Family and school: perspectives from adolescent mental health
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4719Keywords:
Family, School, Adolescence, Parenting patterns, Life cycle, Family and school relationshipAbstract
The experience of being a teenager implies change and transformation, a certain majority of age accompanied by the family and school socialization as factors of encounter with peers. On the beginning and objective, the text tries to elucidate-understand the educommunicative triad that is woven between the family/school/adolescence, with a component of mental health. In its methodology it presents a qualitative approach, state of the art modality, under the documentary strategy. Among the most important findings remains the child-parent relationship and the encounter with the school (construct-configuration and reinforcement); the involvement of the school and mental health in the adolescent settle the socializing world. It is concluded that the discussion about mental health care in adolescence, from early childhood, occurs as a constellation of events that emerge in the family, contract at school and develop in the daily experience of each being throughout throughout life.
Downloads
References
Abarca Martínez, J., & Galicia Vásquez, G. (2011). Taller psicoeducativo para favorecer el desarrollo del aprendizaje estratégico en adolescentes de 3º de secundaria: Un estudio del proceso de su diseño instruccional [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio institucional. http://200.23.113.51/pdf/27931.pdf
Águila Calero, G., Díaz Quiñones, J. A., & Díaz Martínez, P. M. (2017) Adolescencia temprana y parentalidad. Fundamentos teóricos y metodológicos acerca de esta etapa y su manejo. Medisur, 15(5), 694-700. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3552
Arvelo Arregui, L. (2003). Función Paterna, Pautas de Crianza y Desarrollo Psicológico en Adolescentes: Implicaciones Psicoeducativas. Acción Pedagógica, 12(1), 20-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2972740
Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5ª ed.). American Psychiatric Publishing.
Badilla Cavaría, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la Investigación Educativa. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 4(1), 42-51. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/article/view/411/402
Barbeito Torrente, S. (2016). Salud mental y apoyo familiar: exploración de la percepción de personas usuarias de un centro de rehabilitación psicosocial. [Trabajo final de Grado, Universidade da Coruña]. CORE. https://core.ac.uk/display/61919916?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
Barcelata Eguiarte, B. E., & Álvarez Antillón, I. (2005). Patrones de interacción familiar de madres y padres generadores de violencia y maltrato infantil. Acta Colombiana de Psicología, 13, 35-45. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552005000100003&lng=en&tlng=es
Berniell, L., De la Mata, D., Bernal, R., Camacho, A., Barrera-Osorio, F., Álvarez, F., Brassiolo, P., Vargas, J. F. (2016). RED 2016. Más habilidades para el trabajo y la vida: los aportes de la familia, la escuela, el entorno y el mundo laboral. CAF. http://scioteca.caf.com/handle/123456789/936n
Betancur Betancur, C., Echeverry Londoño, M. C., Bustamante Martínez, L., Pinzón Villegas, S., & Torres Arrubla, L. (2019, julio-diciembre). La adolescencia en contexto: Representaciones Sociales en adolescentes de Medellín y Armenia, Colombia. Psicogente, 22(42), 1-25. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3471
Bonhomme Manriquez, A. A. (2021). La teoría vygotskyana de los afectos ante el capitalismo emocional en la escuela. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38(1), 85-100. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.6
Bordignon, N. A., (2005, julio-diciembre). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación, 2(2), 50-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69520210
Bravo-Sanzana, M., Salvo, S., & Mieres-Chacaltana, M. (2015, marzo-abril). La importancia de la salud emocional en la escuela, un factor a considerar para la mejora de la salud mental y los logros en el aprendizaje. Salud Pública de México, 57(2), 111-112. https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/spm/v57n2/v57n2a1.pdf
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/familia_contemporanea/modulo1/la-ecologia-del-desarrollo-humano-bronfenbrenner-copia.pdf
