Curriculum and teaching approach: institutional imaginaries on teaching in a public university in norte de santander
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.2608Keywords:
Accreditation, Teaching profession, Pedagogy, Educational policy, Universities.Abstract
Objective: The article aimed to understand the institutional discourses on teaching present in educational policies in a public university in Norte de Santander from two categories: curriculum and pedagogical approach. Method: The methodological orientations start from qualitative vertical discourse analysis, which allowed to understand the main statements of the argumentation of the teaching category with reference in the rigor documents of the institution, as well as in the documents of the Nursing and Engineering programs of Systems. Results: The study achieves evidence of idealist discourses, in which the theoretical and methodological routes of the institutional documents are built on the basis of the social transformation of local, regional and national scenarios, and new teaching-learning approaches. Conclusions: The imaginaries on curriculum focus mainly on two categories: flexibility and relevance. The imaginary on the dialogical-critical pedagogical approach is a bet so that the curricular structure, teachers and students reconfigure their practices in dialogical scenarios of reflection around scientific and social problems with a pretext of learning. © Universidad Católica Luis Amigó - Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Alzate, M., Gómez, M. y Arbeláez, M. (2011). Enseñar en la universidad: saberes, prácticas y textualidad. Pereira: Ecoe Ediciones.
Baeza, M. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social. Ensayo de sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Santiago de Chile: RIL Editores.
Barrón, M. (julio–septiembre de 2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. Perfiles educativos, 31(125), 76–87. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2009-125-docencia-universitaria-y-competencias-didacticas.pdf
Bozu, Z. y Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docente. Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 221–231.
Castellano, H. (2007). El pensamiento crítico en la escuela. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores.
Consejo Nacional de Acreditación. (2013). Acreditación de programas de pregrado. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf
De Vincenzi, A. (agosto de 2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y Educadores, 12(2), 89-101. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1487/1656
Díaz, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Colombia: ICFES.
Díaz-Barriga, Á. (enero – marzo de 2014). Construcción de programas de estudio en la perspectiva del enfoque de desarrollo de competencias. Perfiles educativos, 36(143), 142-162. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2014-143-construccion-de-programas-de-estudio-en-la-perspectiva-del-enfoque-de-desarrollo-de-competencias.pdf
Gallego, M. J., Gámiz, V. y Gutiérrez, E. (diciembre de 2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. Tecnología educativa, 34(1), 7-19. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/418/154
Gamboa, A. A., Vargas, R. y Hernández, C. A. (enero–abril de 2017). Investigación formativa: pretensiones curriculares y representaciones sociales de actores educativos en el programa de Enfermería de la Universidad Francisco de Paula Santander – Cúcuta, Colombia. Revista Universidad y Salud, 19(1), 60-66. DOI: http://dx.doi.org/10.22267/rus.171901.69
García-Berro, E. et al. (julio–diciembre de 2010). La evaluación de la actividad docente del profesorado en el marco del EEES. Aula Abierta, 38(2), 29–40. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-aula-abierta-389-pdf-S0210277315000244-S300
Gimeno Sacristán, J. (1998). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Laudadío, J. (2012). Evaluación de estilos de enseñanza en la universidad: estudio preliminar de las propiedades psicométricas del cuestionario sobre la orientación docente del profesor universitario (CODPU). Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines, 29(1), 79-93.
López, N. E. (2001). La de-construcción curricular. Bogotá: Editorial, Magisterio.
Malagón, L. A. (2007). Currículo y pertinencia en la educación superior. Bogotá: Editorial Magisterio.
Manzi J., González R. y Sun Y. (Eds.). (2011). La evaluación docente en Chile. Santiago, Chile: MIDE UC.
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la investigación cualitativa. México: Trillas.
Marum-Espinosa, E. (julio–diciembre de 2004). La movilidad de estudiantes: características y opiniones de los estudiantes extranjeros en Guadalajara, Jalisco, México. Perfiles educativos, 26(105-106), 143-158. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2004-105-106-la-movilidad-de-estudiantes-caracteristicas-y-opiniones-de-los-estudiantes-extranjeros-en-guadalajara-jalisco-mÉxico.pdf
Ocampo, B. (2008). Análisis de contenido: un ejercicio explicativo. En: P. Paramo (Comp.), Investigación en ciencias sociales (pp. 205-231). Colombia: Universidad Piloto de Colombia.
Ortiz, A. (2012). Cerebro, currículo y mente humana: psicología configurante y pedagogía configuracional. Hacia un modelo pedagógico configuracional, configurante y configurador. Colombia: Ediciones Litoral.
Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. Recuperado de http://anthropostudio.com/wp-content/uploads/2015/04/José-Luis-Piñuel-Raigada.-Epistemología-metodología-y-técnicas-del-análisis-de-contenido..pdf
Universidad Francisco de Paula Santander – UFPS. (2007). Proyecto educativo institucional. Acuerdo 081 del 26 de septiembre de 2007. Cúcuta, Colombia.
Universidad Francisco de Paula Santander – UFPS. (2013a). Documento de acreditación programa de Enfermería. Cúcuta, Colombia.
Universidad Francisco de Paula Santander – UFPS. (2013b). Proyecto educativo programa de Enfermería. Cúcuta, Colombia.
Universidad Francisco de Paula Santander – UFPS. (2013c). Documento de acreditación programa de Ingeniería de Sistemas. Cúcuta, Colombia.
Universidad Francisco de Paula Santander – UFPS. (2013d). Proyecto educativo programa de Ingeniería de Sistemas. Cúcuta, Colombia.
Villegas, E. M., Arango, M. A. y Aguirre, C. (diciembre de 2007). La renovación curricular en el programa de Medicina de la Universidad de Antioquia. Iatreia, 20(4), 422-440. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iatreia/article/view/4425/3931
Zabalza, M. A. y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2010). Planificación de la docencia en la universidad: elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.
Taylor, C. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.