A formation proposal based on psychology humanistic-existential and the critical pedagogy

Authors

  • Marta Cecilia Henao Osorio Universidad de Antioquia Fundación Universitaria Luis Amigó

Keywords:

Humanistic-Existential Psychology, Critical Pedagogy, Human Being, Formation

Abstract

The possibility to shape yourself, to determine oneself, makes you think about the human being; because it is the only one who can constantly transform him or herself. That is why to envision what is stated here from the humanistic existential psychology and the critical pedagogy implies understanding the idea of being human and these four characteristics: openness to the world, eccentricity, coexistence and formality, which are the basis for the educational proposal. A qualitative methodology and a hermeneutics perspective have been used to understand and interpret the authors and building up the theoretical inference. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Cecilia Henao Osorio, Universidad de Antioquia Fundación Universitaria Luis Amigó

Psicóloga Universidad de San Buenaventura. Magíster en Educación (desarrollo humano y contextos educativos) U.S.B. Docente Universidad de Antioquia y Fundación Universitaria Luis Amigó.

References

Benner, D. (1998). La pedagogía como ciencia. Teoría reflexiva de la acción y reforma de la praxis. Barcelona: Pomares-Corredor.

Beorlegui, C. (2004). Antropología filosófica. Nosotros: urdimbre solidaria y responsable. Bilbao: Universidad de Deusto.

Betancourt, J., Gómez M., M., Jaramillo Vélez, R. y Perry, A. (1990). Cientifismo, Modernidad, Educación. Bogotá: Fundación Editorial Argumentos.

Builes Correa, M. H. (2010). Estética de la existencia: un sentido posible, para un concepto con un inmenso potencial pedagógico, político y antropológico. (Tesis de maestría). Universidad de San Buenaventura, Medellín. Recuperado de http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co/jspui/bitstream/10819/528/1/Estetica_Existencia_Sentido_Builes_2010.pdf

Castanedo Secadas, C. (2008). Seis enfoques psicoterapéuticos. 2ª ed. México: Manual Moderno.

Cohen Cohen, S. (2007). Martin Buber y su aproximación a la psicoterapia. (Tesis de maestría). Universidad Iberoamericana, México. Recuperado de http://www.bib.uia.mx/tesis/pdf/014905/014905.pdf

Freire, P. (s.f). Pedagogía del oprimido. Recuperado de http://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf

Fromm, E. (2000). El arte de amar. Barcelona: Paidós Ibérica.

Fullat, O. (1997). Antropología filosófica de la educación. Barcelona: Ariel.

González Rey, F. L. (2000). Investigación cualitativa en psicología. Rumbos y desafíos. México: International Thomson.

Henao Osorio, M. C. (2013). Las teorías de la formación no afirmativas como articulaciones conceptuales entre la psicología humanista-existencial y la pedagogía crítica. (Tesis de maestría). Universidad de San Buenaventura, Medellín. Recuperado de http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co/jspui/bitstream/10819/1367/1/Teorias_no%20afirmativas_formacion_Henao_2012.pdf

Henao, M. y Velásquez Moreno, J. (2010). La formación como proceso de coexistencia y búsqueda de sí mismo: posibilitadora de transformación personal. Manuscrito presentado para su publicación.

Jolivet, R. (1976). Las doctrinas existencialistas. Madrid: Gredos.

Lafarga Corona, J. y Gómez del Campo, J. (1982). Desarrollo del potencial humano. Aportaciones de una psicología humanista. Vol. 1. México: Trillas.

Leep, I. (1963). La existencia auténtica. Buenos Aires: Carlos Lohlé.

López Parra, H. J. (2001). Investigación cualitativa y participativa: un enfoque histórico-hermenéutico y crítico-social en psicología y educación ambiental. Recuperado de http://sebastianink.jimdo.com/app/download/5161506319/Enfoque+Critico+Social.pdf?t=1315184782

Luypen, W. (1967). Fenomenología existencial. Buenos Aires: Carlos Lohlé.

Martínez Miguélez, M. (1989). Comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. México: Trillas.

