebvre, H. (1974). La producción del espacio. Papers: Revista de sociología, 3, 219-229. DOI:

http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880

Londoño, R. (2003). Líneas de investigación e intervención en los programas de cultura ciuda- dana de Bogotá (1995-1997, 2001-2004). Pensar Iberoamérica, (4), 1-5. Recuperado de https://www.oei.es/historico/pensariberoamerica/ric04a08.htm

Losada, R., y Casas, A. (2008). Enfoques para el análisis político. Historia, epistemología y pers- pectivas de la ciencia política. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Mockus, A. (1995). Armonizar ley, moral y cultura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Recuperado de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=362225.

Mockus, A. (2003). Cultura ciudadana y comunicación. Revista La Tadeo, (68), 106-108. Recuperado de http://avalon.utadeo.edu.co/dependencias/publicaciones/tadeo_68/68106. pdf

Mockus, A. y Corzo, L. (2003). Ley o moral: ¿Cuál prima? Análisis político, 18(54), 3-17.

Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/46638/48019

Mockus, A. Murrain, H. y Villa, M. (2012). Desafíos de cultura ciudadana para la crisis de (in) seguridad en América Latina. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.

Molano, F. (2015). El derecho a la ciudad: de Henri Lefebvre a los análisis sobre la ciudad capitalista contemporánea. Folios, (44), 3-19. Recuperado de http://www.scielo.org.co/ pdf/folios/n44/n44a01.pdf

Muñiz-Martínez, N. y Cervantes-Blanco, M. (2010). Marketing de ciudades y “Place Branding”. Pecvnia, (pp. 123-149). Recuperado de http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/Pecvnia/ article/view/767/680

Murrain, H. (2009). Cultura ciudadana como política pública: entre indicadores y arte. En E. Sánchez Cabra y C. Castro Osorio (Eds.), Cultura ciudadana en Bogotá: nuevas perspec- tivas (pp. 213-229). Bogotá: Observatorio de Culturas – Secretaría Distrital de, Cultura, Recreación y Deporte, Cámara de Comercio de Bogotá, Fundación Terpel, Fenalco, Cor- povisionarios.

Obando-Valbuena, D. (2017). Enfoques y estrategias de cultura ciudadana en Bogotá D.C, impulsadas por la administración distrital en los últimos 20 años. Bogotá, Colombia: Alcaldía Mayor de Bogotá. Recuperado de http://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/ sites/default/files/adjuntos_paginas_2014/estado_arte_experiencias_cultura_ciudadana_impulsadas_por_admon_dtal_en_los_ultimos_20_anos_0.pdf.

Park, R. (1999). La ciudad y otros ensayos de ecología urbana. Barcelona, España: Ediciones del Serbal.

Patiño, O. (2009). La cultura ciudadana, una discusión abierta. En E. Sánchez Cabra y C. Castro Osorio (Eds.), Cultura ciudadana en Bogotá: nuevas perspectivas (pp. 182-192). Bogotá: Observatorio de Culturas – Secretaría Distrital de, Cultura, Recreación y Deporte, Cámara de Comercio de Bogotá, Fundación Terpel, Fenalco, Corpovisionarios.

Patiño, C. Zambrano, F. y García, H. (2017). Gestión de gobiernos urbanos en las principales ciudades (Bogotá-Medellín-Cali). Debates gobierno urbano (12). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://www.institutodeestudiosurbanos.info/ observatorio-de-gobierno-urbano/publicaciones-de-debates-urbanos/1410-debates-de- gobierno-urbano-12/file

Precedo, A. Orosa, J. y Míguez, A. (2010). De la planificación estratégica al marketing urbano: hacia la ciudad inmaterial. Eure. 36(108), 5-27. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0250- 71612010000200001

Pirenne, H. (1971). Early Democracies in the Low Countries: Urban Society and Political Con- flict in the Middle Ages and the Renaissance, New York, US: W.W. Norton & Company.

Raffestin, C. (1979). Travail, espace, pouvoir. Lausanne, Suisse: Éditions l’Âge d’Homme.

Restrepo, E. (2016). “Cultura ciudadana” en Bogotá: biopolítica, hegemonización y pánico cultural en la época del culturalismo. Polisemia, (21), 15-28. Recuperado de http://www. ram-wan.net/restrepo/documentos/cultura-ciudadana.pdf

Sandoval, C. (2003). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: ARFO Editores.

Sarlo, B. (2009). La ciudad vista. Mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo XII Editores.

Sen, A. (1997). Desigualdad y desempleo en la Europa contemporánea. Revista Internacional del Trabajo, 136(2), 155-171. Recuperado de http://www.oocities.org/pjabad/sendeseuropa. htm

Spengler, O. (2016). La decadencia de Occidente I. Barcelona, España: Editorial Austral.

Veedora Distrital de Bogotá, D.C. Resolución 18 de 2003. Por la cual se crea el Comité Técnico de Saneamiento Contable de la Veeduría Distrital. 19 de febrero de 2003. Recuperado de https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=32523&dt=S

Published

2018-12-14

How to Cite

Garzón Medina, C., & Sánchez Arismendi, A. (2018). Government campaigns in Bogotá (1995-2015): meaning of city and citizen culture. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 10(1), 40–66. https://doi.org/10.21501/22161201.3059

Issue

Section

Research article