Bike Prototype for Sustainable Individual Urban Transportation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/21454086.2255

Keywords:

Urban Bikes, Energetic Sustainability, City Transportation.

Abstract

Nowadays inner-city transportation focuses the attention of local government policies among countries around the world, due to the exponential growth of vehicles with internal combustion engines (automobiles, motorcycles) during the XXI century. Nevertheless, adaptation of infrastructure that allow circulation of such transportation vehicles (avenues, streets, bridges, highways, etc) has been very limited. As a result, some proposals have arisen in order to promote citizen’s transportation optimization in the cities, including a better promotion of public transport, as well as encouragement of economic and sustainable ways of urban moving, for example bicycles. In this paper, authors show a case-of-study derived from a project containing both design, construction and commissioning of a bike prototype made up of environmental friendly materials, whose locomotion is based on the power combination of both human force and a motorized electric wheel, adaptable to different geographic conditions existing in the City of Medellín, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Jaime Correa-Henao, SEDIC S.A. Ingenieros Consultores

Doctor en Ingeniería Eléctrica

Álvaro Andrés Ramírez-Piñeros, Profesional Autónomo

Ingeniero Mecánico, Magister en Ing. Mecánica y Magister en Energías Renovables

References

D. Echeverri-Restrepo, A. Pareja-López, E.A. Meneses-Ramírez, Toxicidad in vitro del material particulado (MP) del área urbana de Medellín., Universidad CES, Medellín, 2017. http://hdl.handle.net/10946/4447 (consultado el 12 de diciembre de 2016).

M.V. Toro-Gómez, D.M. Quiceno-Rendón, Estimación de la demanda energética y de las emisiones vehiculares en el Valle de Aburrá durante el periodo 2000-2010, usando el modelo LEAP, Dyna. 82 (2015) 45–51. doi:10.15446/dyna.v82n189.41991.

AMVA, Plan Metrópoli 2008-2020, Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2008) 280. http://www.metropol.gov.co/Planeacion/DocumentosAreaPlanificada/Plan_Metropoli_2008_2020.pdf. [Consultado: 12-dic-2016] (consultado el 12 de diciembre de 2016).

Urna_Cristal, ¿Por qué Medellín es la ciudad más innovadora del mundo?, Urna de Cristal: Gobierno Visible. (2013). http://www.urnadecristal.gov.co/gestion-gobierno/por-qu-medell-n-es-ciudad-m-s-innovadora-mundo (consultado el 12 de diciembre de 2016).

D. Molano, ¿Por qué no un servicio de bicis públicas?, Revista_Semana. (2016). http://www.semana.com/opinion/articulo/diego-molano-bogota-ciudadanos-usan-bicicleta-como-transporte-publico/480627 (consultado el 9 de septiembre de 2016).

Área Metropolitana Valle de Aburrá, Encicla - Sistema de Bicicletas Públicas del Valle de Aburrá, Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2016). http://www.encicla.gov.co/.

Wikipedia, List of countries by vehicles per capita, Wikipedia. (2015) 1–7. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita (consultado el 12 de diciembre de 2016).

H. Gonzalo-Orden, A. Linares, L. Velasco, J.M. Díez, M. Rojo, Bikeways and Cycling Urban Mobility, Procedia - Social and Behavioral Sciences. 160 (2014) 567–576. doi:10.1016/j.sbspro.2014.12.170.

STTM, Plan Estratégico de la Bicicleta de Medellín, Secretaría de Transportes y Tránsito de Medellín. (2011) 69. http://documentosmovilidad.blogspot.com.co/2013/10/plan-estrategico-de-la-bicicleta-de.html.

L. Bertolini, F. Le Clercq, Urban development without more mobility by car? Lessons from Amsterdam, a multimodal urban region, Environment and Planning A. 35 (2003) 575–589. doi:10.1068/a3592.

J.P.L. Renne, Rural mobility and mode choice: Evidence from the 2001 National Household Travel Survey, Transportation. 32 (2005) 165–186. doi:10.1007/s11116-004-5508-3.

P. Midgley, Bicycle-Sharing Schemes: Enhancing Sustainable Mobility in Urban Areas, en: Commission on Sustainable Development, 2011: p. 24. http://www.un.org/esa/dsd/resources/res_pdfs/csd-19/Background-Paper8-P.Midgley-Bicycle.pdf.

P. Midgley, The Role of Smart Bike-sharing Systems in Urban Mobility, Journeys. 2 (2009) 23–31. http://www.ltaacademy.gov.sg/doc/IS02-p23 Bike-sharing.pdf.

J.C. García-Palomares, J. Gutiérrez, M. Latorre, Optimizing the location of stations in bike-sharing programs: A GIS approach, Applied Geography. 35 (2012) 235–246. doi:10.1016/j.apgeog.2012.07.002.

A. Kaltenbrunner, R. Meza, J. Grivolla, J. Codina, R. Banchs, Urban cycles and mobility patterns: Exploring and predicting trends in a bicycle-based public transport system, Pervasive and Mobile Computing. 6 (2010) 455–466. doi:10.1016/j.pmcj.2010.07.002.

D. Rojas-Rueda, A. de Nazelle, O. Teixidó, M.J. Nieuwenhuijsen, Replacing car trips by increasing bike and public transport in the greater Barcelona metropolitan area: A health impact assessment study, Environment International. 49 (2012) 100–109. doi:10.1016/j.envint.2012.08.009.

J.-R. Lin, T.-H. Yang, Strategic design of public bicycle sharing systems with service level constraints, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 47 (2011) 284–294. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.tre.2010.09.004.