Campodónico, N. (2022). Una revisión sistemática sobre la salud mental y las problemáticas actuales en la infancia y la adolescencia. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 19(2), 44-63. https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=8&sid=0a398867-62f1-43cc-baea-349faa04bf09%40redis
Castro Molina, F. J., García Parra, E., Castro Gonzalez, M. P., Monzón Díaz, J., & Martin Casañas, F. V. (2012, enero-marzo). Salud mental: infancia, familia y cuidados. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, (1), 11-24. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/download/237/199/230
Ceballos López, N., & Saiz Linares, Á. (2021). Un proyecto educativo común: la relación familia y escuela. Revisión de investigaciones y normativas. Educatio Siglo XXI, 39(1), 305-326. https://doi.org/10.6018/educatio.469301
Cejas Martínez, M., & Acosta, J. A. (2012). La capacitación laboral: alcances y perspectivas en tiempos complejos. Anuario, 35, 148-173. http://servicio.bc.uc.edu.ve/derecho/revista/idc35/art06.pdf
Contreras Taibo, L., Paulsen Gutierrez, C., & Gómez Muzzio, E. (2018). Graves vulneraciones de derechos en la infancia y adolescencia: variables de funcionamiento familiar. Universitas Psychologica, 17(3), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.gvdi
Cuervo Martínez, Á., (2010, enero-junio). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916261009
Dias Navarro Barreto, R. A., & de Souza Chaloba, R. F. (2022). Public Education in Brazil: an incomplete democratization [Educación
Pública en Brasil: una democratización incompleta]. Araucaria, 24(51), 395–420. https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=19&sid=0a398867-62f1-43cc-baea-349faa04bf09%40redis
Díaz Téllez, C., González Muñoz, L., Llobet Farré, M., Sastre Rodríguez, L., Morer Liñan, A., & Lázaro García, L. (2022). Desarrollo y evaluación del programa de atención preferente a población infantil y adolescente en situación de crisis de salud mental. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(3), 3–11. https://doi.org/10.31766/revpsij.v39n3a2
Domínguez Domínguez, I. (2011, julio-septiembre). Influencia de la familia en la sexualidad adolescente. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología, 37(3), 387-398. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138600X2011000300011&lng=es&tlng=es
Domínguez Martínez, S. (2010). La Educación, cosa de dos: La escuela y la familia. Temas para la Educación, (8), 1-15. https://feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7214.pdf
Echavarría Grajales, C. V. (2003). La escuela: un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 1-26. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000200006&lng=en&tlng=es
Erikson, E. (1982). El ciclo vital completado. Paidós. https://www.academia.edu/38779034/Erikson_El_Ciclo_Vital_Completado_pdf
Federación Europea de Asociaciones de Psicólogos. (2003, mayo-agosto). Psicología Clínica y Psiquiatría. Papeles del Psicólogo, 24(85), 1-10. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77808501
Franco-Marín, K. V., Rodríguez-Triana, Z. E., Ospina-García, A., & Rodríguez-Bustamante, A. (2022, enero-junio). Sentido de las estrategias educativas para la promoción de la relación familia-escuela. Revista Eleuthera, 24(1), 86-105. https://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.5
García Sánchez, B. Y., & Guerrero Barón, J. (2016, enero-junio). Elementos teóricos para una historia de la familia y sus relaciones de violencia en la transición entre finales del siglo XX y el siglo XXI. Historia Y Memoria, (12), 253-286. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/4204/3641
García-Vega, E., Menéndez Robledo, E., Fernández García, P., & Cuesta Izquierdo, M. (2012, enero-junio). Sexualidad, Anticoncepción y Conducta Sexual de Riesgo en Adolescentes. International Journal of Psychological Research, 5(1), 79-87. https://www.redalyc.org/pdf/2990/299023539010.pdf
García-Yepes, K. (2018). El papel de la escuela en el fortalecimiento de los Proyecto de Vida Alternativos: su aporte en procesos de posconflicto y al desarrollo comunitario en Colombia. Revista de Pedagogía, 39(104), 31-57. en: https://www.researchgate.net/publication/329029840
Giraldo Montoya, D. I., & González Mazuelo, E. M. (2013). La investigación cualitativa: un recorrido por el interior del ser. Universidad Pontificia Bolivariana. https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=detalle&nt=204901
