Reflections on collaborative learning from the experience of Social Work students at Universidad Católica Luis Amigó
DOI:
https://doi.org/10.21501/16920945.3814Keywords:
Learning, Collaborative learning, Collaboration, Education, Distance education, Interaction, Group work, Social workAbstract
The article develops a conceptual reflection on collaborative learning, in relation to the critical view of the experience of the students of Social Work of distance learning program at the Universidad Católica Luis Amigó. Although this concept is transversal to many areas of life, it is a fundamental characteristic in distance learning; therefore, the article develops, first, the characteristics of collaborative learning, then the significant aspects of collaborative learning in the Social Work program of the Catholic University Luis Amigó are presented, allowing a reflection on this teaching-learning strategy in contemporary education processes.
Downloads
References
Correa Guisao, N. A., David Poso, L. A., García Quintero, C. V., & Toro Serna, A. J. (2021). La educación a distancia: características, desafíos y aprendizajes. Poiésis, (41), 65-79. https://doi.org/10.21501/16920945.4175
García Tamarit, C. (2014). Aprendizaje colaborativo en grupos virtuales [Tesis de Doctorado, Universidad de Oberta de Catalunya]. http://hdl.handle.net/10609/43923
González Cabanach, R. (1997). Concepciones y Enfoques de Aprendizaje. Revista de Psicodidactica, (4), 5-39. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/download/54/54
Juca Maldonado, F. X. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/312/309
Martínez de La Cruz, N. (2015). El trabajo en equipo como estrategia de aprendizaje en ambientes virtuales en E. I. Ruíz Aguirre, N. L. Martínez de la Cruz, & R. M. Galindo González, El Aprendizaje Colaborativo en Ambientes Virtuales (pp. 15-40). Cenid.
Real Academia de la Lengua Española. (2020). Diccionario de la lengua española [Edición del Tricentenario]. https://dle.rae.es/colaborar?m=form
Rodríguez Camargo, M. (2016). Análisis de la gestión educativa en educación a distancia con mediación virtual en educación superior en Colombia [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/45894
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Poiésis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/ Derechos de autor.