Citizenship education and the post-agreement construction process in Colombia: a proposal from the university

Authors

  • Camilo Arturo Contreras Fundación Universitaria Panamericana
  • Diego Andrés Ardila Valderrama Universitaria Agustiniana
  • Miguel Antonio Rosso Jaimes Universitaria Agustiniana

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3604

Keywords:

Citizenship, Civic education, Peace, Armed conflict, Peace Agreement.

Abstract

The present research aims to strengthen the processes of citizenship education that are developed in higher education (university), considering the post-agreement process established from the Peace Agreements (Havana, 20016) between the government of Juan Manuel Santos (2014-2018) and the Farc-EP group. Thus, in a first phase, a description of the social imaginaries held by students of some professional careers of the Universitaria Agustiniana (Bogota, Colombia) in relation to the dynamics currently facing Colombia is proposed; in a second phase, a proposal for citizenship training (module) is made based on the demands of the implementation of the peace agreements and the students’ imaginaries. The methodological design used was action research; for the analysis phase, a survey was elaborated and based on its results, discussion groups were developed. Finally, the presentation of the citizenship education module is made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilo Arturo Contreras, Fundación Universitaria Panamericana

Docente investigador Facultad de Ciencias Sociales y de la Educación.

Diego Andrés Ardila Valderrama, Universitaria Agustiniana

Magíster en Administración de Empresas MBA, Universidad Santo Tomás, Seccional Bucaramanga. Docente investigador de la Universitaria Agustiniana. Bogotá-Colombia

Miguel Antonio Rosso Jaimes, Universitaria Agustiniana

Magíster en Educación, Universidad la Gran Colombia. Docente investigador de la Universitaria Agustiniana. Bogotá-Colombia.

References

Arruda, A. y De Alba, M. (Coords.). (2007). Espacios imaginarios y representaciones sociales. Aportes desde Latinoamérica. Anthropos.

Bergalli, R. y Rivera, I. (2010). Memoria colectiva como deber social. Anthropos.

Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas (CHCV). (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. https://www.humanas.unal.edu.co/observapazyconflicto/files/5714/6911/9376/Version_final_informes_CHCV.pdfCongreso de Colombia. (2014). Ley 1732 de 2014. Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=59313

Contreras-Tiguaque, C. A. (2010). Cultura política de un grupo de jóvenes que vivió en San Vicente del Caguán durante la zona de distensión (1998-2002) [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/1390/ContrerasTiguaqueCamiloArturo2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Contreras-Tiguaque, C. A. (2018). Ciudadanía y prácticas sociopolíticas en la organización de población desplazada, étnica y campesina, Montes de María. Ciudad Paz-ando, 11(2), 41-51. https://doi.org/10.14483/2422278X.13041

Contreras. C. y González, P. (2019). Proyecto Fuerza Montemariana: formación y participación ciudadana en la subregión de los Montes de María – El Carmen de Bolívar (Colombia). En G. Araque Suárez (Comp.), Educaciones rurales. Geografías y fronteras (pp. 193-230Xx-xx). Fundación Universitaria Panamericana, Editorial Desde Abajo.

De Zubiría-Samper, J. (2014). Cómo diseñar un currículo por competencias. Magisterio Editorial.

Elliot, J. (2010). La investigación-acción en educación (4ta ed.). Ediciones Morata.

Guzmán, L. G. (10 de Noviembre de 2012). Proceso de paz en Colombia. Obtenido de http://procesopazcol.blogspot.com.co/2012/11/resumen-del-proceso-de-paz-en-colombia.htm

Honneth, A. (1997). Patrones de reconocimiento intersubjetivo: amor, derecho, solidaridad. La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. (pp. 114-159). Barcelona, España:

NOVAGRÀFIK, S.L.Lederach, J. P. (1998). Construyendo la paz. Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Red Gernika 2, Bakeaz y Gernika Gogoratuz.

Mouffe, C. (1999). El retorno de lo politico. Comunidad, ciudadanía, pluralismo y democracia radical. Paidós, Barcelona-España.

Murray R. Spiegel y Larry J. Stephens. (2009). Estadística. 4ta edición. Mc Graw-Hill. México, D.F.

Ortiz, A. (2016). Currículo en la universidad, hacia una educación superior de excelencia. Klasse Editorial.

Pacheco, I. (2014). Contribuir a la construcción de paz: ¿un desafío para la educación superior? En A. Roa Varelo y I. F. Pacheco (Eds.), Educación superior en Colombia: doce propuestas para la próxima década (pp. 353-374). Universidad del Norte.

Pintos, J. L. (1995). Los imaginarios sociales, la nueva construcción de la realidad social. Sal Terrae.

Presidencia de la República de Colombia. (2015). Decreto 1038 de 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61735

Rodríguez-Ávila, S. P. (2016). Lecciones históricas para pensar una cátedra de la paz. In P. Ortega (Ed.), Bitácora para la Cátedra de la Paz (pp. 135-158). Universidad Pedagógica Nacional.

Universitaria Agustiniana (2018). Caracterización (Cohorte 2018 I) – Escuela de Formación y Permanencia.

Published

2021-08-06

How to Cite

Contreras, C. A., Ardila Valderrama, D. A., & Rosso Jaimes, M. A. (2021). Citizenship education and the post-agreement construction process in Colombia: a proposal from the university. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 12(2), 588–610. https://doi.org/10.21501/22161201.3604

Issue

Section

Research article