Approach to Pedagogical Learning in Mild Intellectual Disability
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4190Keywords:
Inclusive education, Intellectual deficit, Intellectual disability, Learning, Mathematics, Pedagogy, Reading and writing, TeachingAbstract
This paper presents an updated reflection on effective methods and strategies for learning to calculate, write and read in subjects with a mild intellectual disability. Based on the analysis of the research undertaken, it can be concluded that, although the purposes of pedagogical attention to subjects with intellectual disabilities are framed within the principles of inclusive education, there is a great difference between their intentions and the reality of educational institutions. Thus, despite being integrated into the regular classroom, children with a mild intellectual disability do not receive the educational attention required to strengthen their learning of reading, writing and arithmetic. The result of the analysis shows the existence of various techniques and indicates, at the same time, that there is no specific method for learning academic skills in subjects with slight intellectual deficiencies. It suggests identifying the interest and the need of students in order to establish flexibility in pedagogical and methodological planning of the curriculum that favors the learning process.
Downloads
References
American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.
Arias García, R., & Prieto Vasallo, A. I. (2015). Aprendizaje de los números (del 0 al 9) en alumnos con discapacidad intelectual leve. Revista de Educación Inclusiva, 8(1), 42-58. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/120/116
Araújo Hoyos, A. (2014). Identificación y análisis del índice de competencia matemática a temprana edad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1), 495-506. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.820
Asociación Síndrome de Down de Granada. (1998). Me gusta leer. Método de lectura para alumnos con síndrome de Down. Asociación Síndrome de Down.
Azcoaga, J., Derman, B., & Iglesias, A. (1985). Alteraciones del aprendizaje escolar: diagnóstico, fisiopatología y tratamiento. Paidós.
Brenes, C., & de los Ángeles, M. (2013). Escritura y lectura: hecho social, no natural. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 369-391. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/12030/18288
Costa, A. B. D., Picharillo, A. D. M., & Elias, N. C. (2016). Habilidades matemáticas em pessoas com deficiência intelectual: um olhar sobre os estudos experimentais. Revista Brasileira de Educação Especial, 22(1), 145-160. https://www.scielo.br/j/rbee/a/StLLDg9ZkD5yhFrFRJCJ8My/abstract/?lang=pt
Cechin, M. B. C., Costa, A. C., & Dorneles, B. V. (2013). Ensino de fatos aritméticos para escolares com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação especial, 19(1), 79-91. https://doi.org/10.1590/S1413-65382013000100006
Fernández Cézar, R., & Sahuquillo Olmeda, A. (2015). Plan de intervención para enseñar matemáticas a alumnado con discapacidad intelectual. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 4(1), 11-23. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4847
Chamorro, M. del. C. (Coord.). (2005). Didáctica de las matemáticas para educación infantil. Pearson
Constitución Política de Colombia [const.] (1991). Artículo 67 [Capítulo 2]. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ConstitucionPoliticaColombia-1991.pdf
Cuevas, C. A., Guzmán, J. I. N., Ruiz, E. G., & Parra, J. M. A. (2007). El aprendizaje de conceptos de comparación, seriación y clasificación en personas con retraso mental. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 7(3), 303-320. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56070301
De Caso Fuertes, A., & García, J. N. (2005). Cómo mejorar la autoeficacia hacia La escritura de los niños con discapacidad Intelectual Límite. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 625-632 https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309048.pdf
Del Río, M. C. N., & Lozano Guerra, I. L. (2003). Evaluación del pensamiento matemático temprano en alumnos con déficit intelectual, mediante la prueba TEMA-2. Revista Española de Pedagogía, 547-563. https://revistadepedagogia.org/lxi/no-226/evaluacion-del-pensamiento-matematico-temprano-en-alumnos-con-deficit-intelectual-mediante-la-prueba-tema-2/101400009782/Declaración de los Derechos Humanos. (1948). Artículo 1. Asamblea General en su resolución 217 A (III). http://www.equidadmujer.gov.co/ejes/Documents/NormativaNacional/Declaraci%C3%B3n%20Universal%20de%20Derechos%20Humanos%20de%201948.pdf
Decreto 142. República de Colombia (2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad.
