Colombian educational psychology: a transition towards development
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4182Keywords:
Colombia, Educational development, Educational forecasting, Educational psychology, Educational trends, History, ParadigmAbstract
Educational psychology has been subject to various changes over time and, upon arriving at the National University of Colombia in 1948, the local theoretical and paradigmatic features reflected, to some extent, what was happening at the macro level within the discipline. This theoretical tracing about the process of transit, criticism and change of educational psychology, gives a parameter to understand where it comes from, where it is and where it is going at a national level. In conclusion, there is evidence of a transition made by Colombian educational psychology towards a development, strengthening, establishment and positioning in an increasingly changing and demanding context through various paradigms, methodologies, techniques and educational models existing and developed in the history of education.
Downloads
References
Beltrán Llera, J. A., & Pérez Sánchez, L. (2011). Más de un siglo de psicología educativa. Valoración general y perspectivas de futuro. Papeles del Psicólogo, 32(3), 204-231. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1981.pdf
Bernal de Sierra, F. Á. (1999). La psicología escolar: cincuenta años [Edición especial]. Revista Colombiana de Psicología, 105-111. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/32148
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214.
Erazo Santander, O. A. (2012). Reflexiones sobre la psicología educativa. Revista de Psicología GEPU, 3(2), 139-157.
Farrell, P. (2009). El papel en desarrollo de los psicólogos escolares y educativos en el apoyo a niños, escuelas y familias. Papeles del Psicólogo, 30(1), 74-85. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1658.pdf
López Escribano, C., & Fernández Sánchez, C. (2015). Jesús A. Beltrán Llera (1936-2014). Bordón. Revista de Pedagogía, 67(3), 7-12. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36615
Ramos Valdez, A. (2007). Algunos protagonistas de la pedagogía; vida y obra de grandes maestros. Universidad Pedagógica Nacional.
Uribe Aramburo, N. (2013). Fundamentos teóricos y funciones del psicólogo educativo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 135-149. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/955/877
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.