Family typologies, love and humanized upbringing: the challenge of family subjectivity.
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4128Keywords:
Family, Family typologies, Family therapy, Love, Society, Subjectivity, UpbringingAbstract
This article reports a reflection that links three main categories: family typologies, love and humanized upbringing, within the framework of family subjectivity, understood as a challenge and unfinished task. The methodology for the construction of this article of reflection not derived from research, included the critical reflections that, in triangulation with bibliographic sources, both authors made during the academic meetings carried out in the framework of the course Degree Work II of the Specialization in Family Therapy of the Catholic University Luis Amigó. The findings point to rethink humanized parenting linked to any family typology, since love is understood as a possible universal seal for it. It is concluded that the exercise of parenting must be imparted from the same criteria of love, listening, understanding, limits and security, regardless of the family typology in question, in order to mitigate, in addition, the imaginaries of a society that, in general and historical terms, has had the nuclear family as a model.
Downloads
References
Bosa, G., Bulla, H. y Córdoba, L. (2018). Pautas de crianza con amor y límites. (Trabajo de grado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá D.C. - Colombia.
Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2015). Tipologías de Familias en Colombia: Evolución 1993 – 2014 Documento de Trabajo No. 2016-1 https://observatoriodefamilia.dnp.gov.co/Documents/Documentos%20de%20trabaj o/D3-tipologias-evolucion_dic3-(1).pdf
Escobar Delgado, R. A. (2019). La familia como una nueva realidad plural multinetnica y multicultural en la sociedad y en el ordenamiento jurídico colombiano. Prolegómenos, 21(42), 195-218. https://doi.org/10.18359/prole.3366
Fromm, E. (1972). El arte de amar. Paidós.
Gallego, A. M. (2012). Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámica familiar y sus características. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(35), 326–345. Recuperado a partir de https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/364
Góngora, C. E. (2018). La Crianza. Boletín del Grupo de Puericultura de la Universidad de Antioquia p, 22(176).
Herrán, A. (2006). Los Estados de Conciencia: Análisis de un Constructo Clave para un Enfoque Transpersonal de la Didáctica y la Formación del Profesorado. Tendencias Pedagógicas (11), 103-154.
López, G. (2018) La imposibilidad del amor, La posibilidad del amar. Historia amorosa de un loco asesino. Fondo Editorial UPB.
López, G. (2020). El sistema de aprendizaje universal A.M.A.R. (aprendizaje mediado por afecto y realidad) y el método de los cinco unos (5-1´s). Una propuesta para nuevos tiempos afectivos, con antiguos principios renovados. Universidad Pontificia Bolivariana.
López, G. (2021). El cuidado del alma en la esclerosis múltiple o sobre el Amor- Amar en la relación terapéutica médico-paciente. (Libro en proceso de publicación por la Editorial de la Universidad El Bosque).
López, G., y Otros. (2021). Amor, empatía y conductas prosociales: su pertinencia, actualidad y necesidad. Una investigación interdisciplinaria. (Libro en proceso de publicación por el Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó).
Ortega y Gasset, J. (2006). Estudios sobre el amor. Madrid: EDAF.
Ramírez Bermúdez, D. M. (2015). La Crianza, una posibilidad para aprender de sí. VIREF Revista De Educación Física, 4(2), 50-68. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/24362
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.