«The Poverty of Psychoanalysis». A reply to contemporary psychoanalytic research

Authors

  • Tonatiuh Gallardo Núñez Universidad Autónoma de la Ciudad de México image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.5067

Keywords:

Criticism, Epistemology, Music, Psychoanalysis, Research, Science

Abstract

In this paper, I analyse two recent psychoanalytic publications and draw some
methodological flaws that not only denigrate the field of psychoanalysis, but also allow us to glimpse how inherited dogmas and unjustified oversights end up banishing psychoanalytic production from the field of scientific knowledge (a fundamental matter for Freud). To address this problem, I shed light upon two simple academic practices that would allow us to get back on track and that, despite being obvious and perhaps cumbersome, have ended up being disregarded. Rigor and order in reasoning, although tedious and demanding, allow us to focus our epistemic efforts towards the advancement of knowledge. Although psychoanalytic research differs from other scientific disciplines in terms of its method and object, the form persists. Streams of
associations, despite attempts to chain them poetically, do not distance themselves from delirium; on the contrary, they make straying their goal. I conclude by mentioning two other recent psychoanalytic publications that exemplify some ways of correctly conducting scientific research in the psychoanalytic field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. (1986). Thesis on the Philosophy of History. In H. Arendt (Ed.), Illuminations (pp. 253-267). Schocken Books.

Berlin, I. (2013). The Roots of Romanticism: Second Edition (H. Hardy, Ed.). Princeton University Press.

Bonds, M. E. (2006). Music as thought: listening to the symphony in the age of Beethoven. Princeton University Press.

Campbell, S. H. (2022). Viajar con Freud: Orvieto y la Intervención del Psicoanálisis. Ed. Brujas & Ed. Cero Impacto.

Cheshire, N. M. (1996). The Empire of the Ear: Freud's Problem with Music. International Journal of Psychoanalysis, 77, 1127-1168. https://pep-web.org/search/document/IJP.077.1127A

Dahlhaus, C. (1989). Nineteenth-century music. University of California Press.

Feder, S., Karmel, R. L., & Pollock, G. H. (Eds.). (1990). Psychoanalytic explorations in music. International Universities Press.

Feder, S., Karmel, R. L., & Pollock, G. H. (Eds.). (1993). Psychoanalytic Explorations in Music: Second Series. International Universitos Press.

Fernández Caraballo, A. M. (2015, diciembre). Relaciones entre música y psicoanálisis: escucha y escritura de casos. Fermentario, 9(2), 1-13. http://www.fermentario.fhuce.edu.uy/index.php/fermentario/article/view/211

Ferrer, R. (2016, julio). Psicoanálisis y música. Una sinfonía inacabada. Temas de Psicoanálisis, 12, 1-14. https://www.temasdepsicoanalisis.org/2016/07/15/psicoanalisis-y-musica-una-sinfonia-inacabada-2/

Fink, K. J. (1991). Goethe's history of science. Cambridge University Press.

Freud, S. (2006a). La interpretación de los sueños (primera parte) (J. L. Etcheverry, Trad.). En Obras completas (Vol. IV, pp. 17-343). Amorrortu. (Obra original publicada en 1900).

Freud, S. (2006b). El Moisés de Miguel Ángel (J. L. Etcheverry, Trad.). En Obras completas (Vol. XIII, pp. 213-242). Amorrortu. (Obra original publicada en 1914).

Freud, S. (2006c). ¿Debe enseñarse el psicoanálisis en la universidad? (J. L. Etcheverry, Trad.). En Obras Completas (Vol. XVII, pp. 165-171). Amorrortu. (Obra original publicada en 1919 [1918]).

Freud, S. (2006d). Josef Popper-Lynkeus y la teoría del sueño (J. L. Etcheverry, Trad.). En Obras Completas (Vol. XIX, pp. 279-283). Amorrortu. (Obra original publicada en 1923).

Freud, S. (2006e). Presentación autobiográfica (J. L. Etcheverry, Trad.). En Obras Completas (Vol. XX, pp. 1-70). Amorrortu. (Obra original publicada en 1925 [1924]).

Freud, S. (2022). Las neuropsicosis de defensa y otros ensayos: manuscritos inéditos y versiones publicadas (J. C. Cosentino & L. F. Klimkiewicz, Eds.; S. Goldmann, Trans.). Mármol/Izquierdo.

