The influence of teaching personality in foreign language learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4179

Keywords:

Academic achievement, Attention, English, Medellín, Personality development, Self-esteem, Selfconcept, Teaching personality

Abstract

Learning English as a foreign language is a current challenge for Spanish-speaking countries, locally for the city of Medellín. Thus, becoming one of the main educational goals of the globalized world. Among which, the influence of the teaching personality is involved in the student's self-concept and attention process, to favor or not this learning. The objective of this review is to describe the factors of teacher personality that influence the aforementioned concepts, to improve the English acquisition. Through the search of indexed articles collected from different databases, within the range of years 2015-2020, the results obtained indicate that the factors of the teacher's personality, such as openness to experience, kindness and extraversion have a positive impact on the development of the student's self-concept and therefore impact on their attention process. These results highlight the importance of strength teacher’s personality within the process of learning a second language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Zuluaga Grisales, Universidad Católica Luis Amigó

Especialista en neuropsicología infantil, licenciada en Inglés, Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia.

References

Ahmadi-Azad, S., Asadollahfam, H., & Zoghi, M. (2020). Effects of teacher’s personality traits on EFL learners’ foreign language enjoyment. System, 95, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102369

Ángel Rodríguez, N., García Hernández, G., García Fernández, T., & Mata Loy, J. (2020). Factores cognitivos y afectivos en la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Edumecentro, 12(2), 230-237. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1451/html_564

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Boletín virtual, 6(4), 91-98. https://doi.org/10.36260/rbr.v6i4.227

Bernabéu, E. (2017). La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. ReiDoCrea, 6(2), 16-23. https://www.ugr.es/~reidocrea/6-2-3.pdf

Betancourt, D., Romo, H., Habermann, M., Velasco, E., Sánchez, A. I., Axelrod, K., Sepúlveda, R., & González, A. (2019). Desarrollo positivo en jóvenes involucrados en voluntariado y su relación con las neuronas espejo. Revista Colombiana de Psicología, 28, 77-90. https://doi.org/10.15446/rcp.v28n2.72199

Bonilla Traña, M., & Díaz Larenas, C. (2018). La metacognición en el aprendizaje de una segunda lengua: estrategias, instrumentos y evaluación. Revista Educación, 42(2), 2215-2644. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25909

Cárdenas Ávila, N., López-Fernández, V., & Arias-Castro, C. (2018). Análisis de la relación entre creatividad, atención y rendimiento escolar en niños y niñas de más de 9 años en Colombia. Psicogente, 21(39), 75-87. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2823

Cecenarro, E. M., Rojas, M. E., & Cecenarro, N. C. (2017). Estrategias didácticas para elevar la autoestima y el autoconcepto de los alumnos de una segunda lengua. Revista Confluencias, 5(1), 28-39. http://editorial.unca.edu.ar/Publicacione%20on%20line/Confluencias/PDF/Vol%201/1-Educacion/4-estrategias%20-%20Cecenarro.pdf

Chávez-Zambano, M. X., Saltos-Vivas, M. A., & Saltos-Dueñas, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v3i3%20mon.707

Colombia Aprende. (s.f.). Programa Nacional de Bilingüismo. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/colombiabilingue/86689

Congreso de la República De Colombia (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Decreto 1973. (2015). Por medio del cual se reglamenta el Acuerdo 089 de 2013 que adopta las bases de la Política Pública de los Procesos de Enseñanza de Lenguas Extranjeras en la Ciudad de Medellín. Gaceta oficial. Año XXII. N. 4349. 24, diciembre, 2015. https://www.medellin.gov.co/normograma/docs/astrea/docs/d_alcamed_1973_2015.htm

Dzib-Moo, D. L. B., González García, G., & Hernández-Hernández, R. del C. (2017). El rol del profesor ante las dificultades de aprendizaje de los niños de la primaria Álvaro Obregón de la ranchería Medellín y Madero 2da. Perspectivas Docente, 62, 41-49. https://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/1866

EF Education First. (2020). EF English Proficiency Index. www.ef.com/epi

Feld, V. (2017). La obra de Juan E. Azcoaga. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 9(3), 1-6. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/364/227

