Implementation of b-learning environments: challenges for teachers and students
Keywords:
Teaching Practice, Information Technology and Communication, B-learningAbstract
The present paper comes from reflection on teaching practice with technological mediation at different educational levels. At present, there is an imperative need for all educational institutions to mediate their learning processes with Information Technology and Communication (ICT) available at this time. Both teachers and students have different challenges in this process. On the one hand, the teacher is faced with designing different teaching and learning strategies to the conventional ones, an objective that is now not achieved in most cases; on the other hand, the student who interacts with these spaces requires a set of skills that have not often been developed at the expected level. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Badia, A., Barberá, E., Coll, C. y Rochera, M. J. (abril, 2005). La utilización de un material didáctico autosuficiente en un proceso de aprendizaje autodirigido. Revista de Educación a Distancia, [Monográfico III. Diseño Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables (II)], 1–18. Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/24601/23921
Bates, A. W. (T.). (2005). Technology, E-learning and Distance Education. 2nd ed. New York: Roudledge.
Coll Salvador, C., Rochera Villach, M. J., Mayordomo Saíz, R. M. y Naranjo Llanos, M. (diciembre, 2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(13), 783-804. Recuperado de http://cmapspublic.ihmc.us/rid=1HCPH21T2-L0J8DJ-XR7/Experiencia con TIC.pdf
Fandos G, M., Jiménez G, J. y González, A. P. (2002). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Acción Pedagógica, 11(1), 28-39. Recuperado de http://www.comunidadandina.org/bda/docs/VE-EDU-0003.pdf
García Aretio, L. (2003). La educación a distancia. Una visión global. Boletín Ilustre Colegio de Doctores y Licenciados de España., (146), 13-27. Recuperado de http://www.uned.es/catedraunesco-ead/articulos/2003/la educacion a distancia una vision global.pdf
Gértrudix Barrio, M., Álvarez García, S., Galisteo del Valle, A., Gálvez de la Cuesta, M. d. C. & Gértrudix Barrio, F. (2007). Acciones de diseño y desarrollo de objetos educativos digitales: programas institucionales. RU&SC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(1) 14-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78040107
Ibarra Sáiz, M. S. y Rodríguez Gómez, G. (septiembre-diciembre, 2007). El trabajo colaborativo en las aulas universitarias: reflexiones desde la autoevaluación. Revista de Educación, (344), 355-375. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re344/re344_15.pdf
Jonassen, D. H., Carr, C., & Yueh, H.-P. (March, 1998). Computers as Mindtools for Engaging Learners in Critical Thinking. TechTrends, 43(2), 24-32. Retrieved from http://www.siue.edu/education/techready/5_Software_Tutorials/5_AncillaryPages/Mindtools.pdf
Monsalve Gómez, J. C. (julio-diciembre, 2011). Importancia de la educación a distancia en la actualidad. Lampsakos, 3(6), 20-22. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/lampsakos/article/view/829
Monsalve Gómez, J. C. (2013). Posibilidades de las Tecnologías de la información y la Comunicación en el ámbito escolar. Trabajo presentado en el Primer Encuentro Nacional de Maestros en Formación: Medios y mediaciones: Nuevas tendencias pedagógicas y didácticas (pp. 75-84). Universidad de Antioquia, San Pedro de los Milagros.
Monsalve Gómez, J. C. y Crespo Alvarado, M. F. (2013). Ingeniería y pedagogía detrás de los objetos de aprendizaje. En J. A. Macías Urrego, (comp.), Transformación de la dinámica investigativa: memorias [recurso electrónico] / Encuentro Nacional de Investigación Funlam (pp. 43-47). Recuperado de http://www.funlam.edu.co/uploads/centroinvestigaciones/109_Encuentro_Nacional_de_Investigacion-Funlam_2013.pdf
Monsalve Gómez, J. C. y Granada de Espinal, L. A. (enero-junio, 2013). Redes sociales: aproximación a un estado del arte. Lampsakos, (9), 34-41. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/lampsakos/article/view/926
Sicilia, M.-Á. (2007). Más allá de los contenidos: compartiendo el diseño de los recursos educativos abiertos. RU&SC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(1), 26-34. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/monografico.pdf?q=rusc#page=26
Siemens, G. (December 12, 2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Elearnspace. Retrieved from http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
Stojanovic Casas, L. (2006). Las tecnologías de Información y Comunicación en la promoción de nuevas formas interactivas y de aprendizaje en la Educación a distancia. Revista de Investigación, (59), 121-139. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2117327.pdf
Trejo Delarbre, R. (septiembre-diciembre, 2001). Vivir en la Sociedad de la Información: orden global y dimensiones locales en el universo digital. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, (1). Recuperado de http://www.oei.es/revistactsi/numero1/trejo.htm
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del Conocimiento. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
Valenti López, P. (enero-abril, 2002). La sociedad de la información en América Latina y el Caribe: TICs y un nuevo Marco Institucional. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, (2). Recuperado de http://www.oei.es/revistactsi/numero2/valenti.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.