Software Engineering Teaching: A State-of-Art Approach
DOI:
https://doi.org/10.21501/21454086.1338Keywords:
Technology Education, software engineering, recreational, educational strategies, requirement techniquesAbstract
This article presents an overview of state of the art teaching software engineering, with an approach to aspects of teaching strategies based on playful learning, emphasizing teaching requirements engineering. The text presents different gaming applications as teaching strategies: aimed at developing skills, collaborative workspaces, and support research and training of teachers, among others, and performed at the end, an analysis of the different strategies for recreational teaching inside a classroom.Downloads
References
M. Arias, “La ingeniería de requerimientos y su importancia en el desarrollo de proyectos de software.” InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 6 (10)., 2005.
E. Monsalve, V. Werneck, & J. Leite, “Evolución de un Juego Educacional de Ingeniería de Software a través de Técnicas de Elicitación de Requisitos,” in Proceedings of XIII Workshop on Requirements Engineering (WER’2010), Cuenca, Ecuador, 2010, pp. 12–23.
L. M. Montoya, “Definición de un método para el proceso de enseñanza de elicitación de requisitos, basado en lúdicas.,”, Tesis Magistral en Ingeniería de Software, Universidad de Medellín, Medellín (Colombia), 2013.
M. V Zelkowitz, A. C. Shaw, & J. D. Gannon, Principles of software engineering and design. Prentice-Hall Englewood Cliffs, 1979.
T. Gilb & S. Finzi, Principles of software engineering management, vol. 4. Addison-Wesley Reading, MA, 1988.
B. W. Boehm, “Software engineering economics,” IEEE Transactions on Pioneers and Their Contributions to Software Engineering, pp. 99–150, 2001,.
R. S. Pressman & W. S. Jawadekar, “Software engineering,” New York 1992, vol. McGraw-Hil, New York, NY (USA), ISBN:0070507902, 1987.
F. J. Zarazaga-Soria, M. I. Alonso-Galipienso, “La Ingeniería del Software en el currículo del Ingeniero en Informática,” Novática Rev. la Asoc. Técnicos Informática, N° 161, pp. 43–50, 2003.
R. S. Pressman, Ingeniería del Software: Un enfoque práctico, McGraw-Hil. Mikel Angoar, 1997.
R. S. Pressman, “Ingeniería del Software.” McGraw-Hill Interamericana-México. Disponible en: http://awl.com/cseng/otseries , 670p, 2006.
I. Sommerville, Ingeniería del software, Pearson Ed. Madrid: Pearson Educación S.A., 2005, pp. 1–677.
IEEE Computer Society Committee, IEEE Computer Society model program in computer science and engineering. IEEE Computer Society, 1983.
A. Geraci, F. Katki, L. McMonegal, B. Meyer, J. Lane, P. Wilson, J. Radatz, M. Yee, H. Porteous, & F. Springsteel, IEEE standard computer dictionary: Compilation of IEEE standard computer glossaries. IEEE Press, 1991.
I. Villanueva, J. Sánchez, & Ó. Pastor, “Elicitación de requisitos en sistemas de gestión orientados a procesos.,” in WER, 2005, pp. 38–49.
I. Sommerville & G. Kotonya, Requirements engineering: processes and techniques, Pearson Ed. John Wiley & Sons, Inc., 1998, Disponible en: http://books.google.com.co/books/about/Ingenier%C3
L. Jiang & A. Eberlein, “Selecting Requirements Engineering Techniques Based on Project Attributes--A Case Study,” 14th Annual IEEE International Conference and Workshops on the Engineering of Computer-Based Systems (ECBS’07), 2007, pp. 269–278.
K. Pohl, Requirements engineering: fundamentals, principles, and techniques. Springer Publishing Company, Incorporated, 2010.
A. M. Davis, Software requirements: objects, functions, and states, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ (USA), 1993. ISBN:0-13-805763-X
P. Loucopoulos & V. Karakostas, System requirements engineering. McGraw-Hill, Inc., 1995.
J. Beltrán Llera, “Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje,” Editor. Síntesis, SA Madrid, 1993.
J. Beltrán, Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Síntesis, Madrid (España), 1996.
J. M. Rodas, “Investigación sobre métodos de enseñanza-aprendizaje,” Boletín Electrónico. Univ. Rafael Landívar. Disponible en: http://www.academia.edu/1646623/INVESTIGACION_SOBRE_METODOS_DE_ENSENANZA-APRENDIZAJE
C. López, “‘Aprendizaje Organizacional,’” 2003. Disponible en: http://www.gestiopolis.com .
C. Monereo, M. Castelló, M. Clariana, M. Palma, & M. L. Pérez, “Estrategias de enseñanza y aprendizaje,” Editor. Grao, Barcelona, Vol 1, pp. 1–185, 1997.
