Disciplinary procedures in the quality school “Institución Educativa Francisco Miranda” of Medellin city, in 7th and 8th grades. A psychoanalytic perspective

Authors

  • Hernando Alberto Bernal Zuluaga Fundación Universitaria Luis Amigó

Keywords:

Discipline, Psychoanalysis, Norm, Punishment, Evidential Paradigm, Law, Culture, Education, Transgression

Abstract

This research addressed the problem of disciplinary procedures in one of the quality schools in the city of Medellin: the Educational Institution Institución Educativa Francisco Miranda. The sample was taken in the grades 7th and 8th. This school is located in the comuna 4 (Aranjuez), a district where cataloged media-low class people live. The research question was: how does the school do sanctions to students today at the quality school Institución Educativa Francisco Miranda in Medellín City in grades 7th and 8th at the same time, this question has been done in a social context when parents and teachers wonder why the punishments to scholar children and teenagers are not effective. The research methodology was qualitative-historical-hermeneutic paradigm, with a specific focus or technique of psychoanalysis research: the evidential paradigm, an approach formalized by the historian CarloGinzburg. The results show the ways to sanction students y this educational context today. Also, they show the difficulties which teachers have to face as representations of law. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernando Alberto Bernal Zuluaga, Fundación Universitaria Luis Amigó

Psicológo, Magister en Psicoanálisis. Editor Revista digital Poiésis

References

Alcaldía de Medellín. (15 de septiembre de 2010). Qué es un colegio público de calidad. Recuperado el 12 de octubre de 2010, de Alcaldía de Medellín: http://www.medellin.gov.co/irj/go/

km/docs/educacionNuevo01dic/html/colegioscalidad.html

Bernal, H. A. (15 de Abril de 2007). El respeto por la autoridad. Recuperado el 17 de Junio de 2010, de bernal tiene un blog: http://bernaltieneunblog.blogspot.com/

Bernal, H. A. (3 de Abril de 2007). Jóvenes sin disciplina. Recuperado el 15 de marzo de 2010, de bernal tiene un blog: http://bernaltieneunblog.blogspot.com/search?q=105

Cortés, M. (2006). Sebastián, el niño que no fracasa. En G. L. (Ed.), El niño hoy. Trastornos y exclusión (págs. 25-37). Medellín: Editorial Corporación Ser Especial.

Freud, S. (1974). Sobre la psicología del colegial (1914). En S. Freud, Tótem y Tabú, y otras obras (1913-1914). Buenos Aires: Amorrortu.

Gallo, H. (1999). Usos y abusos del maltrato: una perspectiva psicoanalítica. Medellín: Universidad de Antioquia.

Institución Educativa Francisco Miranda. (2009). Manual de Convivencia (Extracto). Medellín: S.E.

Lacan, J. (1984). Introducción teórica a las funciones del psicoanálisis en criminología. En J. Lacan, Escritos 1 (págs. 117-141). México: Siglo XXI.

Miller, J. A. (1991). Lógicas de la vida amorosa. Buenos Aires: Manantial.

Padvalskis, M. C. (2010). Una lectura psicoanalítica de las “Meditaciones sobre los cantares” de Teresa de Jesús. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Pulice, G., Mason, F., & Zelis, O. (2000). Investigación ◊ Psicoanálisis. Buenos Aires: Letra Viva.

Quintero, M. (2007). El discuros de los derechos y su efecto en la educación. Una mirada históricocrítica. En G. L. Sierra, ¿Sin límite? (págs. 81-101). Medellín: Corporación ser especial.

Ramírez, M. E. (2001). El psicoanálisis y el paradigma indiciario. Carpeta de la Sede Nel Medellín, 4, 43-49.

Sierra, G. L. (2009). ¿Des-medidos? Cómo responder a las expresiones sexuales desbordadas en niños, niñas y adolescentes. Medellín: Corporación Ser Especial.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Tomey, B. (22 de enero de 2008). Cuerpos y castigos: Las nuevas modalidades disciplinarias. Recuperado el 12 de febrero de 2010, de Blog ELP: http://www.blogelp.com/index.php/2008/11/14/cronica_cuerpos_y_castigos_las_nuevas_mo

Velásquez, J. F. (2007). Autoridad y nuevo orden. En G. L. Sierra, ¿Sin Límite? El extravío de la autoridad y su efecto en niños y adolescentes: Trastornos actuales asociados a la ausencia de norma (pág. 24). Medellín: Corporación Ser Especial.

Velásquez, J. F. (2007). Autoridad y nuevo orden. En G. L. Sierra, ¿Sin límite? (págs. 3 0-31). Medellín: Corporación Ser Especial.

Published

2011-07-01

How to Cite

Bernal Zuluaga, H. A. (2011). Disciplinary procedures in the quality school “Institución Educativa Francisco Miranda” of Medellin city, in 7th and 8th grades. A psychoanalytic perspective. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 2(2), 155–171. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/234