Teens and the Internet: mediation between risks and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.2979Keywords:
Socialization, Internet, Communication technologies, Generational gap, Family environment, Educational model, Social Media.Abstract
This paper describes research findings in terms of the meanings teens, parents and teachers from schools in Medellín, Colombia identify associated to issues, risks, opportunities and mediations related to the use of internet. In conjunction with Kids online Latin-American team (Latamko), a qualitative research method was concerted. Results highlight the existing tensions between the meanings of opportunity and risk regarding Internet use. The enquiry about parents’ and teachers’ mediation revealed that the ascribed heterogeneity and the digital divide between adults and youth has limited the better used of ICT. As conclusion, it is ad- dressed teens’ perception about parents’ and teachers’ behaviour who find themselves in the predicament of preventing and motivating the use of ICT to learn.
Downloads
References
Bannon, S., McGlynn, T., McKenzie, K., & Quayle, E. (2015). The Positive Role of Internet Use for Young People with Additional Support Needs: Identity and Connectedness. Computers in Human Behavior, 53, 504-514. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.099.
Bolis, N. (2015). Adolescentes y socialización en espacios virtuales. VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXII Jornadas de Investigación, XI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Borawski, E. A., Ievers-Landis, C. E., Lovegreen, L. D., & Trapl, E. S. (2003). Parental Monitoring, Negotiated Unsupervised Time, and Parental Trust: The Role of Perceived Parenting Practices in Adolescent Health Risk Behaviors. Journal of Adolescent Health, 33(2), 60- 70. DOI: https://doi.org/10.1016/S1054-139X(03)00100-9
Caicedo-Tamayo, A. M. y Rojas-Ospina, T. (2014). Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 17(3), 517-533. DOI: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.7
Canales, M. (2006). El grupo de discusión y el grupo focal. En Canales-Cerón (Coord.), Metodología de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 265-287). Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Cerezo, F., Arnaiz, P., Giménez, A. M., y Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullyng entre adolescentes. Anales de psicología, 32(3), 761-769. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461.
Chang, F. C., Chiu, C. H., Miao, N. F., Chen, P. H., Lee, C. M., Chiang, J. T., & Pan, Y. C. (2015). The Relationship between Parental Mediation and Internet Addiction among Adolescents, and the Association with Cyberbullying and Depression. Comprehensive Psychiatry, 57, 21-28. DOI: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2014.11.013.
Cho, Y. K., & Yoo, J. W. (2017). Cyberbullying, Internet and SNS Usage Types, and Perceived Social Support: a Comparison of Different Age Groups. Information, Communication & Society, 20(10), 1464-1481. DOI: 10.1080/1369118X.2016.1228998.
Cuervo-Ríos, J. (4 de mayo de 2017). Niños y tecnología ¿Oportunidad o amenaza? El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/tecnosfera/dispositivos/relacion-entre-los- ninos-y-la-tecnologia-84130.
Denny, S., Peterson, E. R., Stuart, J., Utter, J., Bullen, P., Fleming, T., & Milfont, T. (2015). Bystander Intervention, Bullying, and Victimization: A Multilevel Analysis of New Zealand High Schools. Journal of School Violence, 14(3), 245-272. DOI: 10.1080/15388220.2014.910470.
Duimel, M., & De Hann, J. (2009). ICT en Cultuur: het gebruik door tieners [ICT and Culture: How Teenagers Use the Opportunities]. Den Haag: The Netherlands Institute for Social Research-SCP.
Escorcia-Oyola, L. y Jaimes de Triviño, C. (2015). Tendencias de uso de las TIC en el contexto escolar a partir de las experiencias de los docentes. Educación y Educadores, 18(1); 137- 152. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.8
Flores, P., y Browne, R. (2017). Jóvenes y patriarcado en la sociedad TIC: Una reflexión desde la violencia simbólica de género en redes sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), pp. 147-160. Recuperado de http://www.scielo.org.co/ pdf/rlcs/v15n1/v15n1a09.pdf
García, B. C., López de Ayala-López, M. C., y García-Jiménez, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, (69), 462-485. Recuperado de https://dialnet.uni- rioja.es/servlet/articulo?codigo=4766339
Garmendia-Larragaña, M., Jiménez-Iglesias, E., Casado, M. A., y Mascheroni, G. (2016). Net Children Go Mobile: Riesgos y oportunidades en Internet y el uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid, España: Red.es/Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
Garmendia-Larragaña, M., Casado-Del Río, M., y Martínez, G. (2015). Estrategias de mediación parental en España: factores predictores para los diversos tipos de estrategias. Revista de Estudios de Comunicación ZER, 20(39), 13-27. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/ index.php/Zer/article/view/15513
Giménez, A. M., Luengo, J. A., y Bartrina, M. J. (2017). ¿Qué hacen los menores en Internet? Usos de las TIC, estrategias de supervisión parental y exposición a riesgos. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 15(43). DOI: http://dx.doi.org/10.14204/ ejrep.43.16123.
