Internal and external family dynamics of young people from the Urabá Antioquia Subregion – Colombia
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4816Keywords:
Colombia, Family, Social change, Social policy, Youth malaiseAbstract
The article analyzes factors of internal and external family dynamics that affect the behavior of young Colombians, natives of the Urabá Antioquia Subregion. The tracking of information included theoretical sources of support extracted from specialized databases on the subject. The main finding was that factors inherent to the internal family dynamics, when inadequately managed by parents, including authoritarian and violent practices, unclear rules and boundaries, as well as marked parental absenteeism, generate detriment. in youth behavior, an aspect that can lead to delinquent and violent practices. For their part, external social, political and economic dynamics generate an impact on the youth population, with benefits, when they help to energize their life projects, or to the detriment, when they are harmful to the development of these interests. The study provides elements conducive to improving actions in youth public policies, which contribute to the well-being of young people and their families in this subregion of the country and other Colombian departments with similar problems.
Downloads
References
Agudelo, M. (2005). Descripción de la dinámica interna en familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del Municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de Prevención Temprana de la Agresión. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(1), 157-179. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2005000100007
Amaris, M. (2004). Relaciones familiares en familias desplazadas por la violencia ubicadas en la cangrejera. Psicología del Caribe, 14, 91-124. https://www.redalyc.org/pdf/213/21301405.pdf
Ardila, S & González, M. (2020). Comportamiento Suicida: Subjetividades en la dinámica interna familiar. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia. 12(1). 82-101. http://revlatinofamilia.ucaldas.edu.co/downloads/Rlef12(1)_6.pdf
Bedoya Cardona, L; Herrera Rivera, O; L; Alviar, M. (2019). Crianza contemporánea: formas de acompañamiento, significados y comprensiones desde las realidades familiares. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 57, 40-59. DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a4
Bosch, J. (2017). La relación entre política de vivienda de emancipación residencial de la juventud europea. Papers, 102 (1), 107-141, https://doi.org/10.5565/rev/papers.2238
Congreso de Colombia. (abril 29 de 2013). Ley Estatutaria 1622 de 2013. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=52971
ESPAI ICSI (2022). Psicología Adolescentes y Jóvenes. http://www.espaiicsi.com/index.php?r=site/especialitats/i/es/id/2
Gallego, A. (2012). Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámica familiar y sus características. Revista virtual Universidad Católica del Norte. (31). 326-345. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194224362017.pdf
Gobernación de Antioquia (2016). Plan de Desarrollo 2016-2019.https://mujeresantioquia.gov.co/sites/default/files/observatorio/diseno-observatorio/documentoobservatorio20162019.pdf
Hernández, B. & Palacio L. (2016). Caracterización de las familias de adolescentes consumidores de Sustancias Psicoactivas de la Clínica Vive en la ciudad de Villavicencio. [Trabajo de Grado. Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/4447/1/2017_caracterizacion_familias_adolescentes.pdf
Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill
Lorenzo, P. (2001). Principales Teorías sobre el Conflicto Social. Revista de Historia. 15. 237-254. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/9560/1/0213-375X_15_237.pdf
Madrid Salud, (s.f). Normas y límites - Guía para familias. 1-14. https://www.madrid.es/UnidadesDescentralizadas/Salud/Publicaciones%20Propias%20Madrid%20salud/Publicaciones%20Propias%20ISP%20e%20IA/PublicacionesAdicciones/ficheros/NormasyLimites.pdf
Minuchin, S. & Fishman, H. (1985). Técnicas de terapia familiar. Ediciones
Moreno Carmona, N. (2009). ¿Jóvenes en conflicto o crisis de adultos? Poiésis, 17, 1-9. http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/192/181
Mosquera, R. (2019). Jóvenes en conflicto, sus subjetividades y relación con los estudiantes de la institución educativa San José Obrero del Municipio de Apartadó. (Tesis de Maestría). Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10672/1/UVDTM.PDC_MosqueraRam%C3%B3npdf
Navarrete, L & Ossa, C. (2013). Estilos parentales y calidad de vida familiar en adolescentes con conductas disruptivas. Ciencias psicológicas, 7(1), 47-56. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212013000100005
Observatorio del Bienestar de la Niñez. (2015). Adolescentes, Jóvenes y Delitos: Elementos para la comprensión de la delincuencia juvenil en Colombia. https://www.icbf.gov.co/programas-y-estrategias/observatorio-del-bienestar-de-la-ninez/adolescentes-jovenes-y-delitos
Oliva, E. & Villa, V. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20. http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/v10n1a02.pdf
Papalia, D. & Martorell, G. (2017). Desarrollo Humano. Mc Graw Hill
Polanco, F. (2016). El concepto de conducta en psicología: un análisis socio-histórico-cultural. Interacciones, 2(1). 43-51. https://www.researchgate.net/publication/313351031_El_concepto_de_conducta_en_psicologia_un_analisis_socio-historico-cultural
Quinteros, M. (1996). Proyecto educación en población con jóvenes de zonas rurales y urbano marginales Urabá Antioqueño. En: Una educación en población para la juventud rural a nivel comunitario - Documento base. FAO. https://www.fao.org/3/X5633S/x5633s00.htm#Contents
Reguillo Cruz, R. (2010). Los jóvenes en el México contemporáneo. FCE
Alcaldía Mayor de Bogotá. (2 de mayo de 2018). ¿Qué es la política pública de juventud? https://www.integracionsocial.gov.co/index.php/noticias/155-entidad/politicas-publicas/juventud-politica-publica/2471-que-es-la-politica-publica-de-juventud#
Sallés, C. & Ger, S. (2011). Las Competencias Parentales en la familia contemporánea: Descripción, Promoción y Evaluación. Revista de Intervención Socioeducativa. 49. 26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3829387
Sanabria, A. & Uribe, A. (2009). Conductas antisociales y delictivas en adolescentes infractores y no infractores. Pensamiento Psicológico, 6(13), 2001-2018. https://www.redalyc.org/pdf/801/80112469014.pdf
Sánchez, G. Aguirre, M. Solano, N. & Viveros, E. (2015). Sobre la Dinámica Familiar. Revisión Documental. Cultura Educación y Sociedad. 6 (2). 117-138. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1049
Santelices, L. (2001). La familia desde una mirada antropológica: Requisito para educar. Pensamiento educativo, 28, 183-198. http://redae.uc.cl/index.php/pel/article/view/29279/22933
Sarmiento, A. (s.f). Política Pública de Juventud en Colombia: logros, dificultades y perspectivas. https://www.quindio.gov.co/home/docs/general/PP%20de%20JUVENTUD.pdf
Tenenbaum, G. (2018). Infracción y Desistimiento: Influencias familiares en adolescentes en conflicto con la Ley de la Ciudad de México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(227), 335-360. https://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/50182
Trucco, D & Ullman, H. (2015). Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad. Cepal. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/12c9d979-7f2c-4ad4-ba61-e4834289794b/content
Viveros, E. & Arias, L. (2006). Dinámicas Internas de las Familias con Jefatura Femenina y menores de edad en Conflicto con la Ley Penal: Características Interaccionales. Departamento de publicaciones. Fundación Universitaria Luis Amigó. https://www.funlam.edu.co/uploads/facultadpsicologia/623_Dinamica_intena_familias_monoparentales.pdf
Viveros, E. & Vergara, C. (2014). Familia y Dinámica Familiar. Cartilla dirigida a facilitadores para la aplicación de talleres con la familia. Fundación Universitaria Luis Amigó. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/167_Familia_y_dinamica_familiar.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.