Colombian educational psychology: a transition towards development

Authors

  • Karen Ángel Gómez Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4182

Keywords:

Colombia, Educational development, Educational forecasting, Educational psychology, Educational trends, History, Paradigm

Abstract

Educational psychology has been subject to various changes over time and, upon arriving at the National University of Colombia in 1948, the local theoretical and paradigmatic features reflected, to some extent, what was happening at the macro level within the discipline. This theoretical tracing about the process of transit, criticism and change of educational psychology, gives a parameter to understand where it comes from, where it is and where it is going at a national level. In conclusion, there is evidence of a transition made by Colombian educational psychology towards a development, strengthening, establishment and positioning in an increasingly changing and demanding context through various paradigms, methodologies, techniques and educational models existing and developed in the history of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karen Ángel Gómez, Universidad Católica Luis Amigó

Estudiante del Programa de Psicología de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

References

Beltrán Llera, J. A., & Pérez Sánchez, L. (2011). Más de un siglo de psicología educativa. Valoración general y perspectivas de futuro. Papeles del Psicólogo, 32(3), 204-231. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1981.pdf

Bernal de Sierra, F. Á. (1999). La psicología escolar: cincuenta años [Edición especial]. Revista Colombiana de Psicología, 105-111. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/32148

Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214.

Erazo Santander, O. A. (2012). Reflexiones sobre la psicología educativa. Revista de Psicología GEPU, 3(2), 139-157.

Farrell, P. (2009). El papel en desarrollo de los psicólogos escolares y educativos en el apoyo a niños, escuelas y familias. Papeles del Psicólogo, 30(1), 74-85. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1658.pdf

López Escribano, C., & Fernández Sánchez, C. (2015). Jesús A. Beltrán Llera (1936-2014). Bordón. Revista de Pedagogía, 67(3), 7-12. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36615

Ramos Valdez, A. (2007). Algunos protagonistas de la pedagogía; vida y obra de grandes maestros. Universidad Pedagógica Nacional.

Uribe Aramburo, N. (2013). Fundamentos teóricos y funciones del psicólogo educativo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 135-149. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/955/877

Published

2021-11-30

How to Cite

Ángel Gómez, K. . (2021). Colombian educational psychology: a transition towards development. Poiésis, (41), 143–148. https://doi.org/10.21501/16920945.4182

Issue

Section

Jornada de Lectura de Ensayos