Psychology and Psychosocial

Understanding in Context

Authors

  • Liliana Osorio Tamayo
  • Edison Francisco Viveros Chavarría Universidad Católica Luis Amigó
  • Angela Maritza Lopera Jaramillo Universidad Católica Luis Amigó
  • Heidi Pulido Universidad Católica Luis Amigó
  • Katy Millán Universidad Católica Luis Amigó
  • David Ignacio Molina Velásquez Universidad Católica Luis Amigó
  • Elizabet Ruiz Zuluaga Universidad Católica Luis Amigó
  • Sandra Isabel Mejía Zapata Universidad Católica Luis Amigó
  • Anyerson Stiths Gómez Tabares

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4893

Keywords:

psychosocial, context, transdisciplinary, intervention, social welfare

Abstract

This paper contains the reflections made by the Psychology Program of the Universidad Católica Luis Amigó in support of some psychosocial positions that served as a basis for the preparation and execution of the 8th International Congress of Psychology of the FIUC: Psychology and the Psychosocial: Understandings in Context. The first part develops a reflection on the name of the Congress, starting from the concepts of context and psychosocial. The second part presents the argumentation of some general lines from which the establishment of conversations between universities, professors and participants was initially proposed. Finally, the problems are developed from which the need for a psychosocial attitude is questioned and supported, which pushes the traditional knowledge of psychology to its limits, recognizing the needs that arise from the training carried out in universities, because the response of professionals to the problems and conditions of the contexts is urgent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Osorio Tamayo

Maestría en Intervenciones psicosociales, Universidad Católica Luis Amigó, Docente Universidad Católica Luis Amigó

Edison Francisco Viveros Chavarría, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación, CINDE Universidad de Manizales. Docente Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia

Angela Maritza Lopera Jaramillo, Universidad Católica Luis Amigó

Maestría en psicología, Universidad San Buenaventura. Docente investigadora Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia

Heidi Pulido, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en desarrollo, Universidad Pontifica Bolivariana. Docente investigadora Facultad de Ciencias Sociales, salud y Bienestar. Universidad Católica Luis Amigó, Medellín- Colombia

Katy Millán, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Estudios Socioespaciales, Universidad de Antioquia. Docente investigadora de la Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia.

David Ignacio Molina Velásquez, Universidad Católica Luis Amigó

Maestría en psicología y salud mental. Docente investigador Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia

Elizabet Ruiz Zuluaga, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Psicología y salud mental UPB. Docente Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia

Sandra Isabel Mejía Zapata, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Intervenciones Psicosociales. Docente Facultad de Ciencias Sociales, Salud y Bienestar, Universidad Católica Luis Amigó.

References

Arango, C., Campo, D. & Delgado, M. (2019). La construcción del campo disciplinar. En: La Psicología Comunitaria en Colombia. Caminando hacia una sociedad participativa (pp. 129-196). Programa Editorial Universidad del Valle.

Aya, S., & Laverde, D. (2016). Comprensión de perspectivas psicosociales en Colombia. Revista Diversitas Perspectivas en Psicología, 12(2), 201-216. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3244

Barrero, E. (2017). La psicología como engaño. ¿Adaptar o subvertir? Ediciones Cátedra Libre Martín Baró.

Barrero, E. (2020) Implicación y acompañamiento psicosocial desde una clínica de la subversión psicoplítica. En: Clínica Psicopolítica. Aportes para la construcción de una psicología de la subversión en tiempos de horror neoliberal (pp. 219-240). Ediciones Cátedra Libre

Blummer, H. (1982). Interaccionismo simbólico: Perspectivas y método. Hora.

Bokser, J. (2002). Ciudadanía, procesos de globalización y democracia. En: J. Bokser, N. Thede, D. Zovatto, V. Alarcón Olguín, & H. Tejera Gaona (Eds.), Democracia y formación ciudadana (pp. 13-52). Instituto Electoral del Distrito Federal.

Cortina, A. (2008). Ciudadanía: verdadera levadura de transformación social. En N. Guzmán. (comp.), Sociedad, desarrollo y ciudadanía en México. Limusa.

Díaz, A., & Díaz, J. S. (2015). Qué es lo psicosocial. Ocho pistas para reflexiones e intervenciones psicosociales. En A. Díaz & E. Moncayo (Ed.). Psicología social crítica e intervención psicosocial, reflexiones y experiencias de investigación (pp. 59-66). Editorial Bonaventuriana.

Echeverría, B. (1989). ¿La filosofía solo existe en occidente? Palabra Suelta

Fernández, P. (2009). Lo psicosocial. El alma pública revista desdisciplinada de psicología social, 2(4), 43-50. https://0201.nccdn.net/1_2/000/000/10e/15e/4-AP-completa.pdf

Jaramillo, F. & Cárdenas, L. (2021). Características de la intervención psicosocial en el Programa de Desarrollo y Paz del Magdalena Medio como escenario de construcción de paz en Colombia. Ánfora, 28(50), 133-158.

Montero M., & Díaz N. V. (2007) Latin American Community Psychology: Development, Implications, and Challenges Within a Social Change Agenda. In S. M. Reich., M. Riemer., I. Prilleltensky & M. Montero. (eds) International Community Psychology (pp. 63–98). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-49500-2_4

Moreno, M. A., & Díaz, M. E. (2015). Posturas en la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado en Colombia. Agora USB, 16(1), 193-213. https://doi.org/10.21500/16578031.2172

Rose, N. (2019). La invención del sí mismo. (N. Bornhauster, & F. Venezuela, Trads.) Pólvora Editorial.

Sen, A. (2000) Desarrollo y libertad. Planeta.

Stenner, P. (2015). A Transdisciplinary Psychosocial Approach. In The Wiley Handbook of Theoretical and Philosophical Psychology (pp. 308–323). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118748213.ch20

Taylor, S., & McAvoy, J. (2015). Researching the psychosocial: An introduction. Qualitative Research in Psychology, 12(1), 1–7. https://doi.org/10.1080/14780887.2014.958043

Villa, J. (2012). La acción y el enfoque psicosocial de la intervención en contextos sociales: ¿podemos pasar de la moda a la precisión teórica, epistemológica y metodológica? Revista El Ágora, 12(2), 349-365.

Published

2025-07-22

How to Cite

Osorio Tamayo, L., Viveros Chavarría, E. F. ., Lopera Jaramillo, A. M. ., Pulido, H. ., Millán, K. ., Molina Velásquez, D. I. ., Ruiz Zuluaga, E. ., Mejía Zapata, S. I. ., & Gómez Tabares, A. S. . (2025). Psychology and Psychosocial: Understanding in Context. Poiésis, (48), 110–127. https://doi.org/10.21501/16920945.4893

Issue

Section

Colaboradores Locales