Gómez Suárez, R., Galván Quintana, M. M., & Rodríguez Piñero, A. (2019, octubre-diciembre). Acciones educativas dirigidas a mejorar la información sobre algunos aspectos de la sexualidad en adolescentes. Acta Médica del Centro, 13(4), 482-491. http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1005
Hart, A., Kara, B., Morris, R., Mezes, B., Butler, S., Mckenzie, C., Gordon, R., Cameron, J., & Eryigit-Madzwamuse, S. (2022). A Social Pedagogical Intervention to Support Children in Care: Back on Track [Una intervención pedagógica social para apoyar a los niños en acogimiento: de nuevo en el buen camino]. Pedagogía Social, 41, 29–42. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.02 https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=43&sid=0a398867-62f1-43cc-baea-349faa04bf09%40redis
Hernández Morales, G., & Jaramillo Guijarro, C. (2003). La educación sexual de la primera infancia. Guía para madres, padres y profesorado de Educación Infantil. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://bienestaryproteccioninfantil.es/la-educacion-sexual-de-la-primera-infancia-guia-para-madres-padres-y-profesorado-de-educacion-infantil/
Jacometo Durante, M. C., & Rossato Yanagu, A. (2017, enero-junio). Relaciones familiares versus aprendizaje: un análisis con niños de 5 a 6 años. Alteridad. Revista de Educación, 12(1), 55-66 https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.05
Kornblit, A. L. (2017). Escuelas comprometidas en prevención, promoción y cuidado de la salud. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 63(3), 203-211. https://search-ebscohost-com.luisamigo.proxybk.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=125251916&lang=es&site=ehost-live
Ladner, G. (2021). Zu Beziehungen, Gender, Sexualität und Familien heute: On Relationships, Gender, Sexuality and Families Today [Sobre relaciones, género, sexualidad y familias hoy]. Carthaginensia, 37(72), 391-410. https://revistacarthaginensia.com/index.php/CARTHAGINENSIA/article/view/342
Laplanche, J., & Pontalis, J. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Paidós. (Obra original publicada en 1996).
Lavielle-Sotomayor, P., Jiménez-Valdez, F., Vázquez-Rodríguez, A., Aguirre-García, M. del C., Castillo-Trejo, M., & Vega-Mendoza, S. (2014). Impacto de la familia en las conductas sexuales de riesgo de los adolescentes. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 52(1),38-43. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745480010
León del Barco, B. (2009). Salud Mental en las Aulas. Revista de Estudios de Juventud, (84), 66-83. http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ84-06.pdf
Lillo Espinosa, J. L. (2004, abril-junio). Crecimiento y comportamiento en la adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, (90), 57-71. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S021157352004000200005&lng=es&tl
Lupón Bas, M., Torrents Gómez, A., & Quevedo Junyent, L., (2012). Apuntes de psicología en atención visual. Tema 6: Introducción a la psicopatología y la modificación de la conducta. Universitat Politécnica de Catalunya. https://bit.ly/415UCPj
Mantilla, L. (1999). Una propuesta educativa para la promoción del desarrollo humano y la prevención de problemas psicosociales. Movimiento Internacional de Educación Popular Integral y Promoción Social Fe y Alegría. http://www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/Habilidades%20para%20la%20vida%20.%20Leonardo%20Mantilla%20Castellanos.pdf
Martell Martínez, N. G., Ibarra Espinosa, M. L., Contreras Landgrave, G., & Camacho, Ruiz, E. J. (2018, enero-junio). La sexualidad en adolescentes desde la teoría de las representaciones sociales. Psicología y Salud, 28(1), 15-24. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/2545
Martínez Cerdá, N. (2021). Influencia de los estilos de crianza parentales en el desarrollo de trastornos conductuales en los hijos [Trabajo final de grado, Universidad de Alicante]. Repositorio institucional. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/115470/1/INFLUENCIA_DE_LOS_ESTILOS_DE_CRIANZA_PARENTALES_EN_EL_D_Martinez_Cerda_Nuria.pdf
Mebarak, M., De Castro, A., Salamanca, M. del P., & Quintero, M. F. (2009, enero-junio). Salud mental: un abordaje desde la perspectiva actual de la psicología de la salud. Psicología desde el Caribe, (23), 83-112. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2009000100006&lng=en&tlng=es
