The artistic relation between image and reality in the Colombian film industry

Authors

  • Yulieth Estefanía Ruiz Pulgarin Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/25007858.3129

Keywords:

Colombian film industry, art, cinematographic image, reproduction of reality, thinking.

Abstract

This paper, from a philosophical perspective, aims to reflect and analyze on the artistic relationship between image and reality in the Colombian film industry. In order to reach such purpose, there is an overall description of the artistic value of cinematographic picture, which establishes the theoretical framework for the analysis of some films under regarding the relationship between image and reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yulieth Estefanía Ruiz Pulgarin, Universidad Católica Luis Amigó

Medellín, Antioquia

References

Álvarez, L. A. (1988). Páginas de cine. Medellín: Universidad de Antioquia.

Arbeláez, C. C. (director). (2010). Los colores de la montaña [Cinta cinematográfica]. Colombia: El BusProducciones.

Arnheim, R. (1986). El cine como arte. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Bayer, R. (1965). Historia de la estética. México, D.F: Fondo de Cultura Económica.

Castellanos, G. (2014). Cinematografía en Colombia: tras las huellas de una industria. Bogotá: Icono.Proimágenes Colombia

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (1986). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.

Martin, M. (2002). El lenguaje del cine. Barcelona: Gedisa.

Martínez, M. P. (11 de noviembre de 2012). Cine colombiano: crece en la impopularidad. El espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/cultura/cine-colombia-crece-impopularidad-articulo-386516#ancla_opiniones

Mendoza, R. (director) (2010). La sociedad del semáforo [Cinta cinematográfica]. Colombia: CoproducciónColombia-Alemania-España-Francia y Dia-Fragma Fábrica de películas.

Norden, F. (productor y director). (1984). Cóndores no entierran todos los días [Cinta cinematográfica].Colombia: Procinor.

Osorio, J. (director). (1991). Confesión a Laura [Cinta cinematográfica]. Colombia: Méliès Producciones /

Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC) /TVE.

Rincón, M. (productor). Hendrix Hinestroza, Jhonny. (productor y director). (2012). Chocó [Cinta cinematográfica]. Colombia: Antorcha Films.

Zuluaga, P. A. (2013). Cine colombiano: cánones y discursos dominantes. Bogotá: Idartes.

Published

2019-02-21

How to Cite

Ruiz Pulgarin, Y. E. (2019). The artistic relation between image and reality in the Colombian film industry. JSR Funlam Journal of Students’ Research, (3), 31–42. https://doi.org/10.21501/25007858.3129

Issue

Section

Artículos de Investigación y revisión