P. C. Wankat & F. S. Oreovicz, Teaching engineering. McGraw-Hill New York, 1993.
L. A. Godoy, “Una revisión del programa de investigación sobre aprendizaje activo en un ambiente simulado desde la perspectiva de la educación en ingeniería,” LatinAmerican and Caribbean Journal on Engineering Education, vol. 3 (2), 2013.
R. Schank, “Aprendizaje Virtual: Un enfoque revolucionario para formar equipos de trabajo altamente capacitados.” México DF, McGraw-Hill, 1997.
R. C. Schank & C. Cleary, Engines for education. Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 1995, p. Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associate.
C.M. Zapata-Jaramillo, G. Awad-Aubad, “Requirements Game: Teaching Software Project Management,” CLEI Electronic Journal, vol. 10 (1), 2007.
C. M. Zapata-Jaramillo, S. M. Villegas, & F. Arango, “Reglas de consistencia entre modelos de requisitos de UN-Metodo,” Revista Universidad Eafit, Vol. 42 (141), pp. 40–59, 2012.
C. M. Zapata-Jaramillo, A. Gelbukh, F. Arango, A. Hernández, & J. L. Zechinelli, “UN-Lencep: Obtención automática de diagramas UML a partir de un lenguaje controlado,” Avances en la Ciencia de la Computación, pp. 254–259, 2006.
C. M. Zapata-Jaramillo & F. Arango, “Alineación entre metas organizacionales y elicitación de requisitos del software,” Dyna, vol. 143, pp. 101–110, 2004.
F. La Ruiz, “Enseñanza de la Ingeniería del Software en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior,” Ponencia en el II Congreso Español de Informática (CEDI), 2007, pp. 1–20.
R. Anaya, “Una visión de la enseñanza de la ingeniería de software como apoyo al mejoramiento de las empresas de software,” Revista Universidad Eafit, vol. 42 (141), pp. 60–76, 2012.
P. Marqués, “Metodología para la elaboración de software educativo,” Barcelona (España). Editor. Estel, 1995.
J. E. Labra-Gayo, D. Fernández-Lanvin, J. Calvo-Salvador, & A. Cernuda-del-Río, “Una experiencia de aprendizaje basado en proyectos utilizando herramientas colaborativas de desarrollo de software libre.” XII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Disponible en: http://di002.edv.uniovi.es/~labra/FTP/Papers/LabraJenui06.pdf ,2006.
I. Guitart, M. E. Rodríguez, J. Cabot, & M. Serra, “Elección del modelo de evaluación: caso práctico para asignaturas de ingeniería del software,” Actas las XII Jornadas Enseñanza Univ. Informática, Jenui, pp. 191–198, 2006. Disponible en: http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2006/prDef0035_96a3be3cf2.pdf
S. I. Mariño, M. V. López, & M. F. Golobisky, “Un software interactivo orientado a la enseñanza del Método de Programación por Camino Crítico,” VII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, 2001.
K. E. Kendall & J. E. Kendall, Análisis y diseño de sistemas, Prentice Hall & Pearson Educacion, México DF, 2005, 714p.
J. L. Whitten, V. M. Barlow & L. Bentley, Systems analysis and design methods. McGraw-Hill Professional, 1997.
D. Buckingham, “Educación en medios,” Alfabetización, Aprendizaje y Cultura, vol. 1, pp. 1–331, 2005.
S. W. M. Overmars & K. Poels, “Singlemedium-versus multimedia campaigns: exposure effects on implicit versus explicit memory, brand attitude and purchase intention,” Tijdschr. VOOR Commun., vol. 41 (2), 104p. 2013.
M. G. Díaz-Antón, M. Pérez, A. Grimmán, & L. Mendoza, “Propuesta de una metodología de desarrollo de software educativo bajo un enfoque de calidad sistémica,” Univ. Simón Bolívar, Caracas, Venez., vol. 1, 2006.
C. M. Zapata-Jaramillo & M. Duarte, “El juego de la consistencia: una estrategia didáctica para la Ingeniería de Software,” Revista Técnica Ingeniería de la Universidad del Zulia, Vol. 31 (1), pp. 1–10, 2008.
B. Boehm, “A view of 20th and 21st century software engineering,” in Proceedings of the 28th international conference on Software engineering, 2006, pp. 12–29.
R. E. Fairley, “Educational issues in software engineering,” in Proceedings of the 1978 annual conference, 1978, pp. 58–62.
G. González-Calderón, C. M. Zapata-Jaramillo & R. A. Manjarres-Betancur, "Un juego para la enseñanza de métodos de desarrollo de software" Undécima Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática: CISCI 2012 Sistemas, Cibernética E Informática. Memorias Volumen I, International Institute Of Informatics And Systemics , p.67 - 72 , 2012.
G. Taran, “Using games in software engineering education to teach risk management,” in Software Engineering Education & Training, 2007. CSEET’07. 20th Conference on, 2007, pp. 211–220.
R. Cano, D. Astrid, et al., “Una propuesta de juego no tecnológico para la enseñanza de puntos de vista en el desarrollo de software,” Tesis de Grado en Ingeniería de Sistemas, Universidad Nacional de Colombia, Medellín (Colombia), 2009.
Anónimo, “Origami,” 2013. Disponible en: http://en.origami-club.com/
M. Callejas-Cuervo, L. Y. Castillo-Estupiñán, & R. M. Fernández-Álvarez, “Heler: Una herramienta para la ingeniería de requisitos automatizada”, Entramado (ISSN 1900-3803), Vol. 6 (2), pp. 184-200, 2010
C. M. Zapata & N. Carmona, “Un modelo de diálogo para la educción de requisitos de software,” Dyna, vol. 164, pp. 209–219, 2010.
C. M. Zapata & G. Giraldo, “El juego del diálogo de educción de requisitos”, Revista de Avances en Sistemas e Informática, vol. 6 (1), pp. 105–113, 2009.
E. Monsalve, V. Werneck, & J. Leite, “Evolución de un Juego Educacional de Ingeniería de Software a través de Técnicas de Elicitación de Requisitos,” in Proceedings of XIII Workshop on Requirements Engineering (WER’2010), Cuenca, Ecuador, 2010, pp. 12–23.
E. Monsalve, V. Werneck, & J. Leite, “Evolución de un Juego Educacional de Ingeniería de Software a través de Técnicas de Elicitación de Requisitos,” Proceedings of XIII Workshop on Requirements Engineering (WER’2010), Cuenca, Ecuador, 2010, pp. 12–23.
M. S. Tabares, “UNA REVISIÓN DE MODELOS Y SEMÁNTICAS PARA LA TRAZABILIDAD DE REQUISITOS,” Revista EIA (ISSN 1794–1237), Número 6, p. 33–42, 2006.
A. Oliveros, J. A. Zuñiga, R. Wehbe, S. del V. Rojo, & F. Sardi, “Enseñanza de elicitación de requerimientos,” XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, 2012.
A. Bandura & D. C. McClelland, “Social learning theory,” Gen. Learn. Corp. Libr. Congr. Cat. Card Number 75-170398, vol. 1, 1977.
Á. M. C. González, P L. González, P M. Gómez, “‘Diseño y aplicación de juegos para la enseñanza de ingeniería de software a nivel de pregrado en la Universidad de Medellín,’” " WEEF 2013 - Innovación en Investig. y Educ. en Ing. factores claves para la Compet. Glob., 2013.
A. Baker, E. Oh Navarro, & A. Van Der Hoek, “An experimental card game for teaching software engineering processes,” Journal of System Software, vol. 75 (1), pp. 3–16, 2005.
C. M. Zapata & N. Carmona, “A Dialog Model For Software Requirements Elicitation,” DYNA, vol. 77 (164), pp. 209–219, 2010.
C. M. Zapata, G. G. Calderón, & D. Rivera, “PoV-game: puntos de vista mediante juegos,” Revista de Ingeniería Universidad de Medellín, vol. 11, no. 20, pp. 115–126, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In accordance with national and international copyrights, as well as publishing policies of "Fundación Universitaria Luis Amigó" and its Journal "Lámpsakos" (indexed with ISSN : 2145-4086), I (we ) hereby manifest:1. The desire to participate as writers and submit to the rules established by the magazine publishers.
2. The commitment not to withdraw the manuscript until the journal finishes the editing process of the ongoing issue.
3. That article is original and unpublished and has not been nominated or submitted together in another magazine; therefore, the rights of the article in evaluation have not been assigned in advance and they do not weigh any lien or limitation for use.
4. The absence of conflict of interest with commercial institution or association of any kind
5. The incorporation of the quotes and references from other authors, tending to avoid plagiarism. Accordingly, the author affirms that the paper being published do not violate copyright, intellectual property or privacy rights of third parties. Morover, if necessary there is a way of demonstrating the respective permits original copyright to the aspects or elements taken from other documents such as texts of more than 500 words, tables, graphs, among others. In the event of any claim or action by a third party regarding copyright on the article, the author (s) will assume full responsibility and come out in defense of the rights herein assigned. Therefore, for all purposes, the Journal "Lámpsakos" of the "Fundación Universitaria Luis Amigó" acts as a third party in good faith.
6. In the event of the publication of the article, the authors free of charge and on an exclusive basis the integrity of the economic rights and the right to print, reprint and reproduction in any form and medium, without any limitation as to territory is concerned, in favor of the Journal "Lámpsakos" of the "Fundación Universitaria Luis Amigó".