Theoretical approach to the notion of creativity: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4015Palavras-chave:
Creativity, Conceptualization, Linguistic diversity, InvestigationResumo
Introduction: The concept of creativity is a term that has been studied to find an exact definition of it. The study aims is to analyze the various existing definitions of creativity to find a diversity of meanings of the same term. Methodology: The methodology used is based on a systematic review of the literature based on the principles of the PRISMA statement and which refers to the search for research in the Dialnet Plus, Scielo and Scopus databases. Results: The results found show the diversity of existing definitions of creativity and how these can be classified depending on their meaning into person, process, product or environment; focusing therefore these studies on understanding creativity as a mental process that is used for the resolution of a conflict from something original and novel. Conclusions: In short, as a conclusion, it is necessary to point out how the construct of creativity can be understood in different ways depending on the perspective in which it is studied, which leads to the fact that there is no generalized term for creativity and that it is so ambiguous.
Downloads
Referências
Alexander, P.A. (2020). Methodological guidance paper: The art and science of quality systematic reviews. Review of Educational Research, 90(1), 6-23. https://doi.org/10.3102%2F0034654319854352
Barrera, J., Mondéjar, J.J., Miranda, M., & Rejane, M. (2011). Importancia social de la creatividad en la actualidad en el desarrollo de la personalidad a través de la enseñanza de la Física. Latin-American Journal of Physics Education, 5(1), 281-284. http://www.lajpe.org/index_march11.html
Barron, F., & Harrington, D. (1981). Creativity, Intelligence, and Personality. Annual Review of Psychology, 32(1), 439-476. https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev.ps.32.020181.002255
Berkowitz, A.L, & Ansari, D. (2010). Expertise-Related Deactivation of the right temporoparietal junction during musical improvisation. Neuroimage, 49(1), 712-719. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.08.042
Brown, R.T. (1989). Creativity: What are we to Measure?. En: J.A. Glover, R.R. Ronning y C.R. Reynolds (Eds.), Handbook of Creativity (pp. 3-32). Plenum.
Caballero-García, P.A., & Fernández-García, M. (2018). Creatividad y rendimiento académico: un estudio de caso con alumnos de 4º curso de educación secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 78(2), 77-95. https://doi.org/10.35362/rie7823203
Cabrera-Cuevas, J. (2018). Epistemología de la creatividad desde un enfoque de complejidad. Educación y Humanismo, 20, 113-126. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.3127
Camic, P.M., Crutch, S.J., Murphy, C., Firth, N.C., Harding, E., Harrison, C.R., Howard, S., Strohmaier, S., Van Leewen, J., West, J., Windle, G., Wray, S., & Zeilig, H. (2018). Conceptualising and Understanding Artistic Creativity in the Dementias: Interdisciplinary Approaches to Research and Practise. Frontiers in Psychology, 9, 1842. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01842
Chacón, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-31. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9120
Chiecher, A., Elisondo, R., Paoloni, P., & Donolo, D. (2018). Creatividad, género y rendimiento académico en ingresantes de ingeniería. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24),138 151. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.269
Contreras, C.I., & Romo, M. (1989). Creatividad e inteligencia: una revisión de estudios comparativos. Revista de Psicología General y Aplicada, 42(2), 251-260.
Corazza, G.E. (2016). Potential Originality and Effectiveness: The Dynamic Definition of Creativity. Creativity Research Journal, 28(3), 258-267. https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1195627
Corbalán, J. (2008). ¿De qué se habla cuando hablamos de creatividad? Revista Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 35, 11-21. http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/450
Csermely, P. (2017). The Network Concept of Creativity and Deep Thinking: Applications to Social Opinion Formation and Talent Support. Gifted Child Quarterly, 61(2), 194-201. https://doi.org/10.1177/0016986217701832
Csíkszentmihályi, M. (1998). Creatividad el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós.
de la Herrán, A. (2009). Contribución al concepto de creatividad: un enfoque paquidérmico (1ª parte). Educación y futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 21, 43-70. https://cesdonbosco.com/numeros-publicados/educacion-y-futuro.html
de la Herrán, A. (2010a). Contribución al concepto de creatividad: un enfoque paquidérmico (2ª parte). Educación y futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 22, 151-176. https://cesdonbosco.com/numeros-publicados/educacion-y-futuro.html
de la Herrán, A. (2010b). Contribución al concepto de creatividad: un enfoque paquidérmico (3ª parte). Educación y futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 23, 131-162. https://cesdonbosco.com/numeros-publicados/educacion-y-futuro.html
De la Serna-Tuya, A.S., González-Calleros, J.M., y Navarro, Y. (2018). Las Tecnológicas de Información y Comunicación en el preescolar: Una revisión bibliográfica. Campus Virtuales, 7(1), 19-31. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/12/2.pdf
De la Torre, S. (2003). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. Octaedro.
