Self-reflection in the practice of the professional in family development
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4519Keywords:
Family development, Growth, Reflexivity, Self-reference, Self-reflexivity, Systemic approachAbstract
Reflexivity constitutes a wide field of study in relation to its ways of implementation. In this, self-reflexivity becomes relevant for the exercise of Family Development, due to professionals, based on a systemic approach, consider themselves to be part of the accompanying systems, in this case for the approached family, the professional and their practices are also the reflection subject. Increasing the relevance of the subject will allow new understandings that transcend everyday experience, and value self-reflection as a competence for personal transformation and professional consolidation. This text presents a reflection oriented to the recognition of this as a resource, professional position and growth process. A provocation that allows the reader to immerse themselves in the work of the family development professional and its praxis as an agent of transformation.
Downloads
References
Chacon, E., Zabala, P., Trujillo, A., Velasquez, M., & Cotos, M. (2002). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Federación Internacional de Universidades Católicas; Fundación Universitaria Luis Amigó. https://evalparticipativa.net/wp-content/uploads/2021/11/33.-Tecnicas-interactivas-investigacion-social-cualitativa-1.pdf
Cryan, G., & Quiroga, S. (2015). Análisis de la función reflexiva en una sesión multifamiliar de adolescentes violentos. Anuario de Investigaciones, 22(1), 17-27.
Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. Routledge.
Herrera, G., López, L., Viveros, E., & Rodríguez, A. (2020). Método de intervención en desarrollo familiar: teoría, práctica, reflexividad y producción de conocimiento. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), pp. 100-122. https://doi.org/10.21501/22161201.2887
Marín Cano, M., Pava-Bernal, L., Burgos-Laitón, S., & Gutiérrez-Giraldo, M. (2019). La práctica reflexiva del profesor y la relación con el desarrollo profesional en el contexto de la educación superior. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 154-175.
Páez-Cala, M. (2019). Intervención sistémica con familias: de la linealidad a la circularidad. Revista CS, (28), 207-227.
Paolinelli, C. Martínez, C., & Tomicic, A. (2019). La función reflexiva como aprendizaje procedural en la interacción terapéutica: el funcionamiento reflexivo-relacional. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28(3), 285-294.
Sabariego Puig, M., Sánchez Martí, A., & Cano Hila, A. (2018). Pensamiento reflexivo en la educación superior: aportaciones desde las metodologías narrativas. Revista Complutense de Educación, 30(3), 813-830. https://doi.org/10.5209/rced.59048
Suárez Restrepo, N., & Restrepo Ramírez, D. (2005). Teoría y práctica del desarrollo familiar en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(1), 1-28.
Tello, M. (2017). (Re)pensando el concepto de reflexividad en el contexto del trabajo de campo. Trabajo y Sociedad, (9), 667-675.
Viveros Chavarría, E., Rodríguez Bustamante, A., Herrera Saray, G., & López Montaño, L. (2018). La disciplina del desarrollo familiar colombiano. Un diálogo entre conocimiento científico, intervención y acompañamiento familiar. Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.