Method of intervention in family development: theory, practice, reflexivity and production of knowledge

Authors

  • Edison Francisco Viveros Chavarría Universidad Católica Luis Amigó
  • Alexander Rodríguez Bustamante Universidad Católica Luis Amigó
  • Germán Darío Herrera Saray Universidad de Caldas
  • Luz María López Montaño Universidad de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.2887

Keywords:

Method, Family development, Theory, Practice, Reflexivity, Knowledge production, Family intervention, Family of science.

Abstract

Objective: to analyze the four components of the family development method-theory, practice, reflexivity and knowledge production- and their effect in professional practice. Methodology: this research was held from a qualitative and interpretative approach by using case study the semi-structured interview as the main technique. This was applied to a sample of 20 professionals working in institutions in the cities of Manizales and Medellín. Results: the pertinence focuses on the epistemological contribution it provides to the family development field and the importance and relevance of the four components of the family development method is evidenced. Conclusions: the method in which theory-practice-reflexivity and knowledge production are combined, is necessary to perform a systematic work with families and build a development based on themselves, that is, knowledge originated from their reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edison Francisco Viveros Chavarría, Universidad Católica Luis Amigó

Profesor

Alexander Rodríguez Bustamante, Universidad Católica Luis Amigó

Profesor

References

Agudelo-Bedoya, M., y Estrada-Arango, P. (2013). Constructivismo y construccionismo social: Algunos puntos comunes y algunas divergencias de estas corrientes teóricas. Prospectiva, (17), 353-378. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i17.1156.

Aldridge, A., y Levine, K. (2011). Topografía del mundo social teoría y práctica de la investiga- ción. México: Gedisa.

Ángel-Pérez, D. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios Filosóficos Antioquia, (44), 9-37. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ ef/n44/n44a02.pdf.

Arango, L., y Restrepo, D. (1994). Una perspectiva de investigación familiar con los viejos. Re- vista Universidad de Caldas, 14(1), 31-45.

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Madrid, España: Ariel.

Bonilla, E., y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en cien- cias sociales. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y análisis cualitativo. Cinta de Moebio, 23, 204-206 http:// files.coordinacion-de-investigaciones.webnode.com.co/200000013-9493d9880b/Carca- mo%20Hector%20-%20hermeneutica%20y%20analisis%20cualitativo.pdf

Cárcamo-Vásquez, H. (2010). Intencionalidad científica y método en las ciencias sociales. Cinta de Moebio, (38), 122-129. doi: https://scielo.conicyt.cl/pdf/cmoebio/n38/art03.pdf.

Cebotarev, N. (1991). Criterios de evaluación de la institucionalización del currículo de desarro- llo familiar. Guelph, Canadá: Universidad de Guelph.

Cebotarev, N. (1996). El otro desarrollo familiar: una experiencia colombiana. Family Science Review, 9(3/4), 153-169. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/ viewFile/2832/1925

Cebotarev, N. (2008). Una visión crítica de familia y desarrollo: el legado de Nora Cebotarev.

Dalia Restrepo (Comp.). Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.

Cerda, H. (2005). Los elementos de la investigación. Bogotá, Colombia: Ediciones El Búho.

Coffey, A., y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias com- plementarias de investigación. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Daly, K. (2003). Family Theory Versus the Theories Families Live By. Journal of Marriage and Family, 65(4), 771-784. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2003.00771.x

Fairclough, N., y Wodak, R. (2000). El discurso como interacción social. Barcelona, España: Gedisa.

Franco, S. (2016). Desarrollo familiar: programa académico para potenciar la capacidad de agen- cia de las familias. En: El trabajo con familia para la promoción del cambio familiar. En: L. López (Comp.), Tres décadas de desarrollo familiar en Colombia (pp. 110-125). Ma- nizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

Franco, S., y Sánchez, G. (2008). Las familias ¿un asunto de políticas públicas? En: Revista So- ciedad y Economía. 14, 85-107.

Gadamer, H. (2005). El lenguaje como medio de la experiencia hermenéutica. En: Verdad y mé- todo I (pp. 461-488). Salamanca, España: Sígueme.

