Distance education: characteristics, challenges and learning

Authors

  • Natalia Andrea Correa Guisao Universidad Católica Luis Amigó
  • Lenika Alejandra David Posso Universidad Católica Luis Amigó
  • Crisly Vanessa García Quintero Universidad Católica Luis Amigó
  • Astrid Johana Toro Serna Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.4175

Keywords:

Colombia, Education, Long distance education, Social education, Social work, Virtual education, Vocational training

Abstract

This article aims to approach and reflect upon distance education in Colombia, it highlights its main characteristics, the advantages and challenges that this educational modality faces today. The text is constructed based on a documentary review and the reflective process of students and professors of the Social Education research seedbed, such reflection may be of interest to those who participate in this educational modality and those who manage the education processes in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Andrea Correa Guisao, Universidad Católica Luis Amigó

Estudiante del noveno semestre del programa de Trabajo social modalidad distancia, de la Universidad Católica Luis Amigó, integrante del semillero de Educación Social y Sistematización de experiencias, Medellín-Colombia.

Lenika Alejandra David Posso, Universidad Católica Luis Amigó

Estudiante del noveno semestre del programa de Trabajo social modalidad distancia, de la Universidad Católica Luis Amigó, integrante del semillero de Educación Social y Sistematización de experiencias, Medellín-Colombia.

Crisly Vanessa García Quintero, Universidad Católica Luis Amigó

Estudiante del noveno semestre del programa de Trabajo social modalidad distancia, de la Universidad Católica Luis Amigó, integrante del semillero de Educación Social y Sistematización de experiencias, Medellín-Colombia.

Astrid Johana Toro Serna, Universidad Católica Luis Amigó

Estudiante del noveno semestre del programa de Trabajo social modalidad distancia, de la Universidad Católica Luis Amigó, integrante del semillero de Educación Social y Sistematización de experiencias, Medellín-Colombia.

References

Arboleda, H. (2012). Hitos de la educación a distancia: una experiencia de la Fundación Universitaria Luis Amigó. Blog Buenas Tareas. https://www.buenastareas.com/ensayos/Hitos-De-La-Educaci%C3%B3n-a-Distancia/6498495.html

Begoña Tellería, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 209-222.

García Aretio, L. G. (1994). Educación a distancia hoy. Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED.

García Aretio, L. (2011). Perspectivas teóricas de la educación a distancia y virtual. Revista Española de Pedagogía, (249), 255-271. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3835/perspectivas%20teoricas.pdf?sequence=1

Jurado Mejía, V., & Obando Sánchez, G. (2014). Una aproximación a las relaciones pedagógicas mediadas por las tecnologías en la Institución Educativa Juan Manuel González (Colombia). Páginas: Revista Académica e Institucional de la UCPR, (96), 53-68. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/1905/1759

Lehman, R., & Conceição, S. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: how to «be there» for distance learners. Jossey-Bass.

Maldonado Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111.

Mena, M. (2014). La educación a distancia: prejuicios y desafíos de la modalidad. Virtualidad, Educación y Ciencia, 5(8), 66-73. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/7476

Rodríguez Camargo, M. (2017). Análisis de la gestión educativa en educación a distancia con mediación virtual en educación superior en Colombia [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio Digibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/45894/26504820.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Rodríguez Fernández, N. (2014). Fundamentos del proceso educativo a distancia: enseñanza, aprendizaje y evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 75-93. https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12679

Roldán Cardona, J., & Atehortúa Agudelo, R. (2017). La educación virtual un campo para el análisis: ventajas y desventajas. Docplayer. https://docplayer.es/58112647-La-educacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas-la-educacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas.html

Published

2021-11-30

How to Cite

Correa Guisao, N. A. ., David Posso, L. A. ., García Quintero, C. V. ., & Toro Serna, A. J. . (2021). Distance education: characteristics, challenges and learning. Poiésis, (41), 65–79. https://doi.org/10.21501/16920945.4175

Issue

Section

Colaboradores Locales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.