Elisondo, R.C., Chiecher, A.C., & Paoloni, P.V. (2018). Creatividad, ocio y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería. Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 7, 28-42. https://doi.org/10.30827/Digibug.49599
Fernández, J.R., Llamas, F., & Gutiérrez, M. (2019). Creatividad: Revisión del concepto. ReIDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 8, 467-483. https://doi.org/10.30827/Digibug.49599
Fernández, R., & Peralta, M.F. (1998). Estudio de tres modelos de creatividad: criterios para la identificación de la producción creativa. Faisca: Revista de Altas Capacidades, 6, 67-85. https://revistas.ucm.es/index.php/FAIS/article/view/FAIS9898110067A
Fink, A., Graif, B., & Neubauer, A.C. (2009). Brain correlates underlying creative thinking: EEG alpha activity in professional vs. novice dancers. NeuroImage, 46(3), 854-862. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.02.036
Garaigordobil, M. (2003). Intervención psicológica para desarrollar la personalidad infantil: juegos, conducta prosocial y creatividad. Ediciones Pirámides.
Garaigordobil, M., & Torres, E. (1996). Evaluación de la creatividad en sus correlatos con inteligencia y rendimiento académico. Revista de Psicología: Universitas Tarraconensis, XVIII(1), 87-98.
González, A., & Molero, M. (2021). Revisión sistemática de los instrumentos y recursos didácticos de creatividad desarrollados en habla hispana. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), e1440. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1440
González, A., & Molero, M.M. (2022). Creatividad y variables relacionadas según la etapa educativa: revisión sistemática. Alteridad, 17(2), 246-261. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.06
Goswami, A. (2009). El médico cuántico. Guía de la física cuántica para la salud y la sanación. Obelisco.
Guilford, J.P. (1956). Structure of intellect. Psychological Bulletin, 53, 267-293. https://doi.org/10.1037/h0040755
Guilford, J.P. (1977). La naturaleza de la inteligencia humana. Paidós.
Hammershøj, L.G. (2014). Creativity in education as a question of cultivating sensuous forces. Thinking Skills and Creativity, 13, 168-182. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.05.003
Isaksen, S. (1995). Four Ps in the pod: Some comments regarding the status and structure of the creativity domain and field. Retrieved from http://www.buffalostate.edu/orgs/cbir/readingroom/html/Isaksen-95.html
Krumm, G., Arán, V., & Bustos, D. (2014). Inteligencia y creatividad: correlatos entre los constructos a través de dos estudios empíricos. Universitas Psychologica, 13(4), 1531-2143. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.iccc
Lamana-Selva, M.T., & de la Peña, C. (2018). Rendimiento académico en Matemáticas. Relación con creatividad y estilos de afrontamiento. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1075-1092. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1189
Landa-Ramírez, E., & Arredondo-Pantaleón, A.J. (2014). Herramienta pico para la formulación y búsqueda de preguntas clínicamente relevantes en la psicooncología basada en la evidencia. Psicooncología, 11(2/3), 259-270. http://doi.org/10.5209/rev_psic.2014.v11.n2-3.47387
Lara-Posada, E., & Castro-Correa, A. (2017). Libertad vs. Límites en la creación de una obra musical. Psicología desde el Caribe, 34. 172-183. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v34n3/2011-7485-psdc-34-03-00172.pdf
López-González, M., & Limb, C.J. (2012). Musical Creativity and the Brain. Dana Foundation in Cerebrum: The Dana Forum on Brain Science, 2, 1-15. http://dana.org/news/cerebrum/detail.aspx?id=35670
Menchén, F. (2018). El Aprendizaje Creativo y el Cerebro: Rescatar el Concepto de “Aprehender”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(2), 47-59. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.003
Miranda, L., & Morais, M.F. (2019). Creatividad y motivación: un estudio exploratorio en docentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2, 114-125. https://doi.org/10.17979/reipe.2019.6.2.5277
Mooney, R. (1963). A Conceptual Model for Integrating four Approaches to the Identification of Creative Talent. En: C.W. Taylorc y F. Barron (Eds.), Scientific Creativity: Its Recognition and Development (pp. 331-340). Wiley.
