Aportaciones educacionales del vínculo-familia escuela: una propuesta reflexiva documental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4867

Keywords:

Educational environment, Education, Family, Parent-school relationship, Student-school relationship

Abstract

The maturation of scientific production regarding the understanding of the family-school link is ongoing. Given the power of information collected regarding this relationship, this article proposes a reflection that identifies educational contributions for society at all levels, giving life to seven aspects: involvement, educational advantage, connectivity/parental connection, interpersonal skills/emotional training, agency capacity, citizenship education and sense of belonging. It is concluded that family-school cooperation humanizes and acts in pursuit of well-being and good living.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Rodríguez Bustamante, Universidad Católica Luis Amigó

Profesional en Desarrollo familiar. Especialista en Terapia familiar. Especialista en Docencia investigativa universitaria. Magíster en Educación y desarrollo humano.

References

Ahmadi, S., Hassani, M., & Ahmadi, F. (2020). Student- and school-level factors related to school belongingness among high school students [Factores a nivel estudiantil y escolar relacionados con el sentido de pertenencia escolar entre estudiantes de secundaria]. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 741-752. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1730200

Castrillón-Correa, E. M., Precht Gandarillas, A., Valenzuela, J., & Nikola Cudina, J. (2021). Estudios sobre la relación familia-escuela (2008-2018): un análisis bibliométrico de la producción académica en español. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 58(2), 1-21. https://doi.org/10.7764/PEL.58.2.2021.12

Castrillón Rojas, L. F., Valderrama Echeverri, L. F., & Alean Hernández, P. (2023). Familia y escuela. Perspectivas transformacionales en el acompañamiento afectivo y sexual. Poiésis, (44), 46–64. https://doi.org/10.21501/16920945.4386

Cheung, C-K., Cheung, H. Y., & Hue, M-T. (2017). Educational contributions to students’ belongingness to the society, neighbourhood, school and family [Contribuciones educativas al sentido de pertenencia de los estudiantes a la sociedad, el barrio, la escuela y la familia]. International Journal of Adolescence and Youth, 22(2), 226-237. https://doi.org/10.1080/02673843.2016.1157827

Doecke, E. (2023). Family strategies of educational advantage in the Australian and German school systems: a comparative analysis [Estrategias familiares de ventaja educativa en los sistemas escolares australianos y alemanes: un análisis comparativo]. Compare: A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2220070

Gerdes, J., Goei, S. L., Huizinga, M., & De Ruyter, D. J. (2022). True partners? Exploring family-school partnership in secondary education from a collaboration perspective [¿Socios verdaderos? Explorando la asociación familia-escuela en la educación secundaria desde una perspectiva de colaboración]. Educational Review, 74(4), 805-823. https://doi.org/10.1080/00131911.2020.1778643

Hämäläinen, J., & Wang, S. (2022). Family, community, and school as arenas for citizenship education in China [La familia, la comunidad y la escuela como espacios para la educación ciudadana en China]. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2022.2065692

Hannon, L., & O’Donnell, G. M. (2022). Teachers, parents, and family-school partnerships: emotions, experiences, and advocacy [Maestros, padres y asociaciones familia-escuela: emociones, experiencias y promoción]. Journal of Education for Teaching, 48(2), 241-255.

Lemessa, R., Senbeto, T., Alemayehu, E., & Gemechu, N. (2023). Family involvements in education and quality of education: Some selected 2nd cycle public schools in West Shoa Zone, Ethiopia [Implicaciones familiares en la educación y calidad de la educación: algunas escuelas públicas seleccionadas de segundo ciclo en la zona de West Shoa, Etiopía]. Cogent Education, 10(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2197669

Parody García, L. M., Santos Villalba, M. J., Alcalá del Olmo Fernández, M. J., & Isequilla Alarcón, E. (2019). El desafío educativo del siglo XXI: Relevancia de la cooperación entre familia y escuela. Espiral: Cuadernos del Profesorado, 12(24), 19-29. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/ESPIRAL/article/view/2284/2842

Purola, K., & Kuusisto, A. (2021). Parental participation and connectedness through family social capital theory in the early childhood education community [Participación y conexión parental a través de la teoría del capital social familiar en la comunidad educativa de la primera infancia]. Cogent Education, 8. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1923361

Sorbring, E., & Kuczynski, L. (2018). Children’s agency in the family, in school and in society: implications for health and well-being [Agencia infantil en la familia, en la escuela y en la sociedad: implicaciones para la salud y el bienestar]. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 13. [Suplemento 1]. https://doi.org/10.1080/17482631.2019.1634414

Tapia Gutiérrez, C. P., Villar Olaeta, F. J., & Carrillo Mardones, O. (2019). La escuela como espacio de articulación y comprensión de la convivencia, la ciudadanía y la transparencia. Una mirada desde los estudiantes. Encuentros, 17(2), 152-164. http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1805

Tobin, E., Sloan, S., Symonds, J., & Devine, D. (2022). Family–school connectivity during transition to primary school [Conectividad familia-escuela durante la transición a la escuela primaria]. Educational Research, 64(3), 277-294. https://doi.org/10.1080/00131881.2022.2054451

Vanderstraeten, R. (2023). The differentiation of family and school education: historical conditions and current tensions [La diferenciación de la educación familiar y escolar: condiciones históricas y tensiones actuales]. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. https://doi.org/10.1080/20020317.2023.2277504

Published

2024-06-05

How to Cite

Rodríguez Bustamante, A. (2024). Aportaciones educacionales del vínculo-familia escuela: una propuesta reflexiva documental. Poiésis, (46), 23–32. https://doi.org/10.21501/16920945.4867

Issue

Section

Colaboradores Locales