Education for peace as an input for the post-conflict in Colombia

Authors

  • Eyesid Álvarez Bahena Universidad Católica Luis Amigó
  • Claudia Nayibe Sánchez Moncayo Universidad Católica Luis Amigó
  • Juan Diego Vélez Puerta Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4176

Keywords:

Civic education, Classroom environment, Culture of peace, Peace education, Political education

Abstract

This research result paper aims to examine the citizen competencies that students are developing in their formative process of the Luis Amigó Catholic University for a culture of peace. The methodology used was qualitative research with an interpretive approach through a case study. According to the results, it was identified that students define citizen competencies as the ability to know how to live and be part of a society, in fact associating with the sense of belonging to it and allows interaction between people, analyzing from a holistic view what is allowed or not in a society. Finally, through training in citizen competencies and an education for peace, decisive elements for the construction of a culture of peace, to the extent that these strengthen social interactions in a society fragmented by violence for decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eyesid Álvarez Bahena, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación, docente investigador, Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

Claudia Nayibe Sánchez Moncayo, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación, coordinadora de posgrados, Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

Juan Diego Vélez Puerta, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación, Universidad Católica Luis Amigó, Medellín-Colombia.

References

Areiza Madrid, G. (2014). La educación para la paz en Colombia: estrategias de transformación y resolución negociada de los conflictos. Ra Ximhai, 10(4), 313-336. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71205/62903

Botero, P., Ospina, H. F., Arcesio Gómez, E., & Gutiérrez Ospina, M. (2008). Condiciones de participación y formación política de jóvenes colombianos constructores de paz. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(1), 81-93. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3357

Cano, M-J., & Molina Rueda, B. (2015). Culturas, mundos globales y paz. Revista de Paz y Conflictos, 8(2), 9-27. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/3178/3888

Cerdas-Agüero, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2), 135-154. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.9

Chernick, M. (1999). Negotiating peace amid multiple forms of violence: the protracted. In C. Arnson (Ed.), Search for a settlement to the armed conflicts in Colombia. Comparative peace processes in Latin America (pp. 93-100). Woodrow Wilson Center Press and Stanford University Press.

Gadamer, H–G. (2001). Verdad y método. Ediciones Sígueme. (Obra original publicado en 1960).

Guajardo, N. (2013). La educación para la paz y la mediación como herramientas en resolución de conflictos escolares. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 3(1), 45-56. https://doi.org/10.15332/erdi.v3i1.430

Hernández Arteaga, I., Luna Hernández, J., & Cadena Chala, M. (2017). Cultura de paz: una construcción educativa aporte teórico. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 149-172. https://doi.org/10.19053/01227238.5596

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2008). El matrimonio cuantitativo cualitativo: el paradigma mixto [Conferencia 6º Congreso de Investigación en Sexología]. Instituto Mexicano de Sexología, A. C. & Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Villahermosa, Tabasco, México.

López Becerra, M. (2011). Teorías para la paz y perspectivas ambientales del desarrollo como diálogos de imperfectos. Luna Azul, (33), 85-96.

Martínez Lirola, M. (2015). Aproximación a la educación para la paz en la enseñanza universitaria: Algunas actividades prácticas. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(2), 35-43. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/2062/1798

Martínez Lirola, M. (2016). Potenciando el enfoque de la educación para la paz en la enseñanza universitaria española: una propuesta de actividades en asignaturas de lengua inglesa. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 22, 87-100. https://10.17533/udea.ikala.v22n01a06

Méndez Méndez, N., & Casas Casas, A. (2009). Educación para la paz, cultura política y cambio social: un análisis empírico del programa Aulas en Paz desde el institucionalismo cognitivo. Desafíos, (21), 97-134. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/448/390

Molano, O., Campos, M., & Quintero, M. (2008). Educación ciudadana universitaria para la cultura de paz. Multiciencias, 8(2), 163-171. https://produccioncientificaluz.org/index.php/multiciencias/article/view/16696

Sánchez Cardona, M. (2012). Empoderamiento y responsabilidad de la cultura para la paz a través de la educación. Ra Ximhai, 8(2), 127-158.

Sandoval, C. (1997). Investigación Cualitativa. Módulo 4. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. ASCUN.

Vila Merino, E., & Martín Solbes, V. (2011). Filosofía de la educación y cultura de paz en el discurso pedagógico. Innovación Educativa, 11(55), 6-13.

Villamil Cancino, M. (2013). Educación para la paz en Colombia: una búsqueda más allá del discurso. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 3(2), 25-40. https://doi.org/10.15332/erdi.v3i2.460

Published

2021-11-30

How to Cite

Álvarez Bahena, E. ., Sánchez Moncayo, C. N. ., & Vélez Puerta, J. D. . (2021). Education for peace as an input for the post-conflict in Colombia. Poiésis, (41), 80–92. https://doi.org/10.21501/16920945.4176

Issue

Section

Colaboradores Locales