Morales-Valiente, C. (2017). La creatividad, una revisión científica. Arquitectura y Urbanismo, XXXVIII(2), 53-62. https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/420
Muñoz, F. (2011). Construcciones de la neurociencia al entendimiento de la creatividad humana. Arte, Individuo y Sociedad, 23(2), 45-54. https://doi.org/fs95v9
Murcia, N. (2001). La evaluación de la creatividad motriz: un concepto por construir. Apunts: Educación Física y Deportes, 65, 17-25. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/301921
O’Quin, K., & Besemer, S. (1999). Creative products. In M. Runco & S. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of Creativity (pp. 413-422). Academic Press.
Pinillos, J.L. (1975). El pensamiento creador. Principios de Psicología. Alianza Editorial.
Plucker, J., & Renzulli, J. (2009). Psychometric approaches to the study of human creativity. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 35-61). Cambridge University Press.
Puccio, G., Treffinger, D., & Talbot, R. (1995). Exploratory examination of relationships between creativity styles and creative products. Creativity Research Journal, 8, 157-172. https://doi.org/10.1207/s15326934crj0802_4
Ramírez, G.M., Collazos, C.A., Moreira, F., & Fardoun, H. (2018). Relación entre el U-Learning, aprendizaje conectivo y el estándar xAPI: Revisión Sistemática. Campus Virtuales, 7(1), 51-62. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/12/4.pdf
Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappan, 42(7), 305-310. http://www.jstor.org/stable/20342603
Richardson, W.S., Wilson, M.C., Nishikawa, J., & Hayward, R.S. (1995). The well-built clinical question: a key to evidence-based decisions. ACP Journal Club, 123(3), A12–A13. http://doi.org/10.7326/ACPJC-1995-123-3-A12
Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula abierta, 38(2), 53-64. https://doi.org/10.17811/rifie.38.1,%202.2010
Scritchfield, M. (1999). The creative person, product, process and press: The 4P's. Retrieved from http://www.buffalostate.edu/orgs/cbir/readingroom/html/Scritchfield-99.htm
Solano, N., de la Peña, C., & Gómez-Escobar, A. (2018). Creatividad y autoestima en estudiantes universitarios. En T. Ramiro, M.T. Ramiro, y M.P. Bermúdez (Eds.), Libro de Actas del 6th International Congress of Educational Sciences and Development (pp. 262-267). Asociación Española de Psicología Conductual.
Soliman, S. (2005). Systems and creative thinking. Cairo, Egypt: Center for Advancement of Postgraduate Studies and Research in Engineering Sciences.
Sternberg, R.J., & Lubart, T.I. (1993). Creative Giftedness: A Multivariate Investment Approach. Gifted Child Quarterly, 37(1), 7-15. https://doi.org/10.1177/001698629303700102
Taylor, S. (2019). A Practitioner Concept of Contemporany Creativity. Social Psychology Quarterly, 82(4), 453-472. https://doi.org/10.1177/0190272519882400
Treffinger, D.J., Feldhusen, J.F., & Isaksen, S.G. (1990). Organization and Structure of Productive Thinking. Creative Learning Today, 4(2), 6-8.
Urban, K.K. (1990). Recent Trends in Creativity Research and Theory in Western Europe. European Journal for High Ability, 1, 99-113. https://doi.org/10.1080/0937445900010114
Urban, K.K. (1995). Different Models in Describing, Exploring, Explaining and Nurturing Creativity in Society. European Journal for High Ability, 6, 143-159. https://doi.org/10.1080/0937445940060243
Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Valqui-Vidal, R.V. (2009). La creatividad: conceptos. Métodos y aplicaciones. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie4922107
Vernia-Carrasco, A.M. (2015). La creatividad para fomentar la motivación en el futuro profesorado de primaria: la composición de un cancionero. Eufonía: Didáctica de la Música, 65, 70-74. https://www.grao.com/es/producto/la-creatividad-para-fomentar-la-motivacion-en-el-futuro-profesorado-de-primaria
Villamizar, G. (2012). La creatividad desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 213-237. https://revistas.uam.es/reice/article/view/3065
Wallach, M.A., & Kogan, N. (1965). Modes of thinking in young children. A study of the creativity-inteligence distintion. Holt, Rinehart y Winston, Inc.
Wallas, G. (1926). The art of thought. Harcourt, Brace and Company.
Wechsler, S.M. (2008). Criatividade: descobrindo e encorajando. LAMP/IDB.
Xerach-Pérez, D. (2014). Creatividad, innovación y uso de las tics, nuevas fórmulas docentes en materia turística. Historia y Comunicación Social, 19(1), 551-563. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44984
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.