Experiences on academic stress in students of the Universidad Católica Luis Amigó
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4849Keywords:
Academic stress, Behavior, Cognition, Emotion, StudentsAbstract
Academic stress is a multicausal and complex phenomenon that is expressed in different ways and can have a negative impact on people's life experience. The objective of this article is to understand the academic stress experiences of first to fourth semester psychology students of the Universidad Católica Luis Amigó, carrying out an interpretative and constructive exercise under the qualitative model and the phenomenological approach. In the results of the research it was found that students situate cognitive, emotional and behavioral manifestations that can be somatized.
Downloads
References
Bedoya, E. y Vásquez, D. (2019). Estrés y funcionamiento cognitivo en universitarios. Revista Chilena de Neuropsicología, 14(1), 23-29. https://scholar.google.com.co/scholar?q=Estr%C3%A9s+y+funcionamiento+cognitivo+en+universitarios&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&t=1651598196773&u=%23p%3DRCx2P3Cd17YJ.
Belloch, A., Sandín, B. y Ramos, F. (2008). Manual de Psicopatología (vol.1). McGraw-Hill. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/187801/BellochA_Manual_de_psicopatolog%C3%ADa.pdf?sequence=1
Caballero, C. y Suarez, Y. (2019). Tipologías distintivas de respuestas ante el estrés académico en universitarios: un análisis de clasificación. Duazary, 16(2), 245-257. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7026918.pdf&ved=2ahUKEwiLzIyHgMT3AhXzj2oFHcKMBEUQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw1G0brmVTNbj9paw82KQx2S
Caldera, J., Pulido, B. y Martínez, M. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de psicología del Centro Universitario de los Altos. Revista de educación y Desarrollo, 7, 77-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Caldera.pdf
Collados, J. y García, N. (2012). Riesgo de estrés en estudiantes de enfermería durante las prácticas clínicas. Revista Científica de Enfermería “RECIEN”, 4(10). https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44867
Espinosa, J., Hernández, J., Rodrígue, J., Chacín, M. y Bermúdez, V. (2020). Influencia del estrés sobre el rendimiento académico. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 63-73. https://www.redalyc.org/journal/559/55969798011/55969798011.pdf
García, R., Pérez, F., Pérez, J. y Natividad, L. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n2/v44n2a12.pdf
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas. https://www.academia.edu/29811850/Ciencia_y_Arte_en_La_Metodologia_Cualitativa_Martinez_Miguelez_PDF
Monzón, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología,1(25), 87-99. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/12812/file_1.pdf
Muñoz, H. (2009). Somatización: Consideraciones diagnósticas. Revista Facultad Medicina, 17(1), 55-64. http://www.scielo.org.co/pdf/med/v17n1/v17n1a09.pdf
Nieves, Z., Satchimo, A., González, Y. y Jiménez, M. (2013). Algunas consideraciones acerca del estrés académico en los estudiantes universitarios. Revista virtual de ciencias sociales y humanas "Psicoespacios", 7(11), 91-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4863338
Olmos, J., Peña, P., & Daza, J. (2018). Factores estresores y síntomas somáticos del sistema musculoesquelético en estudiantes universitarios de Palmira. Educación Médica Superior, 32(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300013
Ortiz, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales y humana. Ediciones de la U. https://edicionesdelau.com/producto/enfoques-y-metodos-de-investigacion-en-las-ciencias-sociales-y-humanas-2/
Restrepo, J., Sánchez, O. y Castañeda, T. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Psicoespacios, 14(24), 23-47. https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1331
Sarubbi, E. y Castaldo, R. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional En Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores En Psicología Del MERCOSUR, 5. https://www.aacademica.org/000-054/466.pdf?view.
Siles, J. y Solano, M. (2007). El origen fenomenológico del “cuidado” y la importancia del concepto de tiempo en la historia de la enfermería. Cultura de los cuidados, 21, 19-27. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/4655/1/CC_21_04.pdf
Silva, M., López, J. y Columba, M. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/67462875008.pdf
Souto, A. (2013). Regulación emocional y estrés académico en estudiantes de fisioterapia. [Tesis Doctoral]. Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11719/SoutoGestal_AntonioJose_TD%20_2013.pdf?sequence=4
Vallejo, L., Arévalo, M. y Vallejo, J. (2020). Niveles De Estrés e Irritabilidad en Estudiantes Universitarios de La Ciudad de Medellín Durante La Época De Confinamiento Por Covid-19. POLIANTEA, 15(2), 70-77. https://doi.org/10.15765/poliantea.v15i27.1701
Zárate, N., Soto, M., Castro. M. y Quintero, J. (2017). Estrés académico en estudiantes universitarios: medidas preventivas. Revista de la Alta Tecnología y la Sociedad, 9(4). http://sistemanodalsinaloa.gob.mx/archivoscomprobatorios/_11_articulosrevistasindexadas/22159.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.