Evaluation of a Training Experience B-Learning in Learning Information Technology and Communication

Authors

  • Juan Carlos Monsalve-Gómez Fundación Universitaria Luis Amigó
  • Jaime Alonso Botero-Botero Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Grupo de investigación SISCO
  • Lina María Montoya-Suárez Universidad Autónoma Latinoamericana, Medellín

DOI:

https://doi.org/10.21501/21454086.1208

Keywords:

evaluation, b-learning, learning management systems, MOODLE

Abstract

This study aims to measure the perceptions of students regarding educational process mediated with MOODLE platform. To collect information voluntarily participated in the study 226 students in the course Fundamental ICT Competency of Fundación Universitaria Luis Amigo, which administered the Satisfaction Questionnaire for college students to online training. As for the findings may show a positive assessment of the course, with an overall score of 3.4 out of 4. This is a very useful process for the institution, especially for the IT department as they had not conducted assessments using validated instruments

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Carlos Monsalve-Gómez, Fundación Universitaria Luis Amigó

Licenciado en Educación básica

Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa

Especialista en Pedagogía de la Virtualidad

Magister en E-learning

Estudiante de Doctorado en psicología con orientación en neurociencia cognitiva aplicada.

Jaime Alonso Botero-Botero, Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Grupo de investigación SISCO

Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Grupo de investigación SISCO

Lina María Montoya-Suárez, Universidad Autónoma Latinoamericana, Medellín

Universidad Autónoma Latinoamericana, Medellín

References

R. Romero Tena, “Las docentes y su relación con las nuevas tecnologías.,” XXI. Rev. Educ., vol. 6, no. 0, 2011.

M. A. Batista, Tecnologías de la información y la comunicación en la escuela: trazos claves y oportunidades para su integración pedagógica. 2007.

C. López Gúzman, “Los Repositorios de Objetos de Aprendizaje como soporte a un entorno e-learning,” 2005.

L. Guárdia Ortiz and A. Sangrá Morer, “Diseño instruccional y objetos de aprendizaje; hacia un modelo para el diseño de actividades de evaluación del aprendizaje online,” Revista de educación a distancia, 2005. [Online]. Disponible en: revistas.um.es/red/article/view/24531/23871.

M. I. Cal Bouzada and M. V. Verdugo Matés, “Una experiencia b-learning en Econometría,” Rev. Form. e Innovación Educ. Univ., vol. 2, no. 4, pp. 227–233, 2009.

D. Pérez-Marín, L. Santacruz, and M. Gómez, “A Proposal for A Blended Learning Methodology and How to Apply it With University Students,” Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 46, pp. 5458–5462, Jan. 2012.

J. C. González Mariño, “B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior,” Rev. Complut. Educ., vol. 17, no. 1, pp. 121–134, 2006.

L. A. Granada de Espinal and J. C. Monsalve Gómez, “Redes sociales: aproximación a un estado del arte,” Lámpsakos, no. 9, pp. 34–41, 2013.

C. López, F. Garcia, and P. Pernías, “Desarrollo de Repositorios de O.A a través de la Reutilización de los Metadatos de una Colección Digital: de Dublin Core a IMS,” Rev. Educ. a distancia, 2005.

M. C. L. Cejudo, “Moodle como entorno virtual de formación al alcance de todos. (Spanish),” Comunicar, vol. 15, no. 28, pp. 197–202, Mar. 2007.

A. Moreno Ortiz, C. Pérez Hernández, and E. del Olmo Bañuelos, “Utilización de Moodle como plataforma para la investigación educativa: aplicación a los córpora de aprendices de lenguas.,” Píxel-Bit. Rev. Medios y Educ., no. 43, pp. 125–138, Jul. 2013.

M. C. Garbin, S. F. do Amaral, C. O. S. Mendes, E. Ogasawara and J. M. de S. Rocha, “Adaptation of the Moodle for Application in Distance Education Course at the State University of Campinas,” Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 46, pp. 2514–2518, Jan. 2012.

B. Valenzuela-Zambrano and M. V. Pérez-Villalobos, “Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma virtual Moodle,” Educ-Educ, vol. 16, no. 1, pp. 66–79, Jan. 2013.

M. de L. Acedo de Bueno, “Diseño de instrucción flexible: constructivismo, conectivismo y objetos de aprendizaje,” Conoc. Libr. y Educ., vol. 1, no. 1, 2010.

J. C. Monsalve Gómez, “Importancia de la educación a distancia en la actualidad,” Lámpsakos, no. 6, pp. 20–22, 2011.

L. I. Estrada Vidal, J. C. Tójar Hurtado and A. Matas Terrón, “Evaluación de una experiencia blended learning. Un nuevo enfoque curricular en la Educación Ambiental.” pp. 369–374.

Á. Puentes Puente and I. M. Cruz Pichardo, “Innovación educativa: implementación de la física introductoria en la modalidad semipresencial,” Píxel-Bit. Rev. Medios y Educ., no. 40, pp. 125–136, 2012.

D. Aguado, V. Arranz, A. Valera-Rubio and S. Marín-Torres, “Evaluación de un programa blended-learning para el desarrollo de la competencia trabajar en equipo,” Psicothema, vol. 23, no. 3, pp. 356–361, 2011.

K. González Guerrero, J. E. Padilla Beltrán, and D. A. Rincón Caballero, “Fundamentos conceptuales para la evaluación del docente en contextos b-learning,” Rev. Virtual Univ. Católica del Norte, no. 34, pp. 220–243, 2011.

R. Curci la Rocca, “Satisfacción de los estudiantes respecto a las acciones formativas e-learning en el ámbito universitario,” Píxel-Bit. Rev. Medios y Educ., no. 44, pp. 215–229, 2014.

J. Cabero, M. del C. Llorente Cejudo and Á. Puentes, “La satisfacción de los estudiantes en red en la formación semipresencial,” Comun. Rev. Científica Educomunicación, vol. XVIII, no. 35, pp. 149–157, 2010.

M. V. López and S. I. Mariño, “Desarrollo y evaluación de un modelo b-learning de enseñanza-aprendizaje en una asignatura de la carrera de Sistemas,” Universidad Tecnológica Nacional de Argentina. [Online]. Disponible en: http://www.utn.edu.ar/aprobedutec07/docs/142.pdf.

M. del C. Llorente Cejudo, “Blended learning para el aprendizaje en nuevas tecnologías aplicadas a la educación: un estudio de caso,” Sevilla: tesis doctoral, 2008.

R. Hernández Sampieri, C. Fernández Callado, and P. Baptista Lucio, Metodología de la investigación. Quinta edición., Quinta. Méxic D.F, 2010, p. 613.

Published

2014-01-01

How to Cite

Monsalve-Gómez, J. C., Botero-Botero, J. A., & Montoya-Suárez, L. M. (2014). Evaluation of a Training Experience B-Learning in Learning Information Technology and Communication. Lámpsakos, (11), 59–65. https://doi.org/10.21501/21454086.1208

Issue

Section

Articles of scientific and technological research