The learning competence in teacher education programs in four Colombian universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.1992

Keywords:

Learning, Skill, Training, Teacher

Abstract

Learning Competence is one of the most important twenty-first century skills. Objective: To identify and compare the levels of learning competence among students who are starting and finishing undergraduate and postgraduate programs in Education in four Colombian universities. Method: It is a research with descriptive scope of quantitative character. A non-probabilistic sampling of opportunity was used in which 581 students participated, enrolled in the first and last semester and postgraduate in Education to whom the Learning Competency Scale (LCS) was applied. The data were analyzed with the statistical platform SPSS version 23. Results: The outcome shows significant differences between first-semester of undergraduate students and students of the last semester of postgraduate, but not the same for students who are completing their undergraduate formation. Conclusion: The scale of the learning competence is a valid instrument to measure the progress of this said competence in the population studied. The imperfect development of this competence may be due to the fact that it is possible that in the first years of formation, the participants in this study were unaware of the existence of this competence and have had no experience what it means to obtain it, they consequently assume it as acquired. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lida Cruz Jerónimo-Arango, Universidad de Deusto

  

Concepción Yaniz, Universidad de Deusto

      

References

Allueva Torres, P. y Bueno García, C. (2011). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento en estudiantes universitarios: Aprender a aprender y aprender a pensar. Arbor, 187, 261-266. DOI: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3155

Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (2012). Estilos de aprendizaje (8a ed.). Bilbao: Mensajero.

Alvarado, M., Cabezas, G., Falck, D. y Ortega, M. E. (2012). La evaluación docente y sus instrumentos: Discriminación del desempeño docente y asociación con los resultados de los estudiantes. Santiago de Chile: Centro de Estudios Ministerio de Educación de Chile y Programa de Desarrollo de las Naciones Unidas [PNUD]. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/CR_Articulos/EvaluacionDocenteFinal.PDF

Coll, C. (2010). Enseñar y aprender, construir y compartir: procesos de aprendizaje y ayuda educativa. En C. Coll (Coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la Educación Secundaria (pp. 31- 56). Barcelona: Graó.

Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente: un marco de referencia europeo. Bruselas: Comisión Europea. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Cunha, M. C., e Silva, M. W. (2014). O desafio de aprender a aprender na formação de professores de línguas estrangeiras. Signum: Estudos da Linguagem, 17(1), 44-73. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n1p44

De la Fuente, J. (2010). Estrategias metodológicas y de evaluación para promover la competencia para aprender a aprender. Aula de Innovación Educativa, 192, 11-14.

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe UNESCO. Madrid: Santillana.

Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J. M., y Pérez-Pérez, C. (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE, 15(2). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm

Günüç, S., Odabasi, H. F., & Kuzu, A. (2014). Developing an Effective Lifelong Learning Scale (ELLS): Study of Validity & Reliability. Education and Science, 39(171), 244-258. Retrieved from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2196/608

Hernández-Pina, F., Rubio Espin, M., Da Fonseca Rosário, P. y Martínez Clares, P. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior. Madrid: La Muralla.

López Aguado, M. y Silva Falchetti, E. (2009). Estilos de aprendizaje. Relación con motivación y estrategias. Estilos de Aprendizaje, 4(4), 43-66. Recuperado de https://wwww.ubu.es/sites/default/files/portal/files/documento_4_estilos_de_aprendizaje.pdf

Martín Ortega, E. (2008). Aprender a aprender: clave para el aprendizaje a lo largo de la vida. Participación Educativa (revista del Consejo Escolar del Estado), 9, 72-78.

Martín Ortega, E. y Moreno Hernández, A. (2007). Competencia para aprender a aprender. Madrid: Alianza.

Mesárošová, M., & Mesároš, P. (2012). Learning to Learn Competency and Its Relationship to Cognitive Competencies of University Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4273-4278. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.240

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-325008_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación (Programas de Formación Inicial de Maestros). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-344483_archivo_ pdf.pdf

Monereo i Font, C. (2005). Internet, un espacio idóneo para desarrollar las competencias básicas. En C. Monereo i Font (Coord.), Internet y competencias básicas: aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender (pp. 5-23). Barcelona: Graó.

