A look at the evaluation processes of operational learning groups

Authors

  • María Rocío Arias Universidad Católica Luis Amigó
  • Marisol Castaño Suárez Universidad Católica Luis Amigó
  • Luisa Fernanda Zapata Álvarez Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4180

Keywords:

ECRO, Evaluation, Luis Amigó Catholic University, Operational groups, Pichón Rivière, Scheme, Structure

Abstract

This text emerges as the product of two processes that take place in parallel and simultaneously. On the one hand, a documentary review in relation to the categories: evaluative processes and operative groups and, on the other hand, as a significant element, the practical experience from teaching in the application of the operative group, as a learning strategy. In this sense, it seeks to expose the evaluative processes within the framework of the teaching experience in the psychology program of the Luis Amigó Catholic University in relation to the theory and technique of the operative group, which has been a strategy implemented in the institution that seeks to strengthen students not only in the proper application of the technique but also in their training process as psychologists. Thus, this text proposes its own evaluation strategy that integrates the analytical elements of the inverted cone of the operative group, articulated with the institution's own self-evaluation and co-evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Rocío Arias, Universidad Católica Luis Amigó

Psicóloga de la Universidad de Antioquia, especialista en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, magíster en Educación y Desarrollo Humano, Universidad de Manizales. Actualmente docente de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

Marisol Castaño Suárez, Universidad Católica Luis Amigó

Pedagoga, especialista en Farmacodependencia, Psicóloga de la Universidad Católica Luis Amigó y magíster en Intervenciones Psicosociales. Docente de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

Luisa Fernanda Zapata Álvarez, Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad

Psicóloga de la Universidad de Antioquia, especialista en Psicología Social Aplicada de la Universidad Pontificia Bolivariana y magíster en Psicología Social de la misma Universidad. Profesional Diálogo Social - Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, Medellín-Colombia.

References

Barra, E. (1998). Psicología social. Universidad de Concepción.

Bleger, J. (2012). Grupos operativos en la formación. https://issuu.com/psicologialatinoamericana/docs/bleger_-_grupos_operativos_en_la_formaci_n

Cardona Montoya, C., Rodríguez Suárez, E. Y., & Sánchez Mejía, Y. (2017). Historia del enfoque psicosocial del Programa de Psicología de la Universidad Católica Luis Amigó. Poiésis, (32), 67-82. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/2300/1732

Ovejero, A. (1998). Las relaciones humanas psicología social teórica y aplicada. Biblioteca Nueva.

Pichón Rivière, E. (2008). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social. Edición Nueva Visión.

Tamayo Caballero, R. L. (2018). Heteroevaluación, autoevaluación y coevaluación compartida: consideraciones conceptuales. Revista Atlante: Cuadernos de Educación. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/heteroevaluacion-autoevaluacion.html

Universidad Católica Luis Amigó. (2018). Proyecto educativo del programa: Contaduría Pública, Facultad de Ciencias Administrativas, Económicas y Contables. https://www.funlam.edu.co/uploads/facultadciencias/8_Proyecto_Educativo_del_Programa-2018.pdf

Vico, D., & Irazábal, E. (1998). Aprender en grupo operativo. En Asociación para el Estudio de Temas Grupales, Psicosociales e Institucionales (Eds.), Cuadernos de Temas Grupales e Institucionales (pp. 28-39). RS. Directo.

Videla, M. (1998). Prevención intervención psicológica en salud comunitaria. Texto y Contexto.

Published

2021-11-30

How to Cite

Arias, M. R. ., Castaño Suárez, M. ., & Zapata Álvarez, L. F. . (2021). A look at the evaluation processes of operational learning groups. Poiésis, (41), 130–141. https://doi.org/10.21501/16920945.4180

Issue

Section

Grupo operativo