Investigative aspects after 40 years of the Luis Amigó Catholic University. The experience of the research group in Drug Dependence and other addictions
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.5022Keywords:
Academy, addictions, drug dependence, mental health, psychoactive substances, research, universityAbstract
Abstract
The ideas expressed here have been the result of the reflection on the path taken by the research group on drug dependence and other addictions during 25 years, since its formation dates back to 1999, when the initial question was about drug dependence and the problems related to this issue, passing through the understanding of addictions in a broader sense -behavioral and by psychoactive substances- until the present question about addictions but within the framework of mental health. One conclusion emerges when trying to foresee the future not only of the group but also of its members, given the undeniable transformation brought about by generational changes within the groups. Currently, it is conceived as a group that recognizes in the subjectivity of its researchers, a possibility for dialogue between disciplines and for the opening to new research topics that allow understanding the complexity of mental health.
Keywords: University, drug dependence, addictions, research, academia, research.
Downloads
References
Bello-Reales, A. M., Buitrago-Arango, D., Flórez-Ospina, E., Giraldo-Fernández, L. M., Correa-Pérez, L. F., & Rodríguez-Bustamante, A. (2022). Familia. Lugar común para la prevención de sustancias psicoactivas en adolescentes. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 13(1), 15-29. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221301.02
Calderón Vallejo, G. A., Castaño Pérez, G. A., & Parra Bastidas, Ángela M. (2013). Desarrollo humano como constructo conceptual y de acción para la prevención integral. Poiésis, 2(5). https://doi.org/10.21501/16920945.698
Castaño Pérez, G. A., & Calderón Vallejo, G. A. (2004). Reflexiones en relación a la construcción de una línea de investigación en farmacodependencia. Texto & Contexto Enfermagem, 13(2), 280-285.
Castaño Pérez, G. A., Calderón Vallejo, G., & Parra Bastidas, Ángela M. (2013). En prevención, un nuevo paradigma: El enfoque propositivo en la intervención de problemáticas sociales. Poiésis, 2(5). https://doi.org/10.21501/16920945.702
Castaño Pérez, Guillermo A., Becoña Iglesias, Elisardo, Scoppetta DG, Orlando, & Restrepo Escobar, Sandra Milena. (2021). Síndrome amotivacional en consumidores crónicos de marihuana. Una revisión narrativa para la aproximación al concepto. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), . Epub 10 de marzo de 2021. Recuperado en 28 de mayo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2021000100017&lng=es&tlng=es.
Correa-Pérez, L. F., Ramirez-Gómez, M. C. ., & Restrepo-Segura, Y. C. (2023). Aportes de la rehabilitación cognitiva en los procesos de reinserción social y familiar en el tratamiento de las adicciones. Health and Addictions/Salud Y Drogas, 23(2), 165–176. https://doi.org/10.21134/haaj.v23i2.747
Espinal-Bedoya, J. S., Dávila, L., Saldarriaga-Agudelo, L. M. ., Tirado Otálvaro, A. F., Zaraza-Morales, D. R. ., Gómez-Vargas, M. ., Hernández Ramírez, E. M. ., & Osorio-Salazar, M. J. . (2023). Estigma y práctica profesional en la atención de habitantes de calle que usan drogas. Health and Addictions/Salud Y Drogas, 23(1), 215–232. https://doi.org/10.21134/haaj.v23i1.735
Hall, W., Carter, A. y Forlini, C. (2015). The brain disease model of addictions: is it supported by the evidence and has it delivered on its promises? Lancet Psychiatry, 2, 105-110.
Klimenko, O., Álvarez, N., Gutiérrez, Y., Velásquez, C. (2018). Factores de riesgo y protección frente al consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes de un colegio rural del departamento de Antioquia. Revista Katharsis, 26: 59-74 https://bibliotecadigital.iue.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12717/2052/1/1085-Texto%20del%20art%c3%adculo-4828-1-10-20200911.pdf
Klimenko, O., Martínez Piragauta, D. C., & Miranda Castellanos, J. R. (2018). Algunos aspectos de estructuración de los programas de prevención en farmacodependencias. Psicoespacios, 12(21), 94–115. https://doi.org/10.25057/21452776.1052
Mejia Lobo, M., González-Cortés, J.-H., & Rincón-Barreto, D.-M. (2022). Riesgo de consumo de sustancias psicoactivas y su relación con el uso problemático de videojuegos y redes sociales en estudiantes universitarios: Risk of psychoactive substances consumption and its relation with problematic videogames use and social networks in university students. Psicogente, 26(49). https://doi.org/10.17081/psico.26.49.5728
Mejía-Lobo, M., Sánchez-Villareal, Á., Guarín-Becerra, O., y Grisales-Aguirre, A. (2024). Consumo de sustancias psicoactivas y calidad de vida en empleados realizando teletrabajo durante pandemia del Covid-19. Revista De Ciencias Sociales, XXX (2), 244-261.https://mail.produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/41903/48518
Restrepo Gómez, K., Correa , L., Arango Tobón , O. E., & Goenaga , J. (2022). Asociación entre el uso de las redes sociales y la Ortorexia Nerviosa en estudiantes universitarios. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 14(1), 1–19. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e348711
Restrepo Segura, Y. C., Osorio Tamayo, D. L., Ruiz Zuluaga, E., Bedoya Cardona, L. M., Correa Pérez, L. F., Rincón Barreto, D. M. & Rodríguez Bustamante, A. (2023). Posgrados en Psicología y Ciencias Sociales: una reflexión tras una década de formación. Poiésis, (44), 76-86. DOI: https://doi.org/10.21501/16920945.4324
Restrepo-Escobar, Sandra Milena, & Sepúlveda Cardona, Edwin Andrés. (2021). Campañas educativas y de prevención. Una revisión sobre el consumo de sustancias psicoactivas en jóvenes universitarios de Colombia. Interdisciplinaria, 38(2), 199-208. https://dx.doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.13
Robledo Marín, C., Galeano Gasca, E., & Herrera Piedrahita, J. F. (Eds.). (2021). Sujetos, consumos y aportes para la prevención y atención de adicciones. Escuela Contra la Drogadicción. https://ecd.gov.co/wp-content/uploads/2023/01/Sujetos-Consumos-y-Aportes.pdf
Rodríguez Bustamante, A. (2023). Familia y escuela. Educación vinculante: caso de una institución en don Matías- Antioquia, Colombia. Pensamiento Americano, 16(31), 1-14. https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.584
Rodríguez Bustamante, A. (2024). Aportaciones educacionales del vínculo-familia escuela: una propuesta reflexiva documental. Poiésis, (46), 23–32. https://doi.org/10.21501/16920945.4867
Rodríguez Bustamante, A., Ospina García, A. & Rincón Barreto, D.M. (2023). Couples: Conflict as an Avenue for Personal Agency and Change.Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 15(2), 151-160. https://doi org/10.17151/rlef.2023.15.2.8
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.