Global Kids online. (2016). Procedure for Coding and Analysis. Qualitative research toolkit. Recovered from http://globalkidsonline.net/wp-content/uploads/2016/04/Procedure-for-coding-and-analysis-FINAL-1.pdf.
González-Ramírez, T., & López Gracia, Á. (2018). La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(02), 73-85. DOI: http://dx.medra.org/10.17398/1695- 288X.17.2.73
Guacaneme-Mahecha, M., Zambrano-Izquierdo, D. y Gómez-Zeremeño, M. G. (2016). Apropiación tecnológica de los profesores: el uso de recursos educativos abiertos. Educación y Educadores, 19(1), 105-117. DOI: https://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.6
Haddon, L. (2014). Technical Interviews Report: the Qualitative Study. London, UK.: EU Kids Online network. Retrieved from http://eprints.lse.ac.uk/60558/1/EU_Kids_Online_Transient_Interviews_Report_Qualitative_Study_2014.pdf.
Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L., & Ólafsson, K. (2009). Comparing Children’s Online Opportunities and Risks Across Europe: Cross-national Comparisons for EU Kids Online. London, UK.: he EU Kids Online network. Retrieved from: https://www.researchgate.net/ publication/313011120_Comparing_children’s_online_opportunities_and_risks_across_ Europe_cross-national_comparisons_for_EU_Kids_Online_2nd_edition.
Ho, S.S., Chen, L., & Ng, A.P.Y. (2017). Comparing Cyberbullying Perpetration on Social Media between Primary and Secondary School Students. Computers & Education, 109, 74-84. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.02.004
Keipi, T., Oksanen, A., Hawdon, J., Näsi, M., & Räsänen, P. (2015). Harm-advocating Online Content and Subjective Well-being: a Cross-national Study of New Risks Faced by Youth. Journal of Risk Research, 20(5), 634-649. DOI: 10.1080/13669877.2015.1100660.
Lee, S. J., & Chae, Y. G. (2012). Balancing Participation and Risks in Children’s Internet Use: The Role of Internet Literacy and Parental Mediation. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(5), 257-262. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2011.0552
Lemus, M. (2017). Jóvenes frente al mundo: Las tecnologías digitales como soporte de la vida cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1),161-172. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627010.
Livingstone, S., & Bober, M. (2006). Regulating the Internet at Home: Contrasting the Perspectives of Children and Parents. In D. Buckingham and R. Willett (Eds.), Digital Generations: Children, Young People, and New Media (pp. 93-113). Mahwah, N.J., U.S.: Lawrence Erlbaum Associates.
Livingstone, S. (2007). Strategies of Parental Regulation in a Media Rich Home. Computers in Human Behaviour, 23(3), 920-941. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2005.08.002.
Livingstone, S., & Helsper, E. (2008). Parental Mediation of Children’s Internet Use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581-599. DOI: https://doi. org/10.1080/08838150802437396.
Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011). Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children. Full Findings. London, U.K.: LSE, EU Kids Online.
Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez-Villanueva, F., Veltri, G. A., & Folkvord, F. (2017). Maximizing Opportunities and Minimizing Risks for Children Online: The Role of Digital Skills in Emerging Strategies of Parental Mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105.
Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires, Argentina: Santillana.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816.
Rizo-García, M. (2013). Comunicación interpersonal digital y nuevas formas de comunidad. Reflexiones sobre la comunicación posmasiva. Imagonautas, 15(2), 53-65. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4781884.pdf.
Smahel, D., & Wright, M. (Eds). (2014). The Meaning of Online Problematic Situations for Children: Results of Cross-cultural Qualitative Investigation in Nine European Countries. London, U.K.: EU Kids Online, London School of Economics and Political Science.
Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental Mediation, Peer Norms and Risky Online Behavior among Adolescents. Computers in Human Behavior, 33, 32-38. DOI: https://doi. org/10.1016/j.chb.2013.12.025
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Symons K., Ponnet K., Walrave M., & Heirman W. (2017). A Qualitative Study into Parental Mediation of Adolescents’ Internet Use. Computers in Human Behavior, 73, 423-432. DOI: 10.1016/j.chb.2017.04.004.
Torrecillas-Lacave, T., Morales de Vega, M. E., y Vázquez-Barrio. (2017). Mediación familiar en el uso de servicios digitales por menores escolarizados. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 663-673. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.55620.
Valkenburg, P., Krcmar, M., Peeters, A., & Marseille, N. (1999). Developing a Scale to Assess Three Styles of Television Mediation: Instructive Mediation, Restrictive Mediation, and Social Coviewing. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 43(1), 52-66. DOI: https://doi.org/10.1080/08838159909364474.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona, España: Gedisa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.