Gubrium, J., y Holstein, J. (1990). Una nueva perspectiva: construccionismo social. En: D. Res- trepo (Trad.), What is Family? (pp. 20-35). Toronto, Canada: Mayfield Publishing Com- pany.

Hernández, C. A., y López-Carrascal, J. (2002). Disciplinas. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional, Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior ICFES. Recuperado de http://acreditacion.unillanos.edu.co/CapDocentes/contenidos/dis_ ambientes_metodos_pedagogicos/Memoria4/disciplinas.PDF.

Langebaek-Rueda, C. (2003). Métodos cualitativos y cuantitativos: el caso de la arqueología colombiana. Nómadas, (18), 36-44. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3992060.

Loaiza, M. (2014). Colombia, la dimensión política en el desarrollo de las familias. En: López, L. (Comp.), Tres décadas de desarrollo familiar en Colombia (pp. 230-288). Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

López, L., y Herrrera, G. (2014). Epistemología de la Ciencia de Familia-Estudios de Familia.

Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 12(1) 65-76

López, L. (2012). Desarrollo familiar, una disciplina en construcción en el campo de familia. En: Ciencia de familia: entre persistencia e innovación (pp. 35-45). Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.

López, L., y Loaiza, M. (2009). Padres o madres migrantes internacionales y su familia. Oportu- nidades y nuevos desafíos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juven- tud 7(2) 837-860.

Morin, E. (1994). El conocimiento del conocimiento. Madrid: España.

Páramo, P., y Otálvaro, G. (2006). Investigación alternativa: Por una distinción entre posturas epistemológicas y no entre métodos. Cinta de Moebio, (25). Recuperado de www.moebio.uchile.cl/25/paramo.html

Quiceno, L. (2016). Experiencia metodológica de la facultad de desarrollo familiar. En: L. López (Comp.), Tres décadas de desarrollo familiar en Colombia (pp. 46-60). Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

Restrepo, D. (2014). La familia rural: un escenario y un objetivo de desarrollo familiar. En: López, L. (Comp.). Tres décadas de desarrollo familiar en Colombia (pp. 61-70). Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

Restrepo, D. y Cebotarev, N. (1996). El otro desarrollo familiar: una experiencia colombiana. Family Science Review, 9(3/4), 153-169. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/viewFile/2832/1925.

Ricoeur, P. (2003). Teoría de la interpretación. México: Siglo XXI Editores.

Suárez-Restrepo, N. y Restrepo-Ramírez, D. (2005). Teoría y práctica del desarrollo familiar co- lombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(1), 1-28. Re- cuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v3n1/v3n1a02.pdf.

Tarrés, M. (2001). Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investi- gación social. México: El Colegio de México-Miguel Ángel Porrúa.

Vargas, G. (1997). Investigaciones epistemológicas. Bogotá, Colombia: Ediciones Tecné- Fundación Universitaria del Oriente Antioqueño.

Viveros-Chavarría, E. F. (2006). Noción del desarrollo familiar. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 9(14), 14-21. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/uploads/facultadpsicologia/623_NOCION_DEL_DESARROLLO_FAMILIAR.Viveros.pdf.

Viveros-Chavarría, E. F. (2008). Aproximaciones conceptuales al desarrollo familiar. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó.

Viveros-Chavarría, E. F., Rodríguez-Bustamante, A., Herrera-Saray, G. D. y López-Montaño, L. M. (2018). La disciplina del desarrollo familiar colombiano. Un diálogo entre conoci- miento científico, intervención familiar y acompañamiento familiar. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó. Recuperado de https://www.funlam. edu.co/modules/fondoeditorial/item.php?itemid=451.

Van Dijik, T. (2000). El discurso como interacción social. España: Gedisa.

Published

2020-02-06

How to Cite

Viveros Chavarría, E. F., Rodríguez Bustamante, A., Herrera Saray, G. D., & López Montaño, L. M. (2020). Method of intervention in family development: theory, practice, reflexivity and production of knowledge. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 11(1), 100–122. https://doi.org/10.21501/22161201.2887

Issue

Section

Research article