Z. Liu, X. Jia, W. Cheng, Solving the Last Mile Problem: Ensure the Success of Public Bicycle System in Beijing, Procedia - Social and Behavioral Sciences. 43 (2012) 73–78. doi:10.1016/j.sbspro.2012.04.079.

Comisión_Europea, EU Policy on the Urban Environment, DFata & Publications. (2016). http://ec.europa.eu/environment/urban/index_en.htm (consultado el 8 de diciembre de 2016).

J. Larsen, Bike-Sharing Programs Hit the Streets in Over 500 Cities Worldwide, Earth Policy Institute. 25 (2013) 1. doi:10.1007/s13398-014-0173-7.2.

E. Fishman, S. Washington, N. Haworth, Bike share’s impact on car use: Evidence from the United States, Great Britain, and Australia, Transportation Research Part D: Transport and Environment. 31 (2014) 13–20. doi:10.1016/j.trd.2014.05.013.

J. Zhao, W. Deng, Y. Song, Ridership and effectiveness of bikesharing: The effects of urban features and system characteristics on daily use and turnover rate of public bikes in China, Transport Policy. 35 (2014) 253–264. doi:10.1016/j.tranpol.2014.06.008.

D. Hidalgo, C. Huizenga, Implementation of sustainable urban transport in Latin America, Research in Transportation Economics. 40 (2013) 66–77. doi:10.1016/j.retrec.2012.06.034.

SIEMENS, Ciudades Verdes Latinoamericanas, (2010) 51. https://www.siemens.com/press/pool/de/events/corporate/2010-11-lam/Study-Latin-American-Green-City-Index_spain.pdf.

R. Montezuma, The Transformation of Bogotá, Colombia, 1995-2000: Investigating In Citizenship and Urban Mobility, Global Urban Development. 1 (2005) 1–10. http://www.globalurban.org/Issue1PIMag05/Montezuma article.htm.

Alcaldía de Medellín, Alcaldía de Medellín: Cuenta con vos, Datos de la ciudad. (2016) 635p. https://www.medellin.gov.co/irj/portal/medellin?NavigationTarget=navurl://6488ef50a6787e1fdbc4e42e62a46a67.

Ruta_N, Ruta N: Innovación en Medellín, Ruta N: Centro de Innovación y Negocios. (2015). http://rutanmedellin.org/es.

MinTransporte, Resolución 160 de 2017: Por la cual se reglamenta el registro y la circulación de los vehículos automotores tipo ciclomotor, tricimoto y cuadriciclo y se dictan otras disposiciones, Colombia, 2017. http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=68085.

C. Álvarez, Lo que contamina una Bicicleta, Blogs El País Semanal. (2012). http://blogs.elpais.com/eco-lab/2012/03/lo-que-contamina-una-bicicleta.html (consultado el 2 de febrero de 2017).

J.G. Chunchi-Uguña, M.C. Espinoza-Gonzáles, Diseño y construcción del sistema de regeneración de energía y acumulación por supercondensadores para una bicicleta, Universidad del Azuay, 2015. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/4866.

G. Lemond, T.C. Book, T. Lemond, F. Stik, F. Kit, Competitive Cyclist Fit Calculator, Fit Calculator Tutorial. (2004) 2–6. http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp? (consultado el 10 de octubre de 2016).

C.A. Grajales-López, Administración científica de aprovechamientos forestales de guadua, Lámpsakos. 0 (2014) 62–70. www.funlam.edu.co/revistas/index.php/lampsakos/article/view/1341%0A.

J. Suárez-Gallardo, Marcos de Bicicleta en Bambú, Gallardo Bikes. (2012). http://www.gallardobikes.co. (consultado el 12 de diciembre de 2016).

P. Cohan, MIT-Designed Smart Wheel to Boost Bike Commuting, FORBES Contributions. (2014). http://www.forbes.com/sites/petercohan/2013/12/03/mit-designed-smart-wheel-to-boost-bike-commuting/#11f609865890.

D. Perry, Reinventing the Wheel, SolidSmack. (2014). http://www.solidsmack.com/design/reinventing-wheel-smart-wheel-vs-copenhagen-wheel-part-13/ (consultado el 1 de enero de 2017).

Copenhage_Wheel, Copenhage Wheel, Superpedestrian. (2016). https://superpedestrian.com/the-copenhagen-wheel (consultado el 9 de septiembre de 2016).

Electromaps, Catálogo de Bicicletas Eléctricas Urbanas, Electromaps. (2017). https://www.electromaps.com/bicicletas-electricas (consultado el 2 de febrero de 2017).

Hycore, Centinel Wheel Hycore, Hycore’s Centinel Wheel. (2016). http://hycore.com/product (consultado el 1 de enero de 2017).

FlyKly, FlyKly Smartwheel, Flykly Smart Move. (2016). http://www.flykly.com/en/smart-wheel.html (consultado el 10 de octubre de 2016).

C. Outram, C. Ratti, A. Biderman, The Copenhagen Wheel : An innovative electric bicycle system that harnesses the power of real-time information and crowd sourcing, Exhibition & Conf. on Ecologic Vehicles & Renewable Energies, 2010. (2010). http://senseable.mit.edu/papers/pdf/2010_Outram_et_al_EVER_conference.pdf.

Published

2017-01-17

How to Cite

Correa-Henao, G. J., & Ramírez-Piñeros, Álvaro A. (2017). Bike Prototype for Sustainable Individual Urban Transportation. Lámpsakos, 1(17), 40–51. https://doi.org/10.21501/21454086.2255

Issue

Section

Articles of scientific and technological research