Distance education: characteristics, challenges and learning
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.4175Keywords:
Colombia, Education, Long distance education, Social education, Social work, Virtual education, Vocational trainingAbstract
This article aims to approach and reflect upon distance education in Colombia, it highlights its main characteristics, the advantages and challenges that this educational modality faces today. The text is constructed based on a documentary review and the reflective process of students and professors of the Social Education research seedbed, such reflection may be of interest to those who participate in this educational modality and those who manage the education processes in the current context.
Downloads
References
Arboleda, H. (2012). Hitos de la educación a distancia: una experiencia de la Fundación Universitaria Luis Amigó. Blog Buenas Tareas. https://www.buenastareas.com/ensayos/Hitos-De-La-Educaci%C3%B3n-a-Distancia/6498495.html
Begoña Tellería, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 209-222.
García Aretio, L. G. (1994). Educación a distancia hoy. Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED.
García Aretio, L. (2011). Perspectivas teóricas de la educación a distancia y virtual. Revista Española de Pedagogía, (249), 255-271. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3835/perspectivas%20teoricas.pdf?sequence=1
Jurado Mejía, V., & Obando Sánchez, G. (2014). Una aproximación a las relaciones pedagógicas mediadas por las tecnologías en la Institución Educativa Juan Manuel González (Colombia). Páginas: Revista Académica e Institucional de la UCPR, (96), 53-68. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/1905/1759
Lehman, R., & Conceição, S. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: how to «be there» for distance learners. Jossey-Bass.
Maldonado Juca, F. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111.
Mena, M. (2014). La educación a distancia: prejuicios y desafíos de la modalidad. Virtualidad, Educación y Ciencia, 5(8), 66-73. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/7476
Rodríguez Camargo, M. (2017). Análisis de la gestión educativa en educación a distancia con mediación virtual en educación superior en Colombia [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio Digibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/45894/26504820.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Rodríguez Fernández, N. (2014). Fundamentos del proceso educativo a distancia: enseñanza, aprendizaje y evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 75-93. https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12679
Roldán Cardona, J., & Atehortúa Agudelo, R. (2017). La educación virtual un campo para el análisis: ventajas y desventajas. Docplayer. https://docplayer.es/58112647-La-educacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas-la-educacion-virtual-un-campo-para-el-analisis-ventajas-y-desventajas.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.