“A planet with happy people”: clues about human promotion in a social foundation in Bogotá D.C.
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4507Keywords:
Ethnography, Foundation, Observation, Social Work, Community, Human promotion, PovertyAbstract
This qualitative work is an ethnographic essay carried out in a community institution located in a peripheral area in the capital of Colombia. The general objective of the research was to describe some aspects that point answers or clues to the following question "What is human promotion?". This is ethnographic research in which we use, as methodological contribution, participant observation techniques, field diary records and photographic records, with written authorization from the institution under analysis. As a result, we present narratives of the work team about what human promotion is and, above all, what this concept means in the life of the community that is served by the institution, as well as a brief description of the actions developed by the institution that serves a community in the peripheral area of the capital.
Downloads
References
Arias, A. J. (2009). La idea de promoción social a partir de la relación desarrollo-pobreza en los años 60. Revista Cátedra Paralela, (6), 146-152. http://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/5182/Arias.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Borgianni, E. y Montaño, C. (Orgs.). (2000). Metodología y Servicio Social. Hoy en debate. Cortez Editora. https://catedralibrets.files.wordpress.com/2016/09/montac3b1o-metodologia-del-servicio-social.pdf>
Cantor Magnani, J. G. (2009). Etnografia como prática e experiência. Horizontes Antropológicos, 15(32), 129-156. https://doi.org/10.1590/S0104-71832009000200006
Aprendizaje por proyectos en Educación Infantil. (2012). Temas para la educación. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, (19), 1-7. https://feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd9224.pdf
Colegio Gimnasio Campestre. (2018). Asociación de ex alumnos del Gimnasio Campestre. https://www.asocampestre.org/phumana.php
Dante, C. R. C. y Motta, I. D. (2016). A personalidade na biopolítica e a ideia de promoção humana. Revista Jurídica, 3(44), 336-354. http://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/RevJur/article/view/1752
Díaz, A. R. (1994). Los derechos del hombre y la promoción humana. Consejo de Europa para los Derechos Humanos, IMDOSOC. http://www.vitral.org/pdfs/civica/dhpromoc.pdf
Fundación Alfonso Casas Morales para la Promoción Humana. (s.f.). Biografía. [Página de Facebook]. Facebook. Recuperado el 16 de agosto de 2022, de https://www.facebook.com/Fundaci%C3%B3n-Alfonso-Casas-Morales-para-la-Promoci%C3%B3n-Humana-161488350553896/
Galli Fonseca, T. M., do Nascimento, M. L. y Maraschin, C. (2012). Pesquisar na diferença: um abecedário. Sulina.
Lévi-Strauss, C. (1991). Antropologia estrutural. Tempo Brasileiro.
Muñoz Franco, N. E. (2007). Promoción y desarrollo humano: su relación actual con el trabajo social en salud. Trabajo Social, (9), 105-112. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/8515/9159
Guimarães de Mattos, C. L. (2011). A abordagem etnográfica na investigação científica. In C. L. Guimarães de Mattos y P. A. Castro (Orgs), Etnografia e educação: conceitos e usos (pp. 49-83). EDUEPB. http://books.scielo.org/id/8fcfr/pdf/mattos-9788578791902-03.pdf
Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2010). Investigación etnográfica. UAM. https://www.cmartinezgarrido.es/wp-content/uploads/Apuntes_Etnografica_vf.pdf
Pérez Gómez, A. V. (2012). La etnografía como método integrativo. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(2), 421-428. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60015-9
Rodríguez-Gómez, D. Y. y Valldeoriola Roquet, J. (1996). Metodología de la investigación. UOC. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/77608/2/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20investigaci%C3%B3n_M%C3%B3dulo%201.pdf
Jociles Rubio, M. I. (2018). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. Revista Colombiana de Antropología, 54(1), 121-150. https://doi.org/10.22380/2539472X.386
Saviani, D. y Duarte, N. (2010). A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, 15(45), 422-433. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/yXjXQvzWfhSp5VNhX6KqKLh/?format=pdf&lang=pt
Tobón, S. (2006). Método de trabajo por proyectos. Uninet.
Vera Lugo, J. P. y Jaramillo Marín, J. (2007). Teoría social, métodos cualitativos y etnografía: el problema de la representación y reflexividad en las ciencias sociales. Universitarias Humanística, 64(64), 237-255. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/article/view/2202
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.