Intra- and inter-cultural education as “own” pedagogical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.1780

Keywords:

Pedagogy, Colonialism, Cultural Diversity, Decolonization

Abstract

Our purpose is to look for answers about the attention of cultural diversity that day after day can be observe in the classes; so, in this reflection we think that intra – and intercultural is one of the right answers. That is why; the intention as central focus is to construct from there a curriculum whose trunk and branches are of all and for all. Additionally, to construct an intra and intercultural academic proposal, from some critics and own educational foundations. Besides, this proposal aims to break the different forms of colonization in the current education whose curriculum is oriented instrumentally to create and design an intercultural education without historical depth. Also, this vision expresses a cultural intolerance that seeks to homogenize the human being. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcibíades Miguel López Hernández, Universidad de La Guajira

Psicólogo social comunitario. Candidato a Magíster en Educación.

Edith María Cuello Daza, Universidad de La Guajira

Socióloga. Especialista en Planeación Educativa y Desarrollo Humano. Candidata a Magíster en Educación. Directora del programa de etnoeducación de la Universidad de La Guajira.

References

Aguado Odina, T. (2004). Investigación en educación intercultural. Educatio, (22), 39-57. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/98/83

Ahumada Infante, A. (2013). Transmodernidad: dos proyectos disímiles bajo un mismo concepto. Revista Latinoamericana Polis, (34). Recuperado de http://polis.revues.org/8882. DOI: 10.4000/polis.8882

Alzate Ortiz, F. (2014). La neopedagogía: contextos y emergencias. Hallazgos, 11(21), 207-221. DOI: http://dx.doi.org/10.15332/s1794-3841.2014.0021.12

Asamblea Departamental de La Guajira. (1992). Ordenanza No 01. La Guajira: Gaceta Departamental.

Dietz, G., y Mateos Cortés, L. S. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México. Ciudad de México: SEP. Recuperado de http://www.uv.mx/iie/files/2013/01/Libro-CGEIB-Interculturalidad.pdf

Freyre, P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Caminos.

Garcés V., F. (2009). De la interculturalidad como armónica relación de diversos a una interculturalidad politizada. En D. Mora (Ed.), Interculturalidad crítica y descolonización: fundamentos para el debate (pp. 21-45). La Paz: Instituto Internacional de Integración Convenio Andrés Bello. Recuperado de http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libros/309.pdf

García Llamas, J. L. (2005). Educación intercultural. Análisis y propuestas. Revista de Educación, (336), 89-109. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re336_06.pdf

Guerrato, L. (2008). Un balance crítico del “diálogo entre culturas”. ¿Demasiadas acciones, pero todavía ninguna estrategia? Quaderns de la Mediterránea, (10), 313-318. Recuperado de http://www.iemed.org/publicacions/quaderns/10/q10_313.pdf

Guerrero Arias, P. (2011). Interculturalidad y plurinacionalidad, escenarios de lucha de sentidos: entre la usurpación y la insurgencia simbólica. Recuperado de http://moutonnoir.org/francesmedico/wp-content/uploads/2014/05/INTERCULT-Y-PLURINAC-IONALIDAD.pdf

Godenzi, J. (1999). Pedagogía del encuentro. El sujeto, la convivencia y el conocimiento. Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos. Recuperado de http://www.ifeanet.org/publicaciones/boletines/28(3)/323.pdf

Kymlicka, W. (2009). Las odiseas multiculturales. Barcelona: Paidós.

López, K, (juin, 2012). Pointer 1’interculterel vers la diversité culturelle: une sortie pour la Colombie? En Diversité culturelle et interculturel: quelles assises pour la paix? Fondation pour l'interculturel et la paix (pp. 47-60). Moka: Mahatma Gandhi Institute.

Maldonado-Torres, N. (2008). La descolonización y el giro des-colonial. Tabula Rasa, (9), 61-72. Recuperado de http://www.revistatabularasa.org/numero-9/04maldonado.pdf

Mazorco Irureta, G. (2008). De la competencia a la complementación: ¿Un nuevo paradigma en la economía? Polis Latinoamericana, 7(21), 287-310. Recuperado de https://polis.revues.org/2947

Mazorco Irureta, G. (2010). La descolonización en tiempos del Pachakutik. Polis, 9(27), 219-242.

Meza Maya, C. (2012). Relacionándonos en un mundo diverso: un problema social contemporáneo. Hallazgo, 10(19), 47-66.

Molina Luque, F. (2002). Sociología de la educación intercultural, vías alternativas de investigación y debate. Buenos Aires: Lumen Hvmanita.

Panikkar, R. (2002). La interpelación intercultural. En G. González Rodríguez Arnaiz (coord.), El discurso intercultural, prolegómenos a una filosofía intercultural (pp. 23-76). Madrid: Biblioteca Nueva.

Piaget, J. (1994). Seis estudios de psicología. Barcelona: Labor.

Ponzoni, F. (2014). El encuentro intercultural como acontecimiento: una propuesta para el avance teórico de la educación intercultural. Educación y Educadores, 17(3), 537-553. doi: 10.5294/edu.2014.17.3.8

Quintanilla Coro, V. H. (3 de agosto, 2009). La descolonización intra-intercultural de la filosofía. América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/32146

Quintanilla Coro, V. H. (20 de julio de 2012). Intra e interculturaliación de la educación: una perspectiva descolonial. ALAI, América Latina en movimiento. Recuperado de http://www.alainet.org/es/active/56644

Tubino Arias, F. (2005). La interculturalidad crítica como proyecto ético-político, Encuentro continental de educadores agustinos. Lima. Recuperado de http://oala.villanova.edu/congresos/educación/lima-ponen-02.html

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, Sociedad: luchas (de) coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Abya-Yala.

Walsh, C. (2012). Interculturalidad crítica y (de)colonialidad. Ensayos desde Abya Yala. Quito: Abya-Yala.

Published

2016-07-01

How to Cite

López Hernández, A. M., & Cuello Daza, E. M. (2016). Intra- and inter-cultural education as “own” pedagogical approach. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 7(2), 370–387. https://doi.org/10.21501/22161201.1780

Issue

Section

Research article