The exercise of power from the evaluation: a field of inquiry for the evolution of the colombian university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/25907565.3256

Abstract

Historically, the classic space of formation (the classroom) has been exposed to the learning of content through the use of daily semantic memory, prevailing then the traditional learning about meaningful learning (De Posada, 2002, p. 101), the reflection in relation to these contents has been practically null due to obstacles, such as the use of simplistic methods by the teacher for the learning of concepts with a higher complexity rank and also the apathy from students to engage with the autonomous development of knowledge, a situation that finds an explanation for the addiction from the student to his/her previous ideas, the lack of motivation and positive attitude and the lack on empathy between the student and the teacher (p. 102).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlon David García Jiménez, Universidad Católica Luis Amigó

Medellín-Antioquia

References

Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico (Vigesimotercera ed.). (J. Babini, Trad.). México: Siglo XXI.

Bourke, T., Ryan, M., & Lloyd, M. (2016). The discursive positioning of graduating teachers in accreditation of teacher education programs. Teaching and Teacher Education, 53, 1-9. DOI: 10.1016/j.tate.2015.09.009

Chi-Jung, T., & Chuan-Ta, C. (2012). Teaching culture in Taiwan’s EFL classroom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1843–1846. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.910

Deleuze, G. (2013). El saber. Curso sobre Foucault. (P. Ires, & S. Puente, Trads.). Buenos Aires, Argentina: Cactus.

De Posada, J. M. (2002). Memoria, cambio conceptual y aprendizaje de las ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 01(2), 92-113. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1_2_4.pdf

Foucault, M. (1996). La verdad y las formas jurídicas. Barcelona, España: Gidesa.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. (H. Pons, Trad.). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Giuria, P., Munari, F., Scandura, A., & Toschi, L. (2018). The strategic orientation of universities in knowledge transfer activities. Technological Forecasting & Social Change, 138, 261-278. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.030

Hernández Méndez, G., y Reyes Cruz, M. D. (2011). Los alumnos: adversarios en las relaciones de poder dentro del aula. Perfiles educativos, 33(133), 162-173. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000300010

Ottena, S., Bleiler-Baxterb, S., & Engledowl, C. (2017). Authority and whole-class proving in high school geometry: The case of Ms. Finley. Journal of Mathematical Behavior, (46), 112–127. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2017.04.002

Padilla Carmona, M. T., Gil Flores, J., Rodríguez Santero, J., Torres Gordillo, J. J., y Clares López, J. (2010). Evaluando el sistema de evaluación del aprendizaje universitario: análisis documental aplicado al caso de la Universidad de Sevilla. Revista Iberoamericana de Educación, 53(3), 2-14. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/23138

Ramos-Vidal, I. (2016). Popularidad y relaciones entre iguales en el aula: un estudio prospectivo. Psicología Educativa 22(2), 113–124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.12.001

Sánchez García, A. G. (2005). La relación maestro-alumno: ejercicio del poder y saber en el aula universitaria. Educación y Desarrollo 4, 21-27. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/4/004_Sanchez.pdf

Torres, M. F., y Cárdenas, E. J. (2010). ¿Qué y cómo se ha investigado sobre la evaluación de los aprendizajes en los últimos cinco años? Estado del arte de las investigaciones (2005 – 2010). Enunciación, 15(1), 141-156. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.3109

Yee, S., Boyle, J., Yi-Yin, K., & Bleiler-Baxter, S. (2018). Effects of constructing, critiquing, and revising arguments within university classrooms. Journal of Mathematical Behavior, 49, 145-162. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2017.11.009

Published

2019-06-10

How to Cite

García Jiménez, M. D. (2019). The exercise of power from the evaluation: a field of inquiry for the evolution of the colombian university. Revista Universidad Católica Luis Amigó, (3), 17–30. https://doi.org/10.21501/25907565.3256

Issue

Section

Editorial