Menéndez-Alvarez-Hevia, D., Urbina-Ramírez, S., Forteza-Forteza, D., & Rodríguez-Martín, A. (2022). Contribuciones de los estudios de futuros para la educación: Una revisión sistemática. Comunicar, 30(73), 9-20. https://doi.org/10.3916/C73-2022-01 https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=26&sid=0a398867-62f1-43cc-baea-349faa04bf09%40redis
Ministerio de Educación Nacional (2022, 17 de noviembre). Jornada Única. https://www.mineducacion.gov.co/portal/especiales/Jornada-unica/
Miracco, M., Scappatura, M., Traiber, L., De Rosa, L., Arana, F., Lago, A., Partarrieu, A., Galarregui, M., Nusshold, P. & Keegan, E. (2012). Perfeccionismo en la universidad: talleres psicoeducativos, una intervención preventiva. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-072/290
Molina Montoya, N. P. (2005). ¿Qué es el estado del arte? Ciencia y Tecnología para la salud Visual y Ocular, 3(5), 73-75. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1198&context=svo
Oliva Delgado, A., Parra Jiménez, Á., Sánchez Queija, I., & López Gaviño, F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: Evaluación y relación con el ajuste adolescente. Anales de Psicología, 23(1), 49-56. https://www.redalyc.org/pdf/167/16723107.pdf
Orcasita Pineda, L. T., Cuenca, J., Montenegro Céspedes, J. L., Garrido Rios, D., & Haderlein, A. (2018, enero-junio). Diálogos y saberes sobre sexualidad de padres con hijos e hijas adolescentes escolarizados. Revista Colombiana de Psicología, 27(1), 41-53. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/62148/64600
Organización Panamericana de Salud. (s.f.). Infecciones de Transmisión Sexual. https://bit.ly/3Uy39rA
Ortiz Ocaña, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias humanas y sociales. Ediciones de la U. https://www.researchgate.net/publication/315842152_Enfoques_y_metodos_de_investigacion_en_las_ciencias_humanas_y_sociales
Pedraza, A., Salazar Moreno, C., P., Robayo, A. E., & Moreno, E. A. (2017, julio-diciembre). Familia y escuela: dos contextos comprometidos con la formación en ciclo III de la educación básica. Análisis, 49(91), 301-314. https://www.doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.02
Restrepo Parra, A., Tabares Ochoa, C., Tangarife Patiño, A. M., & Londoño Tamayo, J. (2014). Los estados del arte y la producción de conocimiento en las Ciencias Sociales. Una mirada a la Ciencia Política. Revista Interamericana de Bibliotecología, 37(3), 227-236. https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/20522
Rodríguez Bustamante, A., Parra Martínez, J., Gomariz Vicente, M. Á., Zapata Posada, J. J., Rodríguez Triana, Z. E., & Echeverri Álvarez, J. C. (2021). Educación afectivo-sexual en las escuelas familiares: un asunto sobre la construcción vital. Poiésis, (41), 24-42. https://doi.org/10.21501/16920945.4185
Rodríguez Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J., & Zapata Posada, J. J. (2021, mayo-agosto). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 312-344. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a12
Roldán Restrepo, D., Arenas Duque, A., Forero Martínez, L. J., Rivera, D., & Rivillas, J. C. (2020). Conocimientos y percepciones de niñas, niños y adolescentes sobre la sexualidad. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 39(2), 1–10. https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/339044/20804014
Sirotnik, K. A. (1994). La escuela como centro del cambio. Revista de Educación, 304, 7-30. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/70462/00820073003805.pdf?sequence=1
Tapia Gutiérrez, C. P., Villar Olaeta, F. J., & Carrillo Mardones, O. (2019). La Escuela como Espacio de Articulación y Comprensión de la Convivencia, la Ciudadanía y la Transparencia. Una Mirada desde los Estudiantes. Encuentros, 17(2), 152-164. https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1805
Tesouro Cid, M., Palomanes Espadalé, M., Bonachera Carreras, F., & Martínez Fernández, L. (2015). Estudio sobre el desarrollo de la identidad en la adolescencia. Tendencias Pedagógicas, 21, 211-224. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2034
Vallejo-Slocker, L., Sanz, J., Paz García-Vera, M., Fresneda, J., & Vallejo, M. A. (2022). Mental Health, Quality of Life and Coping Strategies in Vulnerable Children During the COVID-19 Pandemic [Salud mental, calidad de vida y estrategias de afrontamiento en niños vulnerables durante la pandemia de COVID-19]. Psicothema, 249-258. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.467
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.