Reflections on collaborative learning from the experience of Social Work students at Universidad Católica Luis Amigó

Authors

  • Natalia Andrea Correa Guisao "Universidad Católica Luis Amigó"
  • Astrid Johana Johana Toro Serna "Universidad Católica Luis Amigó"

DOI:

https://doi.org/10.21501/16920945.3814

Keywords:

Learning, Collaborative learning, Collaboration, Education, Distance education, Interaction, Group work, Social work

Abstract

The article develops a conceptual reflection on collaborative learning, in relation to the critical view of the experience of the students of Social Work of distance learning program at the Universidad Católica Luis Amigó. Although this concept is transversal to many areas of life, it is a fundamental characteristic in distance learning; therefore, the article develops, first, the characteristics of collaborative learning, then the significant aspects of collaborative learning in the Social Work program of the Catholic University Luis Amigó are presented, allowing a reflection on this teaching-learning strategy in contemporary education processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Correa Guisao, N. A., David Poso, L. A., García Quintero, C. V., & Toro Serna, A. J. (2021). La educación a distancia: características, desafíos y aprendizajes. Poiésis, (41), 65-79. https://doi.org/10.21501/16920945.4175

García Tamarit, C. (2014). Aprendizaje colaborativo en grupos virtuales [Tesis de Doctorado, Universidad de Oberta de Catalunya]. http://hdl.handle.net/10609/43923

González Cabanach, R. (1997). Concepciones y Enfoques de Aprendizaje. Revista de Psicodidactica, (4), 5-39. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/download/54/54

Juca Maldonado, F. X. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/312/309

Martínez de La Cruz, N. (2015). El trabajo en equipo como estrategia de aprendizaje en ambientes virtuales en E. I. Ruíz Aguirre, N. L. Martínez de la Cruz, & R. M. Galindo González, El Aprendizaje Colaborativo en Ambientes Virtuales (pp. 15-40). Cenid.

Real Academia de la Lengua Española. (2020). Diccionario de la lengua española [Edición del Tricentenario]. https://dle.rae.es/colaborar?m=form

Rodríguez Camargo, M. (2016). Análisis de la gestión educativa en educación a distancia con mediación virtual en educación superior en Colombia [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/45894

Published

2022-04-20

How to Cite

Correa Guisao, N. A., & Toro Serna, A. J. J. (2022). Reflections on collaborative learning from the experience of Social Work students at Universidad Católica Luis Amigó. Poiésis, (42), 17–32. https://doi.org/10.21501/16920945.3814

Issue

Section

Colaboradores Locales