Experiences on academic stress in students of the Universidad Católica Luis Amigó

Authors

  • Silvana Montoya Gómez Estudiante
  • Ana Sofía Giraldo Cano
  • Mariana Ortiz Hernández
  • Maria Isabel Villegas Mejía
  • Heidi Smith Pulido Varon

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4849

Keywords:

Academic stress, Behavior, Cognition, Emotion, Students

Abstract

Academic stress is a multicausal and complex phenomenon that is expressed in different ways and can have a negative impact on people's life experience. The objective of this article is to understand the academic stress experiences of first to fourth semester psychology students of the Universidad Católica Luis Amigó, carrying out an interpretative and constructive exercise under the qualitative model and the phenomenological approach. In the results of the research it was found that students situate cognitive, emotional and behavioral manifestations that can be somatized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bedoya, E. y Vásquez, D. (2019). Estrés y funcionamiento cognitivo en universitarios. Revista Chilena de Neuropsicología, 14(1), 23-29. https://scholar.google.com.co/scholar?q=Estr%C3%A9s+y+funcionamiento+cognitivo+en+universitarios&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&t=1651598196773&u=%23p%3DRCx2P3Cd17YJ.

Belloch, A., Sandín, B. y Ramos, F. (2008). Manual de Psicopatología (vol.1). McGraw-Hill. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/187801/BellochA_Manual_de_psicopatolog%C3%ADa.pdf?sequence=1

Caballero, C. y Suarez, Y. (2019). Tipologías distintivas de respuestas ante el estrés académico en universitarios: un análisis de clasificación. Duazary, 16(2), 245-257. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7026918.pdf&ved=2ahUKEwiLzIyHgMT3AhXzj2oFHcKMBEUQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw1G0brmVTNbj9paw82KQx2S

Caldera, J., Pulido, B. y Martínez, M. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de psicología del Centro Universitario de los Altos. Revista de educación y Desarrollo, 7, 77-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Caldera.pdf

Collados, J. y García, N. (2012). Riesgo de estrés en estudiantes de enfermería durante las prácticas clínicas. Revista Científica de Enfermería “RECIEN”, 4(10). https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44867

Espinosa, J., Hernández, J., Rodrígue, J., Chacín, M. y Bermúdez, V. (2020). Influencia del estrés sobre el rendimiento académico. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 63-73. https://www.redalyc.org/journal/559/55969798011/55969798011.pdf

García, R., Pérez, F., Pérez, J. y Natividad, L. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n2/v44n2a12.pdf

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas. https://www.academia.edu/29811850/Ciencia_y_Arte_en_La_Metodologia_Cualitativa_Martinez_Miguelez_PDF

Monzón, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología,1(25), 87-99. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/12812/file_1.pdf

Muñoz, H. (2009). Somatización: Consideraciones diagnósticas. Revista Facultad Medicina, 17(1), 55-64. http://www.scielo.org.co/pdf/med/v17n1/v17n1a09.pdf

Nieves, Z., Satchimo, A., González, Y. y Jiménez, M. (2013). Algunas consideraciones acerca del estrés académico en los estudiantes universitarios. Revista virtual de ciencias sociales y humanas "Psicoespacios", 7(11), 91-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4863338

Olmos, J., Peña, P., & Daza, J. (2018). Factores estresores y síntomas somáticos del sistema musculoesquelético en estudiantes universitarios de Palmira. Educación Médica Superior, 32(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300013

Ortiz, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales y humana. Ediciones de la U. https://edicionesdelau.com/producto/enfoques-y-metodos-de-investigacion-en-las-ciencias-sociales-y-humanas-2/

Restrepo, J., Sánchez, O. y Castañeda, T. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Psicoespacios, 14(24), 23-47. https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1331

Sarubbi, E. y Castaldo, R. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional En Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores En Psicología Del MERCOSUR, 5. https://www.aacademica.org/000-054/466.pdf?view.

Siles, J. y Solano, M. (2007). El origen fenomenológico del “cuidado” y la importancia del concepto de tiempo en la historia de la enfermería. Cultura de los cuidados, 21, 19-27. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/4655/1/CC_21_04.pdf

Silva, M., López, J. y Columba, M. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/67462875008.pdf

Souto, A. (2013). Regulación emocional y estrés académico en estudiantes de fisioterapia. [Tesis Doctoral]. Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11719/SoutoGestal_AntonioJose_TD%20_2013.pdf?sequence=4

Vallejo, L., Arévalo, M. y Vallejo, J. (2020). Niveles De Estrés e Irritabilidad en Estudiantes Universitarios de La Ciudad de Medellín Durante La Época De Confinamiento Por Covid-19. POLIANTEA, 15(2), 70-77. https://doi.org/10.15765/poliantea.v15i27.1701

Zárate, N., Soto, M., Castro. M. y Quintero, J. (2017). Estrés académico en estudiantes universitarios: medidas preventivas. Revista de la Alta Tecnología y la Sociedad, 9(4). http://sistemanodalsinaloa.gob.mx/archivoscomprobatorios/_11_articulosrevistasindexadas/22159.pdf

Published

2024-11-07

How to Cite

Montoya Gómez, S., Giraldo Cano, A. S. ., Ortiz Hernández, M. ., Villegas Mejía, M. I., & Pulido Varon, H. S. (2024). Experiences on academic stress in students of the Universidad Católica Luis Amigó. Poiésis, (47), 74–89. https://doi.org/10.21501/16920945.4849

Issue

Section

Colaboradores Locales