Built links. Relationship between family and school: A reflexive proposal from Education and Psychology
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4389Keywords:
Education, Family, Family-school dyad, Pedagogy, Psychology, Psychosocial, SchoolAbstract
Abstract
The participation of teachers and parents in educational action is above a decision function, it is a task that has always been subject to the presence of children and adolescents, as a gateway that is crucial to give meaning to the connections or indirect ones that inhabit the bonding space. The family-school link relationship can build new meanings from which stronger ties emerge, through the sense of co-responsibility of institutions that are integrated under continued participation in the pedagogical act, since the link is tied to the quality of the actions participatory designed for psychosocial and subject development.
Downloads
References
Aguado Iribarren, L. (2010). Escuela inclusiva y diversidad de modelos familiares. Revista Iberoamericana de Educación, 53(6), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie5361710
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Organización de las Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Barbato Marcondes, K. H., y Ricco Lucato, S. R. (2012). Comunicação e envolvimento: possibilidades de interconexões entre família-escola? [Comunicación e implicación: ¿posibilidades de interconexión familia-escuela?] Paidéia (Ribeirão Preto), 22(51), 91-99. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000100011
Bernal García, Y., y Rodríguez Coronado, C. J. (2018). Factores que inciden en el rendimiento escolar de los estudiantes de la educación básica secundaria [Trabajo de grado de maestría]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/3369/1/PROYECTO%20FACTORES%20QUE%20INCIDEN%20EN%20EL%20RENDIMIENTO%20ESCOLAR.pdf
Bisinoto, C., y Marinho-Araújo, C. M. (2010). A relação família-escola: intersecções e desafíos [La relación familia-escuela: intersecciones y desafíos]. Estudos de Psicologia (Campinas), 27(1), 99-108. https://www.scielo.br/j/estpsi/a/CM3Hj6VLtm7ZMxD33pRyhkn/abstract/?lang=pt
Calderón, G. A., y Calle, J. S. (2018). Diseños y métodos de investigación. En P. A. Montoya y S. N. Cogollo (Comps.), Situaciones y retos de la investigación de Latinoamérica (pp. 62-76). Universidad Católica Luis Amigó. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/407_Situaciones_y_retos_de_la_investigacion_en_Latinoamerica.pdf
Calvo, M. I., Verdugo, M. Á., y Amor, A. M. (2016). La Participación Familiar es un Requisito para una Escuela Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100006
Cano González, R., y Casado González, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15–27. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.224771
Cardoso Soares, N. J. (2011). A experiência de estágio no pré-escolar e 1º ciclo: das práticas educativas às competências reflexivas e investigativas: a problemática da educação afectivo-sexual [La experiencia de pasantía en preescolar y 1er ciclo: de las prácticas educativas a las habilidades reflexivas e investigativas: la cuestión de la educación afectivo-sexual] [Disertación doctoral). Universidade dos Açores. https://repositorio.uac.pt/bitstream/10400.3/1305/2/DissertMestradoNelsonJorgeCardosoSoares2011.pdf
Castaño-Suárez, M., Sánchez-Trujillo, M. P., y Viveros-Chavarría, E. F. (julio-diciembre, 2020). Los roles en las dinámicas familiares de las familias homoparentales. Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 153-174. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/2551/2361
Chacón Díaz, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Educación y Ciudad, (36), 35-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7390625
Congreso de la República de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley 115, Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Congreso de la República de Colombia. (8 de noviembre de 2006). Ley 1098, Código de la infancia y la adolescencia en Colombia. https://www.oas.org/dil/esp/codigo_de_la_infancia_y_la_adolescencia_colombia.pdf
Dias, M. O. (2011). Um olhar sobre a família na perspetiva sistémica–o processo de comunicação no sistema familiar [Una mirada a la familia desde una perspectiva sistémica: el proceso de comunicación en el sistema familiar]. Gestão e Desenvolvimento, (19), 139-156. https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.140
Enríquez Villota, M. F., Insuasty Ortiz, M. V., y Sarasty Rosero, M. C. (2018). Escuela para Familias: Un escenario de socialización entre la familia y la escuela. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, (25), 94-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6246261
Espinal, I., Gimeno, A., y González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Revista Internacional de Sistemas, (14), 21-34. https://www.uv.es/jugar2/Enfoque%20Sistemico.pdf
Fernández-Hawrylak, M., y Heras Sevilla, D. (2019). Familias transnacionales, familias inmigrantes: Reflexiones sobre su inclusión en la escuela. Revista de Sociología de la Educación, 12(1), 24-39. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/69071/6792484.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Franco Marín, K. V., Rodríguez Triana, Z. E., Ospina García, A., y Rodríguez Bustamante, A. (enero-junio, 2022). Sentido de las estrategias educativas para la promoción de la relación familia-escuela. Eleuthera, 24(1), 86-105. https://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.5
Gallego Henao, A. M. (febrero-mayo, 2012). Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámica familiar y sus características. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (35), 326-345. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194224362017.pdf
Gallego Uribe, S. (2006). Comunicación familiar: un mundo de construcciones simbólicas y relacionales. Universidad de Caldas.