Gallardo Núñez, T. (2022). Vlady y La Capilla Freudiana I: Notas sobre lo inconsciente en el arte. Gradiva, XI(2), 82-95. https://gradiva.cl/vlady-y-la-capilla-freudiana-i-notas-sobre-lo-inconsciente-en-el-arte/

Goethe, J. W. v. (1901). Conversations with Eckermann. M. Walter Dunne. (Obra original publicada en 1836).

Goethe, J. W. v. (2003). Máximas y Reflexiones. En Obras Completas (Tomo VII, pp. 247-373). Aguilar. (Obra original publicada en 1833).

Goethe, J. W. v., & Sánchez Meca, D. (2007). Teoría de la naturaleza (D. Sánchez Meca, Ed.; D. Sánchez Meca, Trans.). Tecnos.

Graf, M. (1910). Die innere Werkstatt des Musikers. F. Enke.

Graf, M. (1947). From Beethoven to Shostakovich: The psychology of the composing process. Philosophical Library.

Heine, H. (2016a). Sobre la historia de la religión y la filosofía alemana. En Ensayos (pp. 5-142). Akal. (Obra original publicada en 1834).

Heine, H. (2016b). La escuela romántica. En Ensayos (pp. 143-300). Akal. (Obra original publicada en 1835 [1833]).

Hoffmann, E. T. A. (1989). E. T. A. Hoffmann's Musical Writings: Kreisleriana; The Poet and the Composer; Music Criticism (D. Charlton, Ed.). Cambridge University Press.

Isakower, O. (1939). On the Exceptional Position of the Auditory Sphere. International Journal of Psycho-Analysis, 20, 340-348. https://pep-web.org/search/document/REVAPA.003.0367B?page=P0367

Jiménez, J. (2020). El Canto del Cisne: entre partituras, psicoanálisis y música. Foro del Campo Lacaniano de México.

Lakatos, I. (2010). La falsación y la metodología de los programas de investigación científica. En Escritos Filosóficos 1: La metodología de los programas de investigación científica (pp. 17-133). Alianza.

Lakatos, I. (2011). Historia de la ciencia y sus reconstrucciones racionales. En Historia de la ciencia y sus reconstrucciones racionales. Simposio con la participación de Herbert Feigl, Richard J. Hall, Noretta Koertge, Thomas S. Kuhn (pp. 9-77). Tecnos

Marx, K. (2013). El dieciocho Brumario de Luis Bonaparte. El Caballito. (Obra original publicada en 1852).

Picún, O., & Fernández Caraballo, A. M. (2019, enero-abril). Modos de escucha en música y en psicoanálisis. Káñina, 43(1), 9-24. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362019000100009

Reik, T. (2014). Surprise and the Psycho-Analyst. On the Conjecture and Comprehension of Unconscious Processes. Routledge. (Obra original publicada en 1936).

Reik, T. (1998). Listening with the third ear. The inner experience of a psychoanalyst. Farrar, Straus and Giroux. (Obra original publicada en 1948).

Reik, T. (1960). The haunting melody. Psychoanalytic experiences in life and music. Grove Press. (Obra original publicada en 1953).

Sterba, R. F. (1965, Spring/Summer). Psychoanalysis and Music. American Imago, 22(1/2), 96-111. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/26302291

Strachey, J. (2006). Nota Introductoria a "Premio Goethe (1930)". En Sigmund Freud, Obras Completas (Vol. XXI, pp. 205-206). Amorrortu.

Stravinsky, I. (1947). Poetics of Music. In the form of six lessons. Harvard University Press.

Todorov, T. (2020). Goya. A la sombra de las luces. Galaxia Gutenberg.

Turnbull, H. (1959). The correspondence of Isaac Newton (Vol I, 1661-1675). Cambridge University Press.

Vallejo, F. (2007). La puta de Babilonia. Planeta.

Vallejo, M. (2023). El primer discípulo de Freud que hizo todo bien (y fracasó en el intento). Seguido de una traducción de 'Acerca de las causas sexuales de la neurastenia y la neurosis de angustia' (Felix Gattel, 1898). Arrebol.

Wagner, R. (2014). Richard Wagner’s Beethoven (1870). A New Translation. The Boydell Press. (Obra original publicada en 1870).

Published

2024-11-07

How to Cite

Gallardo Núñez, T. . (2024). «The Poverty of Psychoanalysis». A reply to contemporary psychoanalytic research. Poiésis, (47), 39–56. https://doi.org/10.21501/16920945.5067

Issue

Section

Colaboradores Internacionales