Mèlich, J.-C. (mayo-agosto, 2005). La persistencia de la metamorfosis. Ensayo de una antropología pedagógica de la finitud. Revista Educación y Pedagogía, 17(42), 11-27.

Muñoz Cuartas, A. M. y Peláez Toro, M. E. (2010). Acercamiento psicopedagógico al conflicto social y su proceso de transformación, desde los conceptos de subjetividad y formación como sistemas autopoiéticos (Tesis de maestría). Universidad de San Buenaventura, Medellín. Recuperado de http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co/jspui/bitstream/10819/534/1/Acercamiento_Psicopedagogico_Conflicto_Munoz_2010.pdf

Muñoz Gaviria, D. A. (2005). De cómo la idea de universidad de Karl Jaspers preexistía en la América Latina del siglo XIX y principios del XX. Uni-pluri/versidad, 5(2), 25-33.

Najmanovich, D. (s/f). El sujeto encarnado: límites, devenir e incompletud. Recuperado de www.casagestaltica.org.ar

Ortiz Naranjo, N. (2008). Formación investigativa y subjetividad: narrativas de resistencia. (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia, Medellín.

Ospina Serna, H. F., Alvarado, S. V. y Muñoz, D. A. (2008). La educación como transformación y la formación como emancipación: apuntes conceptuales desde la ciencia crítica de la educación. Alternativas. Serie Historia y Prácticas Pedagógicas, 6-7, 1-15.

Rispo, P. (julio-diciembre, 2008). Fenomenología de las modalidades del poder. Humanitas, revista latinoamericana de psicología humanista-existencial, 1(2), 9-24.

Runge Peña, A. K. y Garcés Gómez, J. F. (julio-diciembre, 2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Revista Científica Guillermo de Ockham, 9(2), 13-25.

Runge Peña, A. K. y Muñoz Gaviria, D. A. (julio-diciembre, 2005). Mundo de la vida, espacios pedagógicos, espacios escolares y ex-centricidad humana: reflexiones antropológico-pedagógicas y socio-fenomenológicas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(2), 51-81. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v3n2/v3n2a03.pdf

Runge Peña, A. K. (mayo-agosto, 2005). La orientación fenomenológica del pensamiento de Otto Friedrich Bollnow y de Martinus Jan Langeveld, dos de los fundadores de la antropología pedagógica alemana. Revista Educación y Pedagogía, 17(42), 47-66.

Sáenz Obregón, J. y Zuluaga, O. L. (junio-diciembre, 2004). Las relaciones entre psicología y pedagogía: infancia y prácticas de examen. Memoria y Sociedad, 8(17), 9-25. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/7864

Saldanha Erthal, T. C. (1989). Terapia vivencial. Un abordaje existencial en psicoterapia. Buenos Aires: Lumen.

Sassenfeld J., A. (2007). Sobre la antropología filosófica que fundamenta la psicoterapia de orientación humanista-existencial. Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/psicologia/caps/docs/Sobre_la_antropolog_a_filos_fica_que_fundamenta_la_psicoterapia_de_orientaci_n_humanista_existenc.pdf

Sebastián Capó, J. (1986) Psicología humanista y educación. Anuario de psicología, (34), 85-102. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/64552/88514

Sinay, S. (2006). Las condiciones del buen amor: un camino hacia los encuentros posibles. 1ª ed., 4ª reimpr. Buenos Aires: Del Nuevo Extremo.

Velásquez Moreno, J. E. (enero-junio, 2010). Categorías esenciales para comprender la existencia del ser humano y sus transformaciones en la psicología humanista-existencial. El Ágora USB, 10(1), 37-53. Recuperado de http://web.usbmed.edu.co/usbmed/elagora/htm/v10nro1/pdf/2.pdf

Velásquez Moreno, J. E. y Correa, J. D. (2006). Una mirada comprensiva al proceso de transformación. Manuscrito inédito.

Wulf, C. (2008). Antropología. Historia, cultura, filosofía. Barcelona: Anthropos.

Published

2014-07-01

How to Cite

Henao Osorio, M. C. (2014). A formation proposal based on psychology humanistic-existential and the critical pedagogy. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 5(2), 330–349. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/1417