García Sanz, M. P., Gomariz Vicente, M. Á., Hernández Prados, M. Á., y Parra Martínez, J. (2010). La comunicación entre la familia y el centro educativo, desde la percepción de los padres y madres de los alumnos. Educativo Siglo XXI, 28(1), 157–187. https://revistas.um.es/educatio/article/view/109771
Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C., y Jaramillo Muñoz, D. A. (julio-diciembre, 2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856275012.pdf
González Gómez, Y. (septiembre-diciembre, 2015). El papel del docente en la educación para la sexualidad: algunas reflexiones en el proceso educativo escolar. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20335
Granovetter, M. S. (2000). La fuerza de los vínculos débiles (M. A. García, Trad.). Política y Sociedad, 33, 41-52. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0000130041A
Gutiérrez De la Hoz, M. J. (2018). Integración de la Familia a la Institución Educativa Juan Jacobo Aragón del Municipio de Fonseca, La Guajira; para el Fortalecimiento del Rendimiento Académico de los Estudiantes en condición de Vulnerabilidad Económica y Social [Trabajo de grado de maestría]. Universidad de la Sabana. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/35353/TESIS%20MARILYN%20GUTI%C3%89RREZ-final.pdf?sequence=5
Guzón-Nestar, J. L., y González-Alonso, F. (2019). La comunicación entre la familia y la escuela. Papeles Salmantinos de Educación, (23), 31-54. https://revistas.upsa.es/index.php/papeleseducacion/article/view/22
Habid Allah, M. C. (2017). Familia, escuela e interculturalidad. Interacções, 13(43), 1-6. https://doi.org/10.25755/int.12028
Henríquez Fernández, M., Ramírez, L., y Rosales Gonzalez, I. (2008). Programa de escuela de padres y madres como estrategia para promover el acercamiento de la escuela de Parvularia, con la finalidad de orientarlos en las tareas educativas de los niños y niñas [Tesis de Pregrado]. Universidad Francisco Gavidia. http://ri.ufg.edu.sv/jspui/handle/11592/7071?mode=full
Hernández Prados, M. Á., y López Lorca, H. (2006). Análisis del enfoque actual de la cooperación entre padres y escuela. Aula abierta, (87), 3-26. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2583872.pdf
Isaza, L. (2012). La relación familia y escuela y la búsqueda del desarrollo infantil y adolescente. Revista Internacional Magisterio, 22-27. http://bibliotecadigital.magisterio.co/book-viewer/LA%20RELACION%20FAMILIA%20Y%20ESCUELA.pdf/1394/93886/1
Llevot Calvet, N., y Bernad Cavero, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: Factores clave. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 57-70. http://hdl.handle.net/10459.1/69778
Martínez Pérez, S. (2012). La relación familia-escuela. La representación de un espacio compartido [Tesis de doctorado]. Universidad de Barcelona. https://www.users/Usuario/Desktop/Universidad/2021-2/TG/20..pdf
Moreno Acero, I. D., Leyva-Townsend, P., y Parra Moreno, C. (julio-diciembre, 2019). La familia, primer ámbito de educación cívica. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 19(37),43-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100264147006
Muñoz Camargo, A. (2018). Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4(4), 181-187. https://www.redalyc.org/journal/5746/574660908016/
Ortega Arias, M. D., y Cárcamo Vásquez, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural: miradas desde las familias. Educación, 27(52), 98-118. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201801.006
Pacheco Moraes, A. P., y Cia, F. (mayo-agosto, 2015). Educação Especial e a Relação Família-Escola: Análise da produção científica de teses e dissertações [La Educación Especial y la Relación Familia-Escuela: Análisis de la producción científica de tesis y disertaciones]. Psicologia Escolar e Educacional, 19(2), 349-358. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192849
Pérez Vargas, J. J., e Idarraga Gallego, M. F. (enero-junio, 2019). Breve análisis histórico descriptivo de la educación en Colombia. Tesis Psicológica, 14(1), 102-113. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/937/964
Pineau, P., Dussel, I., y Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre el proyecto de la modernidad. Paidós. http://www.bibliopsi.org/docs/carreras/obligatorias/CFP/educacional/erausquin/Unidad%201/Pineau%20-%20Por%20que%20triunfo%20la%20escuela.pdf
Pire Rojas, A., y Rojas Valladares, A. L. (mayo-junio, 2020). Escuela y familia: responsabilidad compartida en el proceso educativo. Conrado, 16(74), 387-392. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300387&lang=es
