Evaluation of the development in fluvial infrastructure for the logistical corridor of the magdalena river

Authors

  • Andrés Ignacio Zamudio Castro Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano
  • Giovanny Alexander Baquero Villamil Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano
  • Mateo Pachón Rincón Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano http://orcid.org/0000-0003-0737-4796

DOI:

https://doi.org/10.21501/21454086.2691

Keywords:

Fluvial mode, Logistics, Multimodal, Fluvial infrastructure, Magdalena river, Transport

Abstract

River development is one of the aspects that is in the public eye when talking about logistics development of the country. Unused for years, fluvial transport allows high load capacity, it is economical, its environmental impact is low and it has great capacity for multimodal integration. For all these reasons, this article presents an evaluation of the infrastructure development that the logistics corridor of Magdalena River has had in the last 18 years, beginning in 2000; it covers the proposals that have been made to encourage and strengthen the development of logistics operations carried out along the river. The methodological exercise involves a description of the investment in development and infrastructure made to the ports of the logistics corridor under study, among them Puerto Salgar in Cundinamarca department, and the exit of the tributary in Barranquilla’s port. It also includes the current situation of the operations made in the corridor, as well as in the corridors that are being studied by governmental entities with the purpose of being intervened in accordance with the restrictions that the tributary presents. After displaying the information regarding to infrastructure, a description of the investment plans, development and implementation of the plans will be presented. Finally, the conclusion will expose a general approach to the situation of the river that allows to begin taking into consideration some elements to help the development of the corridor in the future.

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Author Biography

Mateo Pachón Rincón, Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

Profesor asociado

Facultad de ingenieria y ciencias basicas

Institución Universitaria Politecnico Grancolombiano.

Ingeniero industrial, con habilidades y experiencia en logística, mejoramiento de procesos, desarrollo y formulación de proyectos, además conocimiento en optimización, modelado, calidad, simulación y gestión de la cadena de suministro. Experiencia amplia en investigación en proyectos relacionados con gestión logística en la universidad nacional, tesis de maestría implementando y validando mediante técnicas estadísticas un modelo basado en agentes para representar la cadena de suministro de un sector industrial,

Con capacidades y conocimientos en automatización industrial, gestión estratégica, producción, gestión empresarial, gestión financiera, conocimientos en diseño asistido por computador, seguridad industrial y experiencia en docencia universitaria impartiendo temáticas de organización y métodos, enfocando la actividad docente al análisis mediante el control estadístico, y su impacto en la calidad de los procesos y en el aumento de la productivida. 

 

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Published

2019-07-05

How to Cite

Zamudio Castro, A. I., Baquero Villamil, G. A., & Pachón Rincón, M. (2019). Evaluation of the development in fluvial infrastructure for the logistical corridor of the magdalena river. Lámpsakos, 1(21), 75–84. https://doi.org/10.21501/21454086.2691

Issue

Section

Articles of scientific and technological research