Muñoz-San Roque, I., Martín-Alonso, J. F., Prieto-Navarro, L. y Urosa-Sanz, B. (2016). Autopercepción del nivel de desarrollo de la competencia de aprender a aprender en el contexto universitario: propuesta de un instrumento de evaluación. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 369-383. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.235881

Núñez, J. C., Solano, P., González-Pineda, J. A. y Rosário, P. (2006). Evaluación de los procesos de autorregulación mediante autoinforme. Psicothema, 18(3), 353-358.

Osses Bustingorry, S. y Jaramillo Mora, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos, 34(1), 187-197.

Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

Pérez García, A. y Molina Jaén, M. D. (julio, 2014). “Aprender a aprender” en los grados de educación infantil y educación primaria en el CP SAFA-ÚBEDA. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (12), 149-170. Recuperado de http://www.revistareid.net/revista/n12/REID12art9.pdf

Pozo, J. I. y Monereo i Font, C. (2010). Aprender a aprender: cuando los contenidos son el medio. Aula de Innovación educativa, 17(190), 35-37.

Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006]. Recuperado de http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj

Román, M. y Murillo, F. J. (2008). La evaluación del desempeño docente: objeto de disputa y fuente de oportunidades en el campo educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 1-6. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1-num2/editorial.pdf

Rosário, P., Mourão, R., Soares, S., Araújo, J. F., Núñez, J. C., Pineda, J. G., Solano, P., Grácio, L., Chaleta, E., Simões, F., e Guimarães, C. (2005). Promover as competências de estudo na Universidade: Projecto «Cartas do Gervásio ao seu umbigo». Psicologia e Educação, 4(2), 57-69. Recuperado de http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/11943/1/2005_promover_competencias_estudo_universidade_%20project.pdf

Sáiz, M. C., Flores, V. y Román, J. M. (2010). Metacognición y competencia de "aprender a aprender" en Educación Infantil: una propuesta para facilitar la inclusión. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 123-130. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1291992801.pdf

Sáiz, M. C., Montero, E., Bol, A. y Carbonero, M. A. (2012). Un análisis de competencias para “aprender a aprender” en la universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 253-270. Recuperado de http://investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?629

Salmerón Pérez, H. y Gutiérrez-Braojos, C. (2012). La competencia de aprender a aprender y el aprendizaje autorregulado: Posicionamientos teóricos. Revista de curriculum y formación del profesorado, 16(1), 5-13. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev161ART1.pdf

Salmerón Pérez, H., Gutiérrez Braojos, C., Rodríguez-Fernández, S. y Salmerón-Vilchez, P. (2010). Influencia del aprendizaje cooperativo en el desarrollo de la competencia para aprender a aprender en la infancia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21, 308-319. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11534

Sanz de Acedo Lizarraga, M. L. (2010). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid: Narcea.

Schommer-Aikins, M., Beuchat-Reichardt, M., & Hernández-Pina, F. (2012). Epistemological and learning beliefs of trainee teachers studying Education. Anales de Psicología, 28(2), 465-474. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.2.125341

SPADIES. (2014). Cruzar la meta. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/w3-article-350629.html

Tedesco, J. C. (2011). Los desafíos de la educación básica en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación, 55(1), 31-47. Recuperado de http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=rie55

Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, (22), 185-206. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/reec.22.2013.9329

Villardón-Gallego, L. y Yaniz, C. (2014). Características psicométricas de la Escala de Estrategias Afectivas en el proceso de aprendizaje (EEAA). Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 693-716. DOI: http://dx.doi.org/10.14204/ejerp.34.1409

Villardón-Gallego, L., Yaniz, C., Achurra, C., Iraurgi, J., & Aguilar, C. (2013). Learning competence in university: Development and structural validation of a scale to measure. Revista de Psicodidáctica, 18(2), 357-374. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/6470/6344

Yaniz, C. y Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje: el reto de la sociedad del conocimiento para el profesorado universitario. Bilbao: Universidad de Deusto.

Zatarain Cabada, R. y Barrón Estrada, M. L. (2011). Herramienta de autor para la identificación de estilos de aprendizaje utilizando mapas auto-organizados en dispositivos móviles. Redie, Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 43-55. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/270

Published

2017-07-01

How to Cite

Jerónimo-Arango, L. C., & Yaniz, C. (2017). The learning competence in teacher education programs in four Colombian universities. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 8(2), 439–457. https://doi.org/10.21501/22161201.1992

Issue

Section

Research article