Approach to Pedagogical Learning in Mild Intellectual Disability

Authors

  • Catalina Quintero López Universidad Católica Luis Amigó https://orcid.org/0000-0001-5532-3024
  • Víctor Daniel Gil Vera Universidad Católica Luis Amigó https://orcid.org/0000-0003-3895-4822
  • Katherine Arbeláez Montoya Universidad Católica Luis Amigó
  • Leidy Yohanna Castañeda Aguilar Universidad Católica Luis Amigó
  • Catherine Lizeth González Fontalvo Universidad Católica Luis Amigó
  • Luisa Fernanda Meneses Villa Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4190

Keywords:

Inclusive education, Intellectual deficit, Intellectual disability, Learning, Mathematics, Pedagogy, Reading and writing, Teaching

Abstract

This paper presents an updated reflection on effective methods and strategies for learning to calculate, write and read in subjects with a mild intellectual disability. Based on the analysis of the research undertaken, it can be concluded that, although the purposes of pedagogical attention to subjects with intellectual disabilities are framed within the principles of inclusive education, there is a great difference between their intentions and the reality of educational institutions. Thus, despite being integrated into the regular classroom, children with a mild intellectual disability do not receive the educational attention required to strengthen their learning of reading, writing and arithmetic.  The result of the analysis shows the existence of various techniques and indicates, at the same time, that there is no specific method for learning academic skills in subjects with slight intellectual deficiencies. It suggests identifying the interest and the need of students in order to establish flexibility in pedagogical and methodological planning of the curriculum that favors the learning process.

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Author Biographies

Catalina Quintero López, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Neuropsicología, Universidad San Buenaventura, Seccional Medellín. Institución donde labora: Universidad Católica Luis Amigo, cargo: Docente Investigadora, Medellín- Colombia.

Víctor Daniel Gil Vera, Universidad Católica Luis Amigó

Candidato a Doctor en Ingeniería de Sistemas, Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín. Institución donde labora: Universidad Católica Luis Amigo, cargo: Docente Investigador.

Katherine Arbeláez Montoya, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Neuropsicopedagogía Infantil Universidad Católica Luis Amigo. Institución donde labora: Unidad de Atención Integral de la Secretaria de Educación, cargo: Profesional de apoyo pedagógico.

Leidy Yohanna Castañeda Aguilar, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Neuropsicopedagogía Infantil, Universidad Católica Luis Amigo. Institución donde  labora: Colegio Antares inteligencias múltiples, cargo: Docente.

Catherine Lizeth González Fontalvo, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Neuropsicopedagogía Infantil, Universidad Católica Luis Amigo.

Luisa Fernanda Meneses Villa, Universidad Católica Luis Amigó

Magister en Neuropsicopedagogía Infantil. Universidad Católica Luis Amigo. Institución donde labora: Corporación MASBOSQUES, cargo: Profesional social, Medellín- Colombia.

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Published

2021-11-30

How to Cite

Quintero López, C. ., Gil Vera, V. D. ., Arbeláez Montoya, K. ., Castañeda Aguilar, L. Y. ., González Fontalvo, C. L. ., & Meneses Villa, L. F. . (2021). Approach to Pedagogical Learning in Mild Intellectual Disability. Poiésis, (41), 157–173. https://doi.org/10.21501/16920945.4190

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