Decreto 366. República de Colombia. (9 de febrero de 2009). Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o con talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI editores.
Flores, J. L. (2015). La adquisición de la lectura y escritura en niños que presentan discapacidad intelectual leve. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. http://atlante. eumed. net/2015/05/discapacidad-intelectual.html.
Howard-Montaner, S., San Martín, C., Salas-Guzmán, N., Blanco-Vargas, P. M., & Díaz-Cárcamo, C. J. (2018). Oportunidades de aprendizaje en matemáticas para estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Colombiana de Educación, (74), 197-219. https://doi.org/10.17227/rce.num74-6906
García Ruiz, E. G., Tovar, R. M., & Alezones, J. C. (2008). El aprendizaje de la lengua escrita: una experiencia desde la diversidad. Educere, 12(42), 575-587. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/13230/21921924320
Ley N° 1346. Congreso de Colombia. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Colombia, 31 de julio de 2009.
Ley N°115. Congreso de Colombia. Ley general de educación, Colombia 8 de febrero de 1994.
Ley N° 1098. Congreso de Colombia. Ley de infancia y adolescencia, Colombia, 8 de noviembre de 2006.
López Soto, K. N., Mancipe Vásquez, L. J., & Reyes Rodríguez, D. A. (2020). La participación en el proceso de aprendizaje en estudiantes con parálisis cerebral en el ciclo inicial [Trabajo de grado, Fundación Universitaria Los libertadores]. Academicus Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2483
Mackholt, D., & Girardi, C. I. (2009). Método Bliss: puente hacia la lectura y escritura para un alumno con discapacidad intelectual. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 11(2), 37-49. https://www.redalyc.org/pdf/802/80212414003.pdfMinisterio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_6.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social, Grupo de Gestión de Discapacidad. (2014). Política pública nacional de discapacidad e inclusión social. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/politica-publica-discapacidad-2013-2022.pdf
Miranda Castillo, A. M. (2016). Alfabetización en lectura y escritura en personas en situación de discapacidad intelectual. Revista inclusiones, 3(1), 115-145 https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-inclusiones/articulo/alfabetizacion-en-lectura-y-escritura-en-personas-en-situacion-de-discapacidad-intelectual
Montealegre, R., & Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/410/412
Organización Mundial de la Salud (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf
Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, 8(16), 381-414. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/internationallaw/article/view/13843
Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Cermi. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/Elmodelosocial dediscapacidad.pdf
Parra, K. N. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, 38(83), 155-180 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140398009.pdf
Pedraza Medina, H., & Acle Tomasini, G. (2009). Formas de interacción y diálogo maestro-alumno con discapacidad intelectual en clases de español. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(41), 431-449. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14004105
Peredo Videa, P., & de los Ángeles, R. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Revista de Investigación Psicológica, (15), 101-122. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a07.pdf
Portuondo Sao, M. (2004). Evolución del concepto social de discapacidad intelectual. Revista Cubana de Salud Pública, 30(4), 1-10. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=30372
Ramos Sánchez, J. L. (2014). Enseñar a leer a los alumnos con discapacidad intelectual: una reflexión sobre la práctica. Narcea.
Riaño Rincón, D. (2012). La escritura en la escuela de personas con discapacidad intelectual. Enunciación, 17(1), 95-107. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/4230/5898
Salazar-Chávez, B. M. (2017). La lectoescritura como facilitadora de la integración social en alumnos con discapacidad intelectual. Ciencia & Futuro, 7(1), 147-162. http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revista_estudiantil/article/view/1351/766
UNESCO. (2008). Dossier educación inclusiva. Perspectivas, Revista trimestral de educación comparada, 38(1), 15-25.
García Vera, N. O., & Rojas Prieto, S. L. (2015). La enseñanza de la lectura en Colombia: Enfoques pedagógicos, métodos, políticas y textos escolares en las tres últimas décadas del siglo XX. Pedagogía y Saberes, (42), 43-60. https://doi.org/10.17227/01212494.42pys43.60
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.