Frenzel, AC, Becker-Kurz, B., Pekrun, R., Goetz, T. y Lüdtke, O. (2018). La transmisión de emociones en el aula revisada: un modelo de efectos recíprocos del disfrute del maestro y el alumno. Revista de psicología de la educación, 110 (5), 628–639. https://doi.org/10.1037/edu0000228

Goldberg, L. R. (1990). An alternative "description of personality": The Big-Five factor structure. Journal of Personality and Social Psychology, 59(6), 1216–1229. https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.6.1216

Herrera, L., Perandones, T. M., & Lledó, A. (2016). Eficacia docente y personalidad en profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y superior. En J. L. Castejón Costa (Coord.), Psicología y educación: presente y futuro (pp. 423-431). Asociación Científica de

Psicología y Educación (ACIPE). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6153982

Kadir, M. S., Seeshing, A., & Diallo, T. (2017). Simultaneous testing of four decades of academic self-concept models. Contemporary Educational Psychology, 51, 429-446. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.09.008

Labarrere, A. F. (2016). Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Summa Psicológica UST, 13(1), 45-56. https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.293

Luviano Caballero, M., Reyes Ocón, D. R., & Robles Reyes, R. G. (2016). Autoconcepto en niños de 7 años y la relación con su desempeño académico. PsicoEducativa: Reflexiones y Propuestas, 2(3), 54-59. https://psicoeducativa.edusol.info/index.php/rpsicoedu/article/view/25

Ministerio de Educación Nacional. (octubre-diciembre, 2005). Bases para una nación bilingüe y competitiva. Altablero, (37). https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-97498.html

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Programa Nacional de Bilingüismo. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-132560_recurso_pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf

Mirmán Flores, A., & García Jiménez, E. (2015). La influencia del contexto de alfabetización y el autoconcepto en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. En XVII Congreso Internacional de Educación Educativa. Investigar con y para la sociedad (Vol. 2, pp. 935-944). AIDIPE. https://idus.us.es/handle/11441/68972

Nghia, T. L. (2015). Vietnamese Students’ Perception of English Teacher Qualities: Implications for Teacher Professional Development. International Journal of Academic Research in Education and Review, 3(1), 7-19.

Quiroz Posada, R. E., & Díaz Monsalve, A. E. (2019). Quejas y expectativas de estudiantes de licenciatura en lenguas extranjeras frente a las clases de inglés: estudio de caso desde el análisis crítico del discurso. Colombian Applied Linguistics Journal, 21(2), 260-275. https://doi.org/10.14483/22487085.14065

Ríos, J., Herrera, I., Hernández, J., & Barragan, L. (2015). Evaluación de atención y concentración con NEUROPSI en alumnos de Medicina de la UJED, Campus Durango. Resultados preliminares. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 2(2), 287-291. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol2num2/Sistemas%20y%20Gestion%20Educativa%20Vol.%202%20Num.%202.pdf#page=161

Ros Morente, A., Filella, G., Ribes, R., & Pérez, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18.

Santos Álvarez, M. V., & Garrido Samaniego, M. J. (2015). Resultado del proceso educativo: el papel de los estilos de aprendizaje y la personalidad. Educación XX1, 18(2), 323-349. https://doi.org/10.5944/educxx1.14607

Sewasewa, D., & Schroedersb, U. (2019). The developmental interplay of academic self-concept and achievement within and across domains among primary school students. Contemporary Educational Psychology, 58, 204-212. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.03.009

Valero Molina, N., & Jiménez Fernández, G. (2015). Estudio exploratorio sobre dificultades en el aprendizaje de una segunda lengua: la opinión del profesorado. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 8(16), 3-12. https://doi.org/10.25115/ecp.v8i16.983

Waddington, J. (2019). Developing primary school students’ foreign language learner self-concept. System, 82, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.system.2019.02.012

Published

2021-11-30

How to Cite

Zuluaga Grisales, A. . (2021). The influence of teaching personality in foreign language learning. Poiésis, (41), 116–128. https://doi.org/10.21501/16920945.4179

Issue

Section

Colaboradores Nacionales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.