Postgraduate courses in psychology and social sciences: a reflection after a decade of training
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4324Keywords:
Educación superior, Desarrollo humano, Desarrollo social, Impacto social, Posgrados, PsicologíaAbstract
This article evidences a reflection and academic dialogue between the psychology postgraduate coordinators regarding the contribution and social impact that the programs have had during these 10 years of the Postgraduate School. Some elements that have been recovered from the testimonies of students and graduates regarding their time at the Luis Amigó Catholic University, collected in two sections, are recognized. The first shows the contribution of the teleological component of the institution to postgraduate training expressed in the stories of the graduates that were collected in the self-assessment meetings held in 2019; and the second exposes the role of professionals in the transformation and generation of social change from the different training areas.
Downloads
References
Calderón, J., León, O., y Romero, S. (2010). Aproximación a los referentes teóricos y conceptuales que fundamentan la propuesta pedagógica amigoniana. Editorial Congregación de religiosos Terciarios Capuchinos de Nuestra Señora de los Dolores. https://isbn.cloud/9789589940549/aproximacion-a-los-referentes-teoricos-y-conceptuales-que-fundamentan-la-propuesta-pedagogica-am/
Díaz, D., Velásquez Sánchez, M. I., Rincón Barreto, D. M., Blanco Belén, O. A., & Correa López, R. A. (2022). Relación entre rasgos de personalidad, toma de decisiones y la permanencia académica. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (65), 263–283. https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a10
Esteban, M., Bernardo, A., Tuero, E., Cervero, A., & Casanova, J. (2017). Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad. European Journal of Education and Psychology, 10(2), 75-81. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejeps.2017.07.003
Gámez, F. (2014). La dimensión social: un proceso sinérgico en la interacción Universidad- Comunidad a través de la función de extensión. Investigación y Postgrado, 30(1), 103-123. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-00872015000100006&script=sci_abstract
García, M., Gutiérrez, A., & Rodríguez, L. (2016). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula abierta, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001
Gutiérrez, A., & Moreno, L. (2020). Correlación entre acciones de permanencia estudiantil y la resonancia de marca en una institución de educación superior. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1). 85-94. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1098
Herrera, O., López, M., Osorio, L., Tamayo, M., & Fernández, H. (2017). Educación a lo largo de la vida: aperturas y posibilidades en la educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 52, 119-142. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/947
Loaiza-Zuluaga, Y., Vergara-Martínez, A., & Arias-Vásquez, L. (2019). La proyección y la pluralidad: del soy al somos, una posibilidad de tejer sueños desde la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 9-35. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana15(1)_2.pdf
Lostado, J. (2015). Discurso inaugural. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana (pp. 11-20). Surgam. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/432_Congreso_Internacional_de_Pedagogia_Amigoniana.pdf
Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: https://www.urosario.edu.co/Subsitio/Foros-de-Reforma-a-la-Educacion-Superior/Documentos/GMA---La-Educacion-Superior-en-Colombia.pdf
Ortiz, L., y Fagua, W. (2015). Friendship home father Luis Amigó. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana. (pp. 177-181). Surgam. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162020000100229
Parada, D., Correa, L., y Cárdenas, Y. (2017). Factores relacionados con la permanencia estudiantil en programas de pregrado de una universidad pública. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 19(1), 155-170. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.ie19-1.frpe
Rodríguez-Bustamante, A. (2014). La proyección social en el Programa de Psicología de la Funlam: “para la gente y con la gente”. Poiésis, 1(28). https://doi.org/10.21501/16920945.1382
Rodríguez, K., & Valenzuela, M. (2016). Estudio de seguimiento a personas graduadas de postgrados de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas (FCSH) de la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Revista Educación 41(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17885
Sandia, C. (2016). Formación identitaria como eje articulador de permanencia y éxito académico de estudiantes de educación superior. Interações (Campo Grande), 17(3), 475-486. http://dx.doi.org/10.20435/1984-042X-2016-v.17-n.3(10)
Valencia Vargas, A., Lopera Londoño, M., Arango Alzate, C. M., & Segura Cardona, A. M. (2019). Impacto laboral, económico y social de los graduados de la Universidad CES; 2016. CES. Salud Pública, 8(2), 13–24 https://revistas.ces.edu.co/index.php/ces_salud_publica/article/view/4937
Vives, J. (2000). Identidad amigoniana en acción. Funlam. Recuperado de http://javives.es/libros/Pedagogia/Identidad_Amigoniana.pdf
Vives, J. (2015). Carisma y pedagogía. En III Congreso Nacional de Pedagogía Amigoniana. (pp. 83-95). Surgam https://redib.org/Record/oai_articulo1921332-pertinencia-y-actualidad-de-la-pedagog%C3%ADa-amigoniana
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.