A look at the evaluation processes of operational learning groups
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4180Keywords:
ECRO, Evaluation, Luis Amigó Catholic University, Operational groups, Pichón Rivière, Scheme, StructureAbstract
This text emerges as the product of two processes that take place in parallel and simultaneously. On the one hand, a documentary review in relation to the categories: evaluative processes and operative groups and, on the other hand, as a significant element, the practical experience from teaching in the application of the operative group, as a learning strategy. In this sense, it seeks to expose the evaluative processes within the framework of the teaching experience in the psychology program of the Luis Amigó Catholic University in relation to the theory and technique of the operative group, which has been a strategy implemented in the institution that seeks to strengthen students not only in the proper application of the technique but also in their training process as psychologists. Thus, this text proposes its own evaluation strategy that integrates the analytical elements of the inverted cone of the operative group, articulated with the institution's own self-evaluation and co-evaluation process.
Downloads
References
Barra, E. (1998). Psicología social. Universidad de Concepción.
Bleger, J. (2012). Grupos operativos en la formación. https://issuu.com/psicologialatinoamericana/docs/bleger_-_grupos_operativos_en_la_formaci_n
Cardona Montoya, C., Rodríguez Suárez, E. Y., & Sánchez Mejía, Y. (2017). Historia del enfoque psicosocial del Programa de Psicología de la Universidad Católica Luis Amigó. Poiésis, (32), 67-82. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/2300/1732
Ovejero, A. (1998). Las relaciones humanas psicología social teórica y aplicada. Biblioteca Nueva.
Pichón Rivière, E. (2008). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social. Edición Nueva Visión.
Tamayo Caballero, R. L. (2018). Heteroevaluación, autoevaluación y coevaluación compartida: consideraciones conceptuales. Revista Atlante: Cuadernos de Educación. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/heteroevaluacion-autoevaluacion.html
Universidad Católica Luis Amigó. (2018). Proyecto educativo del programa: Contaduría Pública, Facultad de Ciencias Administrativas, Económicas y Contables. https://www.funlam.edu.co/uploads/facultadciencias/8_Proyecto_Educativo_del_Programa-2018.pdf
Vico, D., & Irazábal, E. (1998). Aprender en grupo operativo. En Asociación para el Estudio de Temas Grupales, Psicosociales e Institucionales (Eds.), Cuadernos de Temas Grupales e Institucionales (pp. 28-39). RS. Directo.
Videla, M. (1998). Prevención intervención psicológica en salud comunitaria. Texto y Contexto.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.