Postgraduate courses in psychology and social sciences: a reflection after a decade of training

Authors

  • Dubis Marcela Rincón Universidad Católica Luis Amigó
  • Yusty Carolina Restrepo Segura
  • Dora Liliana Osorio Tamayo
  • Elizabet Ruiz Zuluaga
  • Ledy Maryory Bedoya Cardona
  • Luisa Fernanda Correa Pérez
  • Alexander Rodríguez Bustamante

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4324

Keywords:

Educación superior, Desarrollo humano, Desarrollo social, Impacto social, Posgrados, Psicología

Abstract

This article evidences a reflection and academic dialogue between the psychology postgraduate coordinators regarding the contribution and social impact that the programs have had during these 10 years of the Postgraduate School. Some elements that have been recovered from the testimonies of students and graduates regarding their time at the Luis Amigó Catholic University, collected in two sections, are recognized. The first shows the contribution of the teleological component of the institution to postgraduate training expressed in the stories of the graduates that were collected in the self-assessment meetings held in 2019; and the second exposes the role of professionals in the transformation and generation of social change from the different training areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dubis Marcela Rincón, Universidad Católica Luis Amigó

Docente del Programa de Psicología, Coordinadora de la Maestría en Neuropsicopedagogía, Facultad de Psicología y Ciencias Sociales

References

Calderón, J., León, O., y Romero, S. (2010). Aproximación a los referentes teóricos y conceptuales que fundamentan la propuesta pedagógica amigoniana. Editorial Congregación de religiosos Terciarios Capuchinos de Nuestra Señora de los Dolores. https://isbn.cloud/9789589940549/aproximacion-a-los-referentes-teoricos-y-conceptuales-que-fundamentan-la-propuesta-pedagogica-am/

Díaz, D., Velásquez Sánchez, M. I., Rincón Barreto, D. M., Blanco Belén, O. A., & Correa López, R. A. (2022). Relación entre rasgos de personalidad, toma de decisiones y la permanencia académica. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (65), 263–283. https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a10

Esteban, M., Bernardo, A., Tuero, E., Cervero, A., & Casanova, J. (2017). Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad. European Journal of Education and Psychology, 10(2), 75-81. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejeps.2017.07.003

Gámez, F. (2014). La dimensión social: un proceso sinérgico en la interacción Universidad- Comunidad a través de la función de extensión. Investigación y Postgrado, 30(1), 103-123. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-00872015000100006&script=sci_abstract

García, M., Gutiérrez, A., & Rodríguez, L. (2016). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula abierta, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001

Gutiérrez, A., & Moreno, L. (2020). Correlación entre acciones de permanencia estudiantil y la resonancia de marca en una institución de educación superior. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1). 85-94. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1098

Herrera, O., López, M., Osorio, L., Tamayo, M., & Fernández, H. (2017). Educación a lo largo de la vida: aperturas y posibilidades en la educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 52, 119-142. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/947

Loaiza-Zuluaga, Y., Vergara-Martínez, A., & Arias-Vásquez, L. (2019). La proyección y la pluralidad: del soy al somos, una posibilidad de tejer sueños desde la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 9-35. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana15(1)_2.pdf

Lostado, J. (2015). Discurso inaugural. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana (pp. 11-20). Surgam. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/432_Congreso_Internacional_de_Pedagogia_Amigoniana.pdf

Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: https://www.urosario.edu.co/Subsitio/Foros-de-Reforma-a-la-Educacion-Superior/Documentos/GMA---La-Educacion-Superior-en-Colombia.pdf

Ortiz, L., y Fagua, W. (2015). Friendship home father Luis Amigó. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana. (pp. 177-181). Surgam. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162020000100229

Parada, D., Correa, L., y Cárdenas, Y. (2017). Factores relacionados con la permanencia estudiantil en programas de pregrado de una universidad pública. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 19(1), 155-170. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.ie19-1.frpe

Rodríguez-Bustamante, A. (2014). La proyección social en el Programa de Psicología de la Funlam: “para la gente y con la gente”. Poiésis, 1(28). https://doi.org/10.21501/16920945.1382

Rodríguez, K., & Valenzuela, M. (2016). Estudio de seguimiento a personas graduadas de postgrados de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas (FCSH) de la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Revista Educación 41(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17885

Sandia, C. (2016). Formación identitaria como eje articulador de permanencia y éxito académico de estudiantes de educación superior. Interações (Campo Grande), 17(3), 475-486. http://dx.doi.org/10.20435/1984-042X-2016-v.17-n.3(10)

Valencia Vargas, A., Lopera Londoño, M., Arango Alzate, C. M., & Segura Cardona, A. M. (2019). Impacto laboral, económico y social de los graduados de la Universidad CES; 2016. CES. Salud Pública, 8(2), 13–24 https://revistas.ces.edu.co/index.php/ces_salud_publica/article/view/4937

Vives, J. (2000). Identidad amigoniana en acción. Funlam. Recuperado de http://javives.es/libros/Pedagogia/Identidad_Amigoniana.pdf

Vives, J. (2015). Carisma y pedagogía. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana. (pp. 83-95). Surgam https://redib.org/Record/oai_articulo1921332-pertinencia-y-actualidad-de-la-pedagog%C3%ADa-amigoniana

Published

2023-03-07

How to Cite

Rincón, D. M., Restrepo Segura, Y. C. ., Osorio Tamayo, D. L. ., Ruiz Zuluaga, E. ., Bedoya Cardona, L. M. ., Correa Pérez, L. F. ., & Rodríguez Bustamante, A. . (2023). Postgraduate courses in psychology and social sciences: a reflection after a decade of training. Poiésis, (44), 76–86. https://doi.org/10.21501/16920945.4324

Issue

Section

Colaboradores Locales