Bases for a research line in the International Business program at Universidad Católica Luis Amigó

Authors

  • Carlos Eduardo Sáenz Castillo Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/2500-669X.2928

Keywords:

International commerce, Export/import, International treaty, Internationalization, Research line.

Abstract

This article pretends to establish the issues to be considered in the International Business program’ research line at Universidad Católica Luis Amigó. With this idea, and based on the guidelines of the proposal EI2022 by the Research Direction and the International Business program, an analysis of the current problem of Colombian small and medium-size companies internationalization was carried out to then propose an update of the topics to be considered, establish their objectives of these research processes and define the aims of future investigations. The main problems found by this revision center their attention of the research line in six critical points of the internationalization process: low diversification of export offer, high concentration of export markets, low use of commercial agreements, low participation of small and mediumsize companies in the export sector, little knowledge of the internationalization process and logistic inefficiencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Sáenz Castillo, Universidad Católica Luis Amigó

Antioquia, Medellín

References

ANALDEX. (2016). Índice de desempeño logístico 2016. Bogotá: ANALDEX. Recuperado de http://www.analdex.org/wp-content/uploads/2016/02/2016-07-11-ndice-de-Desempeo-Logstico-2016-Banco-Mundial.pdf

Banco mundial. (28 de junio de 2016). Connecting to Compete 2016: Trade Logistics in the Global Economy. Recuperado de http://www.worldbank.org/en/news/feature/2016/06/28/connecting-to-compete-2016-trade-logistics-in-the-global-economy

Banco mundial. (2016). Doing Business 2016. Recuperado de http://espanol.doingbusiness.org/reports/global-reports/doing-business-2016

Bloomberg. (2017). Bloomberg energy. Recuperado de www.bloomberg.com

Chacín, M., y Briceño, M. (2001). Cómo generar líneas de investigación (2ª Ed). Caracas: UNESR.

Confecámaras. (2016). Perfil y sofisticación de las empresas exportadoras colombianas. Recuperado de http://confecamaras.org.co/phocadownload/Cuadernos_de_analisis_economico/Cuaderno_de_An%D0%B0lisis_Economico_N_10.pdf

DANE. (2017). Exportaciones. Recuperado de http://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/comercio-internacional/exportaciones

García, J., Collazos, M. M., López, D. C., y Montes, E. (15 de 09 de 2017). Los Costos de Comerciar en Colombia – Resultados de la Encuesta de Comercio Exterior del Banco de la República. Borradores de Economía, (1015), 1-55. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/es/borrador-1015

Giordano, C. (2017). Líneas de investigación. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar: http://perio.unlp.edu.ar/iicom/content/l%C3%ADneas-de-investigaci%C3%B3n

Procolombia. (2016). Informe de gestión 2010-2015. Bogotá.

Procolombia. (2016). Infraestructura logística y transporte de carga en Colombia. Colombia: Ministerio de Industria y Comercio. Recuperado de http://www.colombiatrade.com.co/sites/default/files/presentacion_logistica_de_colombia_2016.pdf

Programa de Negocios Internacionales. (2014). Proyecto educativo del programa (PEP). Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.

Rectoría y Vicerrectoría de Investigaciones. (2012). Estrategia en investigación 2002 (EI2022). Medellín: Fondo Editorial Fundación Universitaria Luis Amigó.

Published

2018-12-12

How to Cite

Sáenz Castillo, C. E. (2018). Bases for a research line in the International Business program at Universidad Católica Luis Amigó. Science of Human Action, 3(2), 340–358. https://doi.org/10.21501/2500-669X.2928

Issue

Section

Sociedad, Empresa e Innovación