Affective-sexual education in family schools: A matter about vital construction
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4185Keywords:
Affective-sexual education, Affectivity, Education, Family-school relationship, Family schools, Pedagogy, SexualityAbstract
The text arises in light of the Doctorate in Education from the Universidad Pontificia Bolivariana, in Medellín, Colombia, and the Doctoral Internship at the University of Murcia with the research group "We share Education" with the aim of characterizing the place of family schools with the family in the promotion of affective-sexual education of children and adolescents at school. The methodology is qualitative. As a result, it is shown the need to link actors that transverse the work of the subjects, the family and the school in a common place, the family schools for the promotion of affective-sexual education to create actions of individual and social change. The intrinsic need to generate discussion regarding gender for the deconstruction of socioculturally attributed practices, promote training spaces regarding sexuality and affectivity and encourage reflection as a pedagogical exercise is evident.
Downloads
References
Barragán-Gamba, D. (2015). La violencia contra las mujeres es cuestión de género. Criterio Libre Jurídico, 12(2), 79–90. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/574/441
Barragán, M. F. (1991). “Programa de educación afectivo sexual. Educación secundaria” I. Sexualidad, educación sexual y género. Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia e Instituto Andaluz de la Mujer.
Barrientos, P., Andrade, D., & Montenegro, C. (2018). La formación docente en género y diversidad sexual: tareas pendientes. Cuaderno de Educación, (81), 1-13. https://www.academia.edu/38576396/La_formaci%C3%B3n_docente_en_g%C3%A9nero_y_diversidad_sexual_Tareas_pendientesBejarano Franco, M. T., & García Fernández, F. B. (2016). La educación afectivo-sexual en España. Análisis de las leyes educativas en el periodo 1990-2016. Opción, 32(13), 756-789. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21624/21427
Bejarano Franco, M., & Mateos Jiménez, A. (2015). La educación afectivo-sexual en el sistema educativo español: análisis normativo y posibilidades de investigación. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10(2), 1507-1522. https://doi.org/10.21723/riaee.v10i6.8334
Carmona Sáez, P., Parra Martínez, J., & Gomariz Vicente, M. A. (2021). Participación de las familias de alumnado con apoyos y atenciones diferentes: un estudio en un contexto multicultural. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 49-69. https://doi.org/10.6018/rie.386551
Ceballos, A., & Galeano, E. (2014). La relación familia-escuela: una pregunta desde la convivencia y el desempeño académico de los estudiantes de básica primaria de dos instituciones educativas del área metropolitana [Tesis de Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana].
Del Pozo, F., Aparico, J. A., & Rodríguez, Z. (2020). Educación familiar y escolar en Colombia: Cruces de caminos para la construcción de paz comunitaria. En M. Saracostti & L. Lara. Avanzando hacia relaciones más colaborataivas entre familias y escuela: Experiencias desde países iberoamericanos. Universidad Autónoma de Chile. https://bit.ly/3C3J55I
Echeverri-Álvarez, J. (2015). Escuela y métodos pedagógicos en clave de gubernamentalidad liberal: Colombia, 1821-1946. Universidad Pontificia Bolivariana.
Font, P. (2010). Educación afectiva y sexual en la escuela. Orientaciones para maestros y maestras. Instituto de Estudios de la Sexualidad y la Pareja.
Garín, D. F., Meza, L. Y., & Plaza, D. A. (2016). Formación en derechos sexuales y reproductivos con enfoque de género [Tesis inédita de pregrado, Universidad Academia de Humanismo Cristiano].
Gomariz Vicente, M. A., Parra Martínez, J., García Sanz, M. P., & Hernández Prados, M. A. (2019). De lo formal a lo real. Análisis de la participación familiar en asociaciones de madres y padres y consejos escolares. Aula Abierta, 48(1), 85-96. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.85-96
González Gómez, Y. (2015). El papel del docente en la educación para la sexualidad: algunas reflexiones en el proceso educativo escolar. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-15. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20335
Hernández-Prados, M. A., García-Sanz, M.-P., Parra-Martínez, J., & Gomariz Vicente, M. A. (2018). Participación familiar en los centros de educación secundaria. Anales de Psicología, 35(1), 84-94. https://doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981
Lamas, M. (1996). El género. La construcción cultural de la diferencia sexual. PUEG.
Langa Herrero, A. (2019). La incorporación de los derechos humanos a las metodologías de cooperación al desarrollo a través del enfoque de derechos y la acción sin daño. Revista Internacional de Pensamiento Político, (14), 251-267. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.4783
Lazo Corvera, P., & Collignon Goribar, N. M. (2017). Derechos humanos/sexuales, género y biopolítica: reflexiones sobre la configuración subjetiva del derecho a la libre elección de identidad de género. La ventana. Revista de Estudios de Género, 5(45), 50-87. https://doi.org/10.32870/lv.v5i45.5349
Congreso de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006, https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1098_2006.htm
López, B. M. I. (2016). Actitudes y creencias de padres y madres hacia la educación sexual [Tesis inédita de maestría, Universidad Jaume I].
Organización Mundial de la Salud. (2006). Colaboremos por la salud. Informe de la salud en el mundo. https://apps.who.int/iris/handle/10665/43434
Páez, R. M., & Pérez, N. (2018). Educación familiar. Investigación en contextos escolares. CLACSO.
Rodríguez Bustamante, A., & Viveros Chavarría, E. F. (2013). Sobre la intervención familiar en escenarios educativos. Aproximación a una revisión documental. Katharsis, (15), 113-132. https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/241/393
Rodríguez Bustamante, A., Agudelo Gallego, C., & Córdoba-Quintero, L. (2021). Lo sistémico entre escuela y familia. Universos posibles. Perseitas, 9. https://doi.org/10.21501/23461780.3975
Rodríguez, Triana, Z. E., & Suárez Ortiz, J. L. (2019). Escuelas familiares. Una experiencia favorecedora para el desarrollo humano. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 127-138. https://doi.org/10.6018/reifop.390161
Rodríguez Triana, Z. E. (2014). Escuelas familiares. Escenarios para el encuentro. Departamento de Estudios de Familia. Universidad de Caldas.
Rodríguez Triana, Z. E. (2018). Qué y cómo se enseña y aprende en la familia. Un asunto de interés para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 132-157. http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana14(2)_7.pdf
Rosales, M. A. L., & Flores, S. A. (2009). Género y sexualidad en las universidades públicas mexicanas. Iconos. Revista de Ciencias Sociales, (35), 67-75. https://revistas.flacsoandes.edu.ec/iconos/article/view/377Talani Zuvela, P. (2019). Educación sexual integral y perspectiva de género en la formación docente: una conjunción indispensable para una pedagogía crítica y feminista. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 4, 1-16. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/2197
Universidad Pontificia Bolivariana (2021). Reglamento Estudiantil de Formación Avanzada. Consejo Directivo General Acuerdo CDG No. 24/2014 (25 de septiembre de 2014). https://gconocimiento.upb.edu.co/gesdoc/Informacin%20Institucional/Reglamento%20Estudiantil%20de%20Formaci%C3%B3n%20Avanzada%202014.pdf
Valdivielso, S., Ayuste, A., Rodríguez, M., C., & Vila, E., S. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. En Carrillo, I. (Coord.), Democracia y educación en la formación docente, (pp. 117-140). Universitat de VicUniversitat Central de Catalunya.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.