Regional development as a social responsibility of the university: the case of eco-tourism in the Tungurahua province
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.1533Keywords:
Participatory Action Research, Eco-tourism, Regional Development, University Social ResponsibilityAbstract
The role of universities in regional development is reflected upon in the present paper, through the analysis of a particular case: the development of eco-tourism in the Tungurahua province, in Ecuador, through the Prometeo program of the Secretaría de Educación Superior, Ciencia Tecnología e Innovación (Secretariat of Higher Learning, Science, Technology and Innovation) with the Universidad Técnica de Ambato (Technical University of Ambato). The concept of university social responsibility is introduced in the implementation of participatory action research, in which the process of analyzing and proposing actions to develop, derive from dialogue and agreements between academic actors, and both public and private sectors. Conclusions suggest that developing eco-tourism, as a need identified for a shift in the productive matrix, requires a university to work, from its interaction with interest groups, as a catalyst of the interests of the different parties involved, and to prioritize participatory work, so that a comprehensive approach may be guaranteed in an interdisciplinary field such as tourism. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Acosta Espinosa, A. (2010). El Buen Vivir en el camino del post-desarrollo: Una lectura desde la Constitución de Montecristi. Policy Paper, 9. Quito: Friedrich Ebert Stiftung - Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales. Recuperado de http://library.fes.de/pdf-files/bueros/quito/07671.pdf
Amerlinck, Mari-Jose (2008). Arquitectura Vernácula y Turismo: ¿Identidad para quién?. Destiempos, (15), 381-388. Recuperado de http://www.destiempos.com/n15/amerlinck.pdf
Ayora Díaz, S. I. (2003). Medicina, nostalgia y la mirada turística en Chiapas. En C. Bueno Castellanos y E. Aguilar Criado (Coords.), Expresiones locales de la globalización: México y España (pp. 355- 380). México: Universidad Iberoamericana.
Balcázar, F. E. (2003). Investigación acción participativa (IAP): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, 4(7), 59-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf
Flores Kastanis, E., Montoya Vargas, J. y Suárez, D. H. (2009). Investigación-acción participativa en la educación latinoamericana: un mapa de otra parte del mundo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 289-308. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14004013
Fyall, A., Garrod, B., & Wang, Y. (2012). Destination collaboration: A critical review of theoretical approaches to a multi-dimensional phenomenon. Journal of Destination Marketing and Management, 1(1-2), 10-26. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X12000169
Gómez Alzate, A. (2010). El paisaje como patrimonio cultural, ambiental y productivo. Análisis e intervención para su sostenibilidad. Revista KEPES, 7(6), 91-106. Recuperado de http://200.21.104.25/kepes/downloads/Revista6_6.pdf
Guzmán Hernández, C., Garduño Mendoza, M. y Zizumbo Villarreal, L. (2009). Reflexión crítica sobre el consumo turístico. Estudios y Perspectivas en Turismo, 18(6), 691-706. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1807/180713900004.pdf
Gobierno Provincial de Tungurahua (s. f) Plan Operativo Anual 2015. Recuperado de http://www.tungurahua.gob.ec/index.php/la-institucion-hgpt/plan-operativo-anual-2015
Martí Olivé, J. (2000). La Investigación‐acción participativa: estructura y fases. En T. Rodríguez Villasante, M. Montañés y J. Martí, La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía / 1. Barcelona: El Viejo Topo (pp. 73‐118).
Martí Noguera, J. J., Martínez Salvá, F., Martí Vilar, M. y Marí Mollà, R. (2007). Responsabilidad social universitaria: acción aplicada de Valoración del bienestar psicológico en personas adultas mayores institucionalizadas. Revista Polis, 18. Recuperado de http://polis.revues.org/4161
Martí-Vilar, M., Puerta Lopera, I. C., Gaete Quezada, R., & Martí Noguera, J. J. (2013). Responsabilidade Social Universitária: um olhar da realidade ibero-americana. Revista ABMES de Responsabilidade Social, 1, 35-41.
Martí-Vilar, M., Vargas Villamizar, O. H., Moncayo Quevedo, J. E. y Martí Noguera, J. J. (2014). La formación en pensamiento crítico y el razonamiento moral en la Educación Superior. Revista Educación Superior, 43(172), 33-55.
Organización Mundial del Turismo y Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (2002). Cumbre Mundial del Ecoturismo: Informe Final. Madrid: Organización Mundial del Turismo. Recuperado de http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/WEBx0079xPA-EcotourismSummitES.pdf
Ortiz, M. y Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio Abierto, 17(4) 615-627. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12217404
Padurean, L. (2010). Destinations dynamic. A Management and Governance Perspective. (Tesis doctoral). Lugano: Univesità della Svizzera Italiana.
Secretaría de Educación Superior, Ciencia Tecnología e Innovación (s.f.). Objetivos. Recuperado de http://www.educacionsuperior.gob.ec/objetivos/
Secretaría Nacional de Planificación y desarrollo (s.f.). Plan Nacional del Buen Vivir 2013 – 2017. Recuperado de http://documentos.senplades.gob.ec/Plan%20Nacional%20Buen%20Vivir%202013-2017.pdf
Urry, J. and Larsen, J. (2011). The Tourist Gaze 3.0. London: Sage Publications.
Valdivieso Riofrío, J. C. (2014). Creación de un modelo económico estándar de capacidad de gestión eficiente para áreas protegidas. (Tesis doctoral) Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10803/284228
Valls Giménez, J. F. (1998). Cambio de concepto en la gestión turística del municipio. Estudios de Gestión Turística, 7, 3-7.
Vargas Villamizar, O. H. y Martí Noguera, J. J (2014). La Responsabilidad Social de las Universidades y su inserción en el contexto iberoamericano. Relevancia de la Carta de Río 2014. Cuadernos de RSO, 1, 53-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.