Quintero, Á. (julio-diciembre, 2006). El Diccionario especializado en familia y género. Revista Interamericana de Bibliotecología, 29(2), 61-78. https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/1991/1639
Rocha, L., y Toniosso, J. (2014). A importância da relação escola-família (The importance of school-family relationship) [La importancia de la relación escuela-familia]. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro-SP, 1(1), 122-134. https://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/31/04042014074149.pdf
Rodrigues Reali, A. M., y Puccinelli Tancredi, R. M. (2005). A importância do que se aprende na escola: a parceria escola-famílias em perspectiva [La importancia de lo que se aprende en la escuela: la colaboración escuela-familias en perspectiva]. Paidéia, 15(31), 239-247. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2005000200011
Rodríguez Bustamante, A., Agudelo Gallego, C., y Córdoba-Quintero, L. (2021). Lo sistémico entre escuela y familia. Universos posibles. Perseitas, 9, 373-378. https://doi.org/10.21501/23461780.3975
Rodríguez Bustamante, A., López Arboleda, G. M., Bañol López, W., y Córdoba Quintero, L. F. (2021). Educación, Familia y Escuela: Trazas sobre Ética y Estética. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 14(40), 60-77. https://dx.doi.org/10.35588/gpt.v14i40.4864
Rodríguez Bustamante, A., Parra Martínez, J., Gomariz Vicente, M. A., Zapata Posada, J., Rodríguez Triana, Z. E., y Echeverri Álvarez, J. C. (2021). Educación afectivo-sexual en las escuelas familiares: un asunto sobre la construcción vital. Poiésis, (41), 24-42. https://doi.org/10.21501/16920945.4185
Rodríguez Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J., y Zapata Posada, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 312–344. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a12
Rodríguez Bustamante, A., y Viveros Chavarría, E. F. (enero-junio, 2013). Sobre la intervención familiar en escenarios educativos. Aproximación a una revisión documental. Katharsis, (15), 113-132. https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/241/393
Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2017). Cultura escolar vs cultura familiar: vincular escuela, familia y comunidad desde la pedagogía culturalmente responsiva. Interacções, 13(43), 7-26. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/12029
Rodríguez-Triana, Z. E. (2018). Qué y cómo se enseña y aprende en la familia. Un asunto de interés para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 132-157. http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana14(2)_7.pdf
Sánchez Flores, F. A. (enero-junio, 2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Sancho, J. M. (2009). ¿Qué educación, qué escuela para el futuro próximo? Educatio Siglo XXI, 27(2), 13-32. https://revistas.um.es/educatio/article/view/90931/87711
Segura, D. (2012). Para qué ir a la escuela. La relación familia-escuela. Revista Internacional Magisterio, 16-19. http://bibliotecadigital.magisterio.co/book-viewer/PARA%20QUE%20IR%20A%20LA%20ESCUELA.pdf/1394/93886/1
Suárez Ortiz J. L., y Urrego Murillo L. M. (enero-diciembre, 2014). Relación familia-escuela: una mirada desde las prácticas pedagógicas rurales en Anserma, Caldas. Latinoamericana de Estudios de Familia, 6, 97-113. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/4146
Tancara, C. (1993). La investigación documental. Temas Sociales, (17), 91-106. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0040-29151993000100008&lng=es&tlng=es
Vandewalle, B. (2010). La escuela y los niños “anormales”. El análisis de Michel Foucault (A. R. Valencia, Trad.). Revista Educación y Pedagogía, 22(57), 203-214. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9847/9046
Vicente, M. M., y Barroso, C. V. (2019). Autorregulación afectivo-motivacional, resolución de problemas y rendimiento matemático en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 37(3), 33-54. https://doi.org/10.6018/educatio.399151
Viveros Chavarría, E. F. (septiembre-diciembre, 2010). Roles, patriarcado y dinámica interna familiar: reflexiones útiles para Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (31), 388-406. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194214587017.pdf
Viveros Chavarría, E. F., y Vergara Medina, C. E. (2014). Familia y dinámica familiar. Fundación Universitaria Luis Amigó. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/167_Familia_y_dinamica_familiar.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.