To evaluate at Funlam: An exercise that invites to the resignification of “power”

Authors

  • Luz Ángela Ramírez Nieto Fundación Universitaria Luis Amigó.

Keywords:

Qualitative Evaluation, Student-Teacher Relationship, Function of the Evaluation, Evaluation-Power

Abstract

This written text is a result of the reflection about the evaluation model implemented at the Fundación Universitaria Luis Amigó in Medellin, Colombia. The institution proposes a vision of the evaluation as a process, in such a way that the final result of a course does not come from the average obtained from the grades but from the qualitative evaluation tools that permit to value competences related to the student’s being, knowing and doing. This type of evaluation proposals, although, they are accepted by the teachers and students, they suggest a paradigm change, since traditionally in the country there is the summative evaluation, accumulating scores to achieve a final grade; the qualitative evaluation questions the value of such additions, proposing an exercise of self-reflection and new ways of relationships between teachers and students, in which, obviously, a relation of “power“ is supported, but not to say what is good or bad, but to guide a knowing process construction. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luz Ángela Ramírez Nieto, Fundación Universitaria Luis Amigó.

Psicóloga.  Magíster en Psicología.  Docente e Investigadora de la Fundación Universitaria Luis Amigó. Líder del grupo de investigación Psicología Social y Salud Mental de la Funlam.

References

Bogoya, D. (febrero, 2006). La evaluación y el pensamiento crítico. En Fundación Convivencia (Presidencia), Encuentro pedagógico para los gestores del cambio. Conferencia llevada a cabo en el Encuentro pedagógico para los gestores del cambio, Bogotá, Colombia.

Coll, C., Martín, E. y Onrubia, J. (2001). La evaluación del aprendizaje escolar: dimensiones psicológicas, pedagógicas y sociales. En C. Coll, J. Palacio, A. Marchesi (Eds), Desarrollo psicológico y educación (pp. 549-572). Madrid: Alianza.

Coll, C. y Onrubia, J. (2002). Evaluar en una escuela para todos. Cuadernos de pedagogía, 318, 50-54.

Di Franco, M. G. (s.f). Representaciones docentes en la evaluación escolar. (Tesis de Maestría en Evaluación). Universidad Nacional de la Pampa, Argentina.

Fossati, M. C. y Busani, M. (2004). Cuerpo, aprendizaje y poder en la escuela. Pilquen, Sección Psicopedagogía, 6(1), 1-13.

Foucault, M. (2001). El sujeto y el poder. En B. Wallis (Ed.), Arte después de la modernidad, nuevos planteamientos en torno a la representación (pp. 421-436). Madrid: Akal.

FUNLAM. (2012). Proyecto Educativo Institucional. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.

Gimeno Sacristán, J. (1999). La evaluación en la enseñanza. En J. Gimeno Sacristán y Á. I. Pérez Gómez (Ed.), Comprender y transformar la enseñanza (pp. 334-397). España: Alfaomega grupo editor y Morata.

González, M., Hernández de Rincón, A. I. y Hernández, A. (2007). Desempeño de alumnos y docentes de matemáticas desde el constructivismo. Caso Álgebra Lineal. Multiciencias, 7(3), 282-292.

Morales, P. (2013). La relación profesor-alumno en el aula. Jornadas sobre las distancias en la educación, (6 y 7 de marzo de 2013). Recuperado de http://web.upcomillas.es/personal/peter/otrosdocumentos/Relaci%F3nEnClase.pdf

Niño Zafra, L. S. (1991). Pedagogía y evaluación: Relaciones y transformaciones. Opciones pedagógicas, (5).

Niño, L. S., Perafán, E., A., Carrillo, L. (s.f). La evaluación: ¿instrumento de poder o acción cultural? Universidad Pedagógica Nacional: Red académica. Recuperado de http://www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/peda08_05eval.pdf

Parcerisa Aran, A. (2008). Introducción. En A. Parcerisa Aran (Ed.), Evaluación como ayuda al aprendizaje (pp. 9-11). 5ª reimpr. Barcelona: Grao.

Prieto Parra, M. (2004). La construcción de la identidad profesional del docente: un desafío permanente. Revista enfoques educacionales, 6(1), 29-49.

Tobón, S., Sánchez, A., Carretero, M., García, J. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Torres, J. (1998). El curriculum oculto. Madrid: Morata.

Vallejo Osorio, L. (2007). Asesinos del asombro. A propósito de las terceras vías. Postmodernidad, educación, indagación y docencia: investigar la investigación. Medellín: Lukas, Revista Pedagogía y Dialéctica. Recuperado de www.pedagogiaydialectica.org/recursos/curriculo/asesinos_asombro.doc

Wulf, C. (1998). Introducción a la ciencia de la educación. Asonen: Medellín.

Zamora, J. (1996). Constructivismo aprendizaje y valores. Santafé de Bogotá: Orion.

Zuleta, E. (1995). Conferencia sobre la lectura. En F. Jurado Valencia y G. Bustamante Zamudio (Comps.), Los procesos de la lectura (pp. 11-37). Santafé de Bogotá: Magisterio.

Zuleta, E. (2008). Democracia y participación. En Comfama (Ed.), Estanislao Zuleta, selección de textos, lecturas de ida y vuelta (pp. 67-81). Medellín: Panamericana.

Published

2013-07-01

How to Cite

Ramírez Nieto, L. Ángela. (2013). To evaluate at Funlam: An exercise that invites to the resignification of “power”. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